Køb en ny elbil - og kort tid efter falder modellen i pris, får mere udstyr eller kører længere på en opladning. Det fører til ærgelser, men det er sådan, markedet fungerer, når konkurrencen er benhård. Der er ikke andet at gøre end at forsøge at glemme, at man er blevet "snydt".
Som ejer af den nye A6 E-Tron skal man nu sluge en kamel af den slags, vi nævner herover. Audi har nemlig valgt ikke bare at sænke priserne, men også at give A6 E-Tron mere standardudstyr. Samtidig bliver det billigere at komme af sted i udgaven med lang rækkevidde.
Indtil nu har startprisen for Audi A6 E-Tron-familien, der tæller Sportback (hatchback) og Avant (stationcar) været 554.990 kr., og udstyrsvarianterne har været Progress (bundniveau), Progress Plus og Ultra. De nye priser er minimum 35.000 kr. lavere - alt efter model - og der er helt op til 95.000 kr. at spare.
A6 E-Tron starter nu på 519.990 kr., og det er for en bedre udstyret variant end før. Alle udgaverne har nu S Line-udstyr som standard, og derfor er navnene på udstyrsniveauerne også ændret: S Line (basis), S Line Plus og S Line Pro.

Nu koster det kun 30.000 kr. at vælge det store batteri
Med S Line nu på listen over standardudstyr har A6 E-Tron som minimum 20" alufælge. Det er medvirkende til, at rækkevidden falder lidt i forhold til de tidligere varianter med 19" alufælge; faldet i rækkevidde er overskueligt - især når rækkevidden er høj. Rækkeviddemesteren, A6 E-Tron Sportback Performance med baghjulstræk, går fra 750 til 738 kilometer på en opladning.
Indstigningsvarianten A6 E-Tron Sportback med 286 hestekræfter og rækkevidde op til 611 kilometer er faldet fra 554.990 kr. til 519.990 kr., og samtidig får man så S Line-udstyrspakken, som tidligere kostede 30.000 kr. til de to laveste udstyrsvarianter.
S Line er, udover 20" alufælge, udvendig og indvendig styling og sæder med indtræk i en kombination af stof og kunstlæder. Metallak er nu også en del af standardudstyret på alle A6 E-Tron-varianter.
Audi har gjort det endnu mere oplagt end før at vælge det store batteri med en kapacitet på 100 kWh, der fås enten i Performance-udgaven med baghjulstræk og 367 hestekræfter eller i Quattro-udgaven med firehjulstræk og 428 hestekræfter. Merprisen i forhold til basisudgaven med 83 kWh er nemlig reduceret fra 50.000 til 30.000 kr.
Den derfor endnu mere oplagte Performance med baghjulstræk og 738 kilometer rækkevidde fås nu til 549.990 kr. En direkte besparelse på 55.000 kr. - plus S Line-pakkens værdi på 30.000 kr. Quattro-udgaven med 428 hestekræfter og 700 kilometer rækkevidde er den største vinder i justeringsspillet: den fås nu fra 599.990 kr., som er en direkte besparelse på 95.000 kr.

Privatleasing starter på 5.395 kr.
Audi har ikke ændret på prisforskellen mellem Sportback og Avant, så den elegante stationcar koster fortsat 15.000 kr. mere end sin hatchback-søster.
Men Audi har heldigvis justeret på prisforskellen mellem udstyrsvarianterne. Fra den tidligere basisudgave Progress til den "store" Ultra med luftaffjedring skulle man før æde en voldsom merpris på 110.000 kr.
Det pynter gevaldigt, at Audi har sænket merprisen til 80.000 kr. på de tilsvarende nye varianter (fra S Line til S Line Pro). Fra S Line til den mest relevante udstyrsvariant, S Line Plus, hvor man bl.a. får matrix-LED-forlygter, el-justerbare forsæder, MMI-passagerdisplay foran passagersædet, er der 40.000 kr.
Audi har ikke kun givet udsalgspriserne et slag. Også privatleasing og beskatningsgrundlag for firmabilister har været på slankekur. På privatleasing er A6 E-Tron nu markant billigere end eksempelvis konkurrenten BMW i5; på 48 måneders kontrakt med 15.000 kilometer om året fås A6 E-Tron Sportback til en engangsydelse på 30.000 kr. og en månedlig ydelse fra 5.395 kr.