Kun på højeste udstyrsniveau har Audis nye elbiler, A6 E-Tron og Q6 E-Tron, luftaffjedring som standard - og man kan ikke, om man så belejrer den lokale Audi-forhandler, få lov til at købe den luftige affjedring som ekstraudstyr.
Jeg har kørt SUV-modellen Q6 E-Tron med og uden luftaffjedring, og desværre efterlades man med en ikke helt velfungerende affjedring, hvis man køber den høje Audi uden luftaffjedring. Derfor er jeg ualmindeligt (og måske overdrevet) spændt på at prøve, om den nyere A6 E-Tron står i samme dilemma.
Det er tre måneder siden, jeg testede A6 E-Tron i en rigtig pænt udstyret Avant-version med Ultra-udstyrsniveau. Det er Ultra, der er kode for højeste udstyrsniveau og luftaffjedring, og affjedringen fungerer fremragende. Jeg kaldte den faktisk for et mesterværk, affjedringen.
Nu har jeg fat i en Sportback (hatchback) med samme batteristørrelse (det store af to mulige) og Performance-motorisering (baghjulstræk med kraftigst mulige elmotor - 367 hestekræfter). Men denne gang med mere tilbageholdenhed i udstyret.
Udgangspunktet er midterste udstyrsniveau, Progress Plus, som har passiv affjedring med almindelige støddæmpere og stålfjedre. Audi kalder den affjedring, som også er standard med basisudstyret Progress, for “dynamisk undervogn”. Er den så med til at gøre A6 E-Tron til en velkørende elbil? Find svaret længere nede.








Hvordan er det med batteristørrelser og motorer i A6 E-Tron?
Sportback eller Avant - mulighederne er de samme, og man vælger i princippet mellem lang rækkevidde og meget lang rækkevidde. Sportback-versionen, som jeg tester her, er den mere aerodynamiske af de to, og det giver pote på forbrug og rækkevidde: her finder man den absolutte rækkeviddemester i A6 E-Tron familien. Op til 750 kilometer på en opladning er muligt - den tilsvarende Avant må holde ind til siden efter 712 kilometer.
Det er netop varianten med op til 750 kilometer rækkevidde og batteri med en bruttokapacitet på 100 kWh, jeg har med her. Den hedder Performance, fordi den er meget hurtigere end basismodellen (uden navn og med batteri på 83 kWh) med 286 hestekræfter, og den kører 129 kilometer længere på hver eneste opladning.
Men 621 kilometer i “basisudgaven” og 286 hestekræfter lyder ikke som en dårlig handel. Mere vil altid have mere, og når man nu kan slippe af sted med at betale lige under 10 procent (50.000 kr.) for mere ydelse og rækkevidde, er det svært at argumentere imod.
Der er ingen større batterier til A6 E-Tron end det på 100 kWh, hvor man har direkte adgang til at lade på 94,9 kWh. Flere heste og en motor mere kan man til gengæld få i enten Quattro-udgaven (428 hestekræfter, 710 kilometer), men den er uforklarligt nok 90.000 kr. dyrere end Performance.
S6 E-Tron er en bænkevarmer, til Audi får tingene til at stemme i en RS-model: 503 hestekræfter og mere udstyr, men ikke store tekniske forandringer i forhold til standardmodellerne. Den fås fra 1.044.990 kr., så den kan få lov at blive på bænken.





Hvorfor vælge A6 E-Tron som Sportback og ikke Avant?
Den længere rækkevidde har jeg allerede givet som argument. Der er 15.000 kr. sparet ved at gå Sportback-vejen, så det er egentlig ikke et argument, der virkelig er et argument.
Til at starte med havde jeg kastet min kærlighed på Avant-modellen, fordi Audi er så god til at designe stationcars. Men jo mere jeg ser på A6 E-Tron som Sportback, jo mere falder jeg for den. Store hatchbacks er ikke biler, jeg normalt sætter pris på, men Audi har skruet den her rigtig pænt sammen, så former og størrelse passer godt.
Og så skal man for alt i verden ikke lade sig “snyde” at stationcarformen. Som Avant er A6 E-Tron ikke så praktisk, som man kan forvente af en stationcar. Bagagerummet er både lille og belastet af den skrå bagrude. I virkeligheden er A6 E-Tron som Sportback lige så variabel og lige så rummelig.
Men hvad så med den affjedring?
Spændende, spændende. Jeg synes, de mange udstyrsforskelle også taget i betragtning, at der er langt i pris fra A6 E-Tron Progress med almindelig, ikke-variabel affjedring til Ultra med luftaffjedring. 160.000 kr. i forskel, hvis man køber, 1.400 kr. om måneden på privatleasing - og 105.000 kr. i forskel på beskatningsgrundlaget.
Ultra har så fine ting som el-justerbart rat, OLED-baglygter, døre med komfortlukning (en motor trækker dørene det sidste stykke i) og S Line-pakke ude og inde. Men Progress klarer det også godt med højt udstyrsniveau, så luftundervognen skal gøre den helt store forskel.
Læs også: BMW presser flere kilometer ud af i5
Den gør ikke den helt store forskel. Luftaffjedringen gør en forskel, men den er ubetydelig i forhold til den forskel, den står for i Q6 E-Tron. Den testede A6 Sportback E-Tron Performance har S Line-pakke til 30.000 kr., som er noget i retning af et godt tilbud: 20” alufælge, styling inde og ude, sportslæderrat og sportssæder med stof/kunstlæder.
Det betyder, at testbilen i princippet står dårligere end en helt skrabet udgave, som kommer med 19” hjul. Men jeg har ikke en bil med 19” til rådighed. Det er godt det samme, fordi affjedringen er et solidt kompromis mellem langturskomfort og stabilitet/dynamik med 20” fælge.
Hvor dejligt, synes jeg, at kunne sige, at det ikke er en fattig løsning at køre A6 E-Tron med helt almindelig undervogn, der ikke kan indstilles til noget som helst andet, end det, den er indstillet til fra fabrikken.







Er den lækker i kabinen?
Tjoh. For at give en ekstra dimension har testbilen fået S-interiør (15.549 kr.) med mikrofiber og læder. Der er grå mikrofiber med store syninger på de gennemgående paneler, og det højner indtrykket af kvalitet i forhold til nogle “hårdere” paneler.
Historien er ellers den samme, som da jeg testede Avant-udgaven med Ultra-udstyr: der er for mange helt åbenlyse tegn på besparelser.
Tynd og trist plast brugt til luftdyser og de små greb til justering af luftstrømmen, et overbelastet betjeningspanel i førersidens dør til spejle, sædehukommelse, forlygter og børnelås på bagdørene, synlig afdækning i dørene til en knap, som af en eller anden grund ikke er der (måske en fysisk låseknap til det amerikanske marked?) - og en lille ting som ratvarme i kun et trin.
Fordi Audi har vænnet verden til, at et Audi-interiør er lækkert at se på og røre ved, er der mere grund til at beklage sig. Det burde aldrig være sket, at Audi ofrede nogle fine drejeknapper i aluminium til klimaanlægget til fordel for et hjørne i bunden af en stor touchscreen. Man ligger, som man har redt, siger man.
På mange andre måder er interiøret Audi, som vi kender og sætter pris på Audi. Ingen mislyde, præcise samlinger, tyngde i hele bilen. Justeringsmulighederne er omfattende, så jeg vil tro, at langt de fleste mennesker kan finde sig rigtig godt til rette - og så vil de opleve sæder, som gør de meget lange ture, man kan tage i A6 E-Tron uden stop, til en nydelse.



Hvad koster den samlede pakke?
Store batteri plus Performance, minus Avant og minus Ultra. Det giver lige præcis 644.990 kr. for A6 Sportback Progress Plus E-Tron Performance - og spørg mig så venligst ikke, hvorfor det modelnavn er skruet sådan sammen; hvorfor E-Tron og Performance kommer før udstyrsvarianten.
Det er det helt rigtige sted at være, hvis man gerne vil have den længst mulige rækkevidde, og der hverken er grund til firehjulstræk eller behov for udstyret i Ultra-udgaven.
Læs også: Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.
Hvis farven på testbilen er noget, man gerne vil have på sin A6 E-Tron, så kommer den med en begrænsning: den fås kun med S Line Selection-pakken til 30.000 kr. Så skal det være den farve, koster den ikke kun lakkens 12.000 kr., men lakken og pakken til i alt 42.000 kr.

DEN ENDELIGE DOM
En stor del af formålet med denne test var at finde ud af, om A6 E-Tron har gode køreegenskaber og høj komfort i en udgave uden luftaffjedring. Testen viser, at det har den, så man kan roligt shoppe på lavere udstyrsniveauer.
Sportsback-udgaven af A6 E-Tron med det store batteri og 367 hestekræfter er en attraktiv blanding af godt kraftoverskud og meget lang rækkevidde, og der er mulighed for uafbrudt motorvejskørsel over lange afstande - og meget hurtig opladning, når man så skal lade.
Progress Plus, mellemste trin på udstyrsstigen, tilgodeser med blandt andet matrix-LED-forlygter, underholdningsdisplay foran passagersædet, udvidet assistentpakke, el-justerbare forsæder, sportslæderrat med skiftepaler til regeneration og andet godt i forhold til Progress-basisvarianten. Merprisen er 50.000 kr., og det gør, at Progress Plus er et godt udgangspunkt for en vellykket A6 E-Tron.
Audi A6 Sportback Progress Plus E-Tron Performance
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 367 hk/565 Nm 0-100 km/t: 5,4 sekunder Tophastighed: 270 km/t Forbrug: 14,1 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 750 kilometer Batteristørrelse: 100 kWh Ladekapacitet: 270 kW Mål (L/B/H): 469/186/165 cm Køreklar vægt: 2.250 kilo Trækvægt: 2.100 kilo Bagagerumsvolumen: 502-1.330 liter + 27 liter foran Pris: 644.990 kr. (A6 E-Tron fås fra 554.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 30.000/7.295 kr. (A6 E-Tron fås fra 30.000/6.295 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 584.999 kr. (A6 E-Tron fås fra 500.000 kr.)