Citroën gjorde det i CX. Ferrari har gjort det i mere end en model. Og senest har Tesla gjort det i Model 3: fjernet stilken til venstre bag rattet til blinklysene. Det har vist sig at være forskellige måder at gøre tingene på, som løser et problem, der aldrig har været der - stilken, eller armen, er den perfekte løsning.
Det er en overraskelse, at Audi nu også gør forsøget med at udskifte den ellers så perfekte løsning. I den nye Q3 er der ingen traditionel stilk. Faktisk har Audi også fjernet stilken i modsatte side til vinduesviskere og sprinkler.
Q3 kommer med en ny smart løsning, som vi på et tidspunkt må finde ud af, om virkelig er smart. I et panel, som Audi kalder steering wheel control unit (ratkontrolenheden), som sidder på langs bag rattet, finder man i den venstre side styring af blinklys, vinduesviskere/sprinkler og forlygterne. I højre side af panelet sidder gearvælgeren.
Det ser både moderne, teknisk og elegant ud, men tiden vil vise, om det er for kompliceret (og udgår igen) eller det er perfekt (og kommer i andre Audi-modeller).




Mere elektrificering - men ikke fuld elektrificering
Nu hvor vi har overstået det mest nyskabende og overraskende ved den tredje generation Q3, så lidt om designet. Audi har haft gang i kopimaskinen, som de virkelig er glade for i øjeblikket, og først er der trykket på kopi af Q6 E-Tron i 90 procent størrelse - og så er bagenden på den nye A6 Avant (den med forbrændingsmotor) kopieret i en udgave, der er trukket lidt i højden.
Men den ser da meget godt ud, den nye Q3, kopiering eller ej? De opdelte forlygter med slanke LED-kørelys (variabelt design) giver et strengt, sportsligt udtryk. Forlygterne kan opgraderes til digitale matrix-LED-udgaver med mikro-LED-moduler, som giver mulighed for mange nye funktioner og stærkt lys.
I forhold til forgængeren er Q3 taget til i længden, og den er vokset med cirka fem centimeter til i alt 453 centimeter. Den gamle var lidt mindre end BMW X1/iX1 - den nye udgave er lidt længere. Apropos X1/iX1, der dækker både benzin/diesel/PHEV, så er Q3 altid udstyret med en forbrændingsmotor - der kommer en kompakt elektrisk Audi, men det bliver tidligst i 2026.
Derfor er det ikke et stort marked, der venter den nye Q3, når den rammer Danmark. Der skal nok komme nogle udgaver ud som firmabil/udlejningsbil, men mængderne bliver til at overskue. Den fås i første omgang som Q3 SUV TFSI 110 kW med 150 hestekræfter (benzin), som Q3 SUV TDI 110 kW med 150 hestekræfter (diesel) og som plug-in hybrid - Q3 SUV e-Hybrid 200 kW (272 hestekræfter, der kan lade med 11/50 kW (AC/DC) og køre op til 119 kilometer på en opladning.
Og hvorfor hedder modellerne så Q3 SUV og ikke bare Q3? Fordi Audi allerede har en Sportback-udgave klar i kulisserne, og den almindelige udgave går for at være en klassisk SUV.









Den har stadig rigtige knapper (men ikke nok af dem)
Kabinen er andet end den nye ratkontrolenhed, selv om det er den, vi ser mest frem til at prøve. Der er endnu mere plads end før, og bagagerummet er nu modtageligt for mellem 488 og 1.386 liter. Bagsædet kan som standard justeres i længden, og ryglænenes vinkel kan samtidig justeres.
Som noget næsten lige så overraskende som den nye måde at styre viske-blinke-gear-funktionerne på, er der rigtige knapper i midterkonsollen. Det var noget, vi havde opgivet fra Audis side, men panelet ser faktisk også ud til at være genbrug fra den gamle model; der er knapper til start-stop-systemet, køreindstillinger (Drive Select), assistentsystemer mv., men ikke en eneste, der har med klimaanlæg eller sædevarme at gøre.
For den slags funktioner skal man op i infotainmentsystemet, der til forveksling - som hele konsollen med instrumentering og infotainment - ligner den, man finder i de andre nye Audi-modeller som A5 og A6. Størrelsen er her: instrumentering 11,9", infotainmentsystem 12,8".
Ekstraudstyret i den nye Q3 tæller blandt andet lydanlæg fra Sonos, en ny adaptiv affjedring med større spænd mellem sport og komfort og dørsider med stemningsbelysning gennem store paneler, som har været gennem 300 omgange skæring med en laser.
Priserne på den nye Q3 starter på 549.990 kr. (Q3 TFSI 110 kW), og bilen kommer til Danmark i slutningen af 2025. Plug-in hybriden bliver ikke introduceret i Danmark.