Bilbasen/Blocket var inviteret til Stuttgart af Mercedes AG.
I Stuttgart fik vi alt og lidt til at vide om den nye Mercedes-Benz GLC EQ Technology. Det bliver den første elbil, der får mærkets nye kølergrill, som fremover vil pryde en lang række kommende modeller for at sikre en ensartet modelportefølje. En del af idéen om ensartethed er også, at enhver fossilbil fremover lanceres som en fuldelektrisk variant – eller vice versa.
Uanset drivmiddel udgør GLC en særlig stor vigtighed for Mercedes-Benz. Det er nemlig mærkets mest solgte model på globalt plan. Måske netop derfor er man gået lidt forsigtigt til værks i udviklingen af den elektriske GLC. Filosofien er, at Mercedes-Benz GLC EQ Technology først og fremmest skal være en GLC – og i anden række en elbil. En tanke, der ikke har præget de nuværende EQ-modeller.
Et hårdt segment
Mercedes-Benz GLC EQ Technology ruller direkte ind i en klasse, hvor tempoet er højt. BMW har netop løftet sløret for deres iX3 på den helt nye Neue Klasse-platform, mens Audi har godt gang i salget af den komfortable og hurtigladende Q6 e-tron. Den elektriske GLC skal derfor mere end bare overbevise for at lykkes. For at få en forsmag fik vi en kort tur på passagersædet i en prototype rundt om Stuttgart.

Bag rattet sad en ingeniør, mens jeg selv tog plads på bagsædet. Prototypen havde kun kørt små 6.800 kilometer, men hele testflåden æder samlet set omkring 70 millioner kilometer under alle tænkelige forhold – fra varm ørken til kold polarcirkel – for at finjustere hver eneste detalje.
Med den testindsats og Mercedes’ ingeniørmæssige tyngde er forudsætningerne på plads. Spørgsmålet er blot, hvordan de udnytter dem.
Testbilen, en GLC 400 4Matic med 482 hestekræfter, der bygger på den nye MBEA-platform, som er udviklet specifikt til elbiler. Den fossildrevne GLC, som altså også snart lanceres i en ny generation, bygger således på en helt anden platform, hvilket giver eludgaven klare fordele i særligt indretningen.
For det utrænede øje ligner de to varianter hinanden til forveksling, men elversionen har længere akselafstand og kortere udhæng fra forhjul til snude.

Tysk luksus
Formålet med den nye grillstrategi er at vende tilbage til rødderne: At en Mercedes skal kunne genkendes på grillen. Her arbejder Mercedes tæt sammen med deres heritage-afdeling, og den gamle filosofi om, at man er “for fattig til at købe billigt”, er igen blevet retningsgivende.
Den tankegang er ellers blevet udvandet de senere år, hvor mange Mercedes-modeller har haft interiørkvalitet på niveau med Kia snarere end noget med en stjerne i fronten. Det er dog blevet bedre, og Mercedes-Benz GLC EQ Technology tager endnu et skridt i den rigtige retning.
Prototypen, vi kørte med i, var kamufleret både ude og inde, men inden turen fik jeg lov at mærke på en ukamufleret bil i en diskret industribygning i Stuttgart-området. Her mærkede jeg en kabine, der er langt mere Mercedes end det, man kan mærke i en model som EQE.
Over brosten og ud på landevej
Fra den hemmelige industribygning finder jeg vej til det komfortable bagsæde, der yder god støtte – også til det yderste af lårene. Pladsen er rigelig både foran og bagi, selv til personer over gennemsnitshøjde.


Det første, der slår mig under kørslen, er støjniveauet i kabinen. Det er nemlig ekstremt lavt. Et område, som Mercedes har prioriteret højt, og som har særlig betydning i en elbil, hvor der ingen motorstøj er til at overdøve eventuelle mislyde.
Den testede GLC 400 4MATIC er udstyret med luftaffjedring, som tyskerne har arbejdet med i produktionsbiler siden 1962. Ved lave hastigheder er affjedringen dog ikke helt blød, som jeg kunne have tænkt mig, og visse ujævnheder finder vej ind i kabinen. Det er aldrig decideret ukomfortabelt, men det føles, som om ingeniørerne godt kunne have lagt endnu et lag mellem vej og passagerer.
Til gengæld ændrer oplevelsen sig markant, da vi forlader villavejene og rammer de tyske landeveje. Ved højere hastigheder har affjedringen ingen problemer med at udglatte selv grove ujævnheder, og end ikke større huller i asfalten får lov at forplante sig rigtigt i kabinen.
Når speederen trykkes i bund, er responsen kontant og progressiv. Det føles mere fossilbil-agtigt end den tænd/sluk-fornemmelse, som nogle elbiler præges af. Det højner komforten, og kan som bonus gøre overgangen fra fossilbil til elbil mere naturlig.

Skarpt blik på konkurrenterne
Udviklingen af GLC EQ Technology er ikke foregået i et vakuum. Mercedes indrømmer at have testet adskillige konkurrenter fra hele verden. Blandt dem, de selv nævner, er en række kinesiske mærker, Tesla og naturligvis tyske rivaler. Hvilken bil, der imponerede ingeniørerne mest, vil de dog ikke afsløre.
Bilfabrikanter tester ofte konkurrenter på specifikke områder: Infotainment, komfort, køreglæde. Og her mærkes det tydeligt, at Mercedes har haft ambitionen om en bil, der imponerer både på papiret og i virkeligheden.
Det kommer blandt andet til udtryk, når Mercedes fortæller om lynladning med op til 400 kW og en rækkevidde på op til 713 kilometer. I samme åndedrag understreger de nemlig, at det nu engang bare er tal, og at den elektriske GLC først og fremmest skal være en ægte Mercedes i både udtryk og raffinement.

En lovende start
Den nye Mercedes-Benz GLC EQ Technology står foran en svær opgave, ikke mindst med BMW’s Neue Klasse, der matcher på specifikationer, og en generelt hårdere konkurrence blandt elbilerne. Samtidig daler efterspørgslen globalt, og derfor virker strategien, hvor elbiler og fossilbiler ligner hinanden mere, som et gennemtænkt træk. Danskerne kan få sine elbiler, mens Herr und Frau Schmidt kan køre diesel lidt endnu.
Vores første indtryk fra den tidlige prototype viser dog tydeligt, at tyskerne tager den elektriske opgave alvorligt. Mercedes-Benz GLC EQ Technology ser ud til at have det, der skal til, for at åbne et nyt kapitel i Mercedes’ elektriske historie.
Produktionen af den elektriske GLC starter i februar 2026, så der går lidt tid, før vi får fingre i en produktionsklar bil. Men de første indtryk lover godt.