BMW iX3 50 xDrive
Nyheder
5. september 2025

Første kig: BMW iX3 er første skridt i Neue Klasse – og det er stort

Neue Klasse. Det er navnet på det fundament, BMWs elektriske fremtid bygges på. Første bil i rækken er BMW iX3 med over 800 kilometer rækkevidde og lynladning på 400 kW.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Bilbasen var inviteret til München af BMW Danmark.

Før internettet om et par dage oversvømmes af nyheder fra Europas største bilmesse, IAA i München, benytter BMW hjemmebanefordelen og afslører deres største nyhed meget, meget længe.

Præsentationen af BMW iX3 er nemlig ikke blot endnu en elbil i rækken fra BMW. Det er den første serieproducerede model, der bygges under Neue Klasse, som er navnet på BMWs næste generation af elbiler. Altså en ny platform og et teknisk fundament, hvorpå BMWs elektriske fremtid skal bygges.

Fra forreste række på hjemmebanen får vi på Bilbasen et første kig på BMW iX3 samt på specifikationerne, der tegner godt.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Over 800 kilometer i rækkevidde

Det er klart, at BMW iX3 som første model under Neue Klasse også er nødt til at være en teknologisk frontløber. Det er trods alt den spæde begyndelse for de i alt 40 nye modeller og opdateringer, som BMW planlægger at bygge på platformen frem til 2027.

BMW iX3 50 xDrive er den første variant, der lanceres. Den er udstyret med et batteri på 108,7 kWh, der yder strøm til elmotorer på for- og bagakslen. Den samlede ydelse er 469 hestekræfter og 645 Nm, hvilket sikrer en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder samt en fuldvoksen trækvægt på 2.000 kilo.

Vigtigere er nok alligevel, at elmotorerne trods deres relativt høje ydelse er forbløffende nøjsomme. De foreløbige WLTP-målinger viser et forbrug på ned til 15,1 kWh pr. 100 kilometer og en rækkevidde på op til 805 kilometer. Det er meget for en højbenet SUV.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Foruden lang rækkevidde giver BMWs nye højspændingsbatteri også mulighed for hurtig opladning. Det er konstrueret med 800-volt-teknologi, hvorfor den kan lynlade med op til 400 kW. Under de rette omstændigheder kan der tilføjes op til 372 km rækkevidde på blot 10 minutter, eller fra 10 til 80 procent på 21 minutter.

BMW iX3 lanceres også med tovejsopladning, der giver mulighed for Vehicle-to-Load (V2L), hvor bilen kan fungere som en mobil powerbank og forsyne alt fra elgrill til musikanlæg. Desuden er iX3 forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), så bilen fremover kan sende strøm tilbage til elnettet.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Grim eller glorværdig?

BMW har fået drøje hug for deres designsprog de senere år, med meget moderne former og brud på designarven, hvor særligt den ikoniske nyregrill er blevet forvandlet til obskure monstrøsiteter. Med den nye iX3 siger BMW selv, at det moderne formsprog er en frisk fortolkning af BMW’s klassiske designprincipper.

Denne gang er nyregrillen faktisk skrumpet, og er blevet til små, aflange mælketænder – som på BMW 1500, der var først i serien af Neue Klasse fra 1962. Forlygterne på iX3 står skarpt, men eliminerer halo-effekten, der har fulgt BMW-forlygter længe. I profil minder iX3 mere om storesøster BMW iX, og det samme med bagenden, blot med større baglygter.

Ved mødet med BMW iX3 i München fremstår den noget mindre outreret, end billederne måske indikerer. Selvom moderniteten utvivlsomt vil udfordre traditionalisterne, ligner den nye BMW iX3 en moden SUV.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR
BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Uanset hvad man mener om designet, er der godt styr på SUV-proportionerne. BMW iX3 måler 4.782 mm i længden, 1.895 mm i bredden og 1.635 mm i højden, hvilket er ganske tæt på den forgangne BMW iX3. Bagagerummet pakker 520 liter med en bred åbning og fladt gulv med opbevaring under. Hertil kommer et frunk på 58 liter.

Til forskel fra den udgåede iX3 bygges Neue Klasse efter et såkaldt Cell-to-Pack-princip, hvor batteriet bliver en bærende del af bilens karrosseri. Det sparer vægt, men giver endnu vigtigere maksimal pladsudnyttelse i kabinen, hvilket mærkes ved mødet i München.

Her er god bagsædeplads med en bænk, der yder en naturlig siddeposition, takket være en ordentlig vinkling samt mulighed for at skubbe fødderne under forsæderne.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Kabinen byder også på en enorm skærm på 17,9”. Den er udstyret med den helt nye brugerflade BMW Operating System X, som efter sigende skulle være mere intuitiv end det lidt menu-tunge iDrive-system i dag. Skærmen er centralt monteret og afløser den smalle, sammenhængende skærm, der har domineret BMW-kabiner i nyere tid.

Til at akkompagnere den i forvejen store skærm lanceres BMW iX3 også med BMW Panoramic Vision, der projicerer information over hele forrudens bredde. Her styrer man selv, hvilke informationer der skal vises i den digitale bjælke under forruden, og selve projiceringen er ret futuristisk, når man kommer bag rattet.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Danske priser

BMW iX3 bliver som første model i Neue Klasse produceret på BMWs nye fabrik i Debrecen, Ungarn. De danske priser starter ved 649.900 kr.

Foruden basisversionen fås den i udstyrsniveauerne M Sport til 679.900 kr. med sportstrim, Fully Charged til 729.900 kr. med såkaldt innovationspakke, elektrisk anhængertræk og multifunktionssæder, og Supercharged til 749.900 kr., der får hele molevitten plus panoramaglastag og opkobling på BMW Digital Premium.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

Hvis man mener, at priserne virker høje, så er det fordi, de er regnet med udgangspunkt i registreringsafgiften for 2026. Her kan Bilbasens faste markedsanalytiker, Jan Lang, bidrage med lidt nuance:

Prisen virker måske høj, men det er den reelt ikke i forhold til både den gamle iX3, men også til en konkurrent som Audi Q6. Ender vi i en situation, hvor 2025-afgifterne fastfryses, så bliver bilen 50-70.000 kr. billigere afhængig af modelvarianten.

Siger Jan Lang og understreger vigtigheden af iX3 samt Neue Klasse som helhed.

Alt på bilen virker som ét… ja, nærmest to skridt fremad for BMW. Uden at have prøvet bilen, så ser det ud til, at BMW indfrier de forventninger, der har været til Neue Klasse. Det er en af de mest interessante nyheder i 2025.

Den danske lancering af BMW iX3 finder sted i marts 2026.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant