Det går stik imod tendenserne på det danske bilmarked, men det er en god nyhed for folk, som gerne vil køre benzinbil: Peugeot har hentet 3008 Hybrid med benzinmotor til Danmark.
For nylig lancerede Peugeot i Danmark en kampagne med privatleasing af den elektriske E-3008 til kun 2.995 kr. om måneden. Udvidelsen af modelprogrammet med hybridudgaven er endnu et skridt for at få et hårdt ramt Peugeot tilbage på banen i Danmark.
Peugeot 3008 Hybrid er udstyret med en lille turbobenzinmotor på 1,2 liter og en elmotor. Sammen danner de en ydelse på 145 hestekræfter, som overføres til de trækkende fordæk via en dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin.
Modellen hedder Hybrid, men som den danske prisliste nok så rigtigt viser under de tekniske specifikationer, så er der tale om en mildhybrid med 48V-system; 3008 Hybrid kan køre på strøm, men ikke så meget som en hybrid med større batteri.




Priser fra 394.990 kr. med GT-udstyr
Med 145 hestekræfter er 3008 Hybrid selvfølgelig ikke så hurtig i optrækket som elbilen E-3008. Men til gengæld vejer hybriden så absurd meget mindre: med 1.648 kilo er den 577 kilo lettere end elbilen. Måske det hjælper på de træge køregenskaber og den ikke så vellykkede affjedring i modellen?
Gennemsnitsforbruget i 3008 Hybrid er 18,2 km/l, og CO2-udledningen er forholdsvis lav med 123 gram/kilometer. Hvis man vil hurtigt sydpå i ferie og køre hurtigt på Autobahn, skal man også vælge hybriden fremfor elbilen: topfarten er 201 km/t, mens elbilen stopper ved 170 km/t.
Bagagerummet er så til gengæld større i elbilen, fordi den ikke har et hybridbatteri under bagagerumsbunden. Hybriden byder på 520 til 1.480 liter, elbilen rummer 588 til 1.663 liter. Elbilen må trække op til 1.250 kilo, hybriden 1.200 kilo.
Hvor E-3008 starter på 304.990 kr. med Allure-udstyr, er den billigste 3008 Hybrid en GT-udgave til 394.990 kr. Elbilen i tilsvarende GT-udgave koster 324.990 kr., så det koster altså 70.000 kr. ekstra at vælge Peugeots crossover med benzinmotor - og der er kun to års fabriksgaranti på hybriden, hvor der nu er fem år på elbilen.
GT-varianten kører med 19" alufælge, adaptive pixel-LED-forlygter, varme i rattet, bakkamera, el-betjent bagklap, 21" panoramadisplay, navigation og indtræk delvist i læder, delvist i stof. Til 30.000 kr. ekstra kan man købe en sædepakke med el-justerbare sæder foran, varme i bagsædet og massage i forsæderne.
3008 Hybrid GT Pack+ har udstyr som 360 graders kamera, forsæder med massage, Focal-lydanlæg, varme i bagsædet, udvidet fartpilot, panoramaglastag og el-justerbare forsæder. Men så koster den også 479.990 kr.