ForbrugerstofGuideTips og tricks

Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa

Af i Forbrugerstof, Guide, Tips og tricks
Vidste du, at Østrig er et af de billigste lande at tanke bilen i, mens Italien er et af de dyreste? Her kan du se, hvor du skal nå at tanke før grænsen, og hvor det kan betale sig at vente.

Af: Jan Lang / d. 29. juni 2018

Mere end 150 kroner. Så meget kan du spare på at tanke i Østrig frem for Italien, hvis du hælder 50 liter benzin på bilen. Der er godt tre kroner i prisforskel, og generelt er Italien et dyrt land at tanke i.

Prisforskellen mellem priserne på oktan 95 i Østrig og Italien er også voldsom. Du kan spare omkring 130 kroner på at tanke benzinbilen i Østrig frem for i støvlelandet.

LÆS OGSÅ: Kø-alarm: Populær strækning med fuldt stop på vej mod sommerferien

Det er også værd at bemærke, at Østrig også er væsentlig billigere end Tyskland i forhold til brændstofpriserne. Nedenfor ser du prisforskellen på diesel og benzin på de største feriedestinationer, udregnet d. 13. juni med Fuel-prices-europe.info som kilde.

Dieselpriser

Forskel
Danmark // Tyskland 10,99 kr // 9,75 kr 1,24 kr
Tyskland // Frankrig 9,75 kr // 10,97 kr 1,22 kr
Tyskland // Østrig 9,75 kr // 8,86 kr 0,89 kr
Tyskland // Tjekkiet 9,75 kr // 9,39 kr 0,36 kr
Tyskland // Schweiz 9,75 kr // 10,45 kr 0,70 kr
Østrig // Italien 8,86 kr // 11,49 kr 2,63 kr

Benzinpriser, oktan 95

Forskel
Danmark // Tyskland 12,69 kr // 11,02 kr 1,67 kr
Tyskland // Frankrig 11,02 // 11,56 kr 0,54 kr
Tyskland // Østrig 11,02 kr // 9,26 kr 1,76 kr
Tyskland // Tjekkiet 11,02 kr // 9,80 kr 1,22 kr
Tyskland // Schweiz 11,02 kr // 10,26 kr 0,76 kr
Østrig // Italien 9,26 kr // 12,43 kr 3,17 kr

Hvis du vil spare endnu flere penge på brændstof, kan du søge blandt mere end 1.500 biler til salg på Bilbasen, som alle teoretisk kan køre mindst 30. kilometer pr. liter.

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.