Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
Af: Jan Lang / d. 27. juni 2018
Vi elsker at køre på ferie i egen bil. I juli måned kører over én million afsted sydover sammen med familien, og det sker primært via to hovedfærdselsårer ned gennem Tyskland.
Sjællænderne kører på autobahn A9, mens fynboer og jyder tager autobahn A7, der starter ved den dansk-tyske grænse ved Padborg. Desværre for jyderne og fynboerne er der udsigt til massive kødannelser efter omkring 70 km kørsel, når de har passeret Neumünster, mens sjællænderne slipper mere nådigt. Men hvad er det, der volder problemer for jysk-fynske feriebilister?
LÆS OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla
De seneste fire år har tyskerne udvidet vejbanerne syd for Neumünster fra to til tre vejbaner i hver retning. Det vejprojekt strækker sig over godt 90 km ned mod Hamborg, og er desværre først færdigt sidst på efteråret.
Samtidig er Hamborg påbegyndt en overdækning af en strækning af A7 ned mod Elben-tunnelen, og det medfører et massivt vejarbejde på en 15 km lang strækning. Sammen med et andet mindre vejprojekt giver det 110 km vejarbejde på de sidste 120 km motorvej fra Neumünster til Hamborg.
Dét kan ikke undgå at medføre kødannelser, især når sommerferietrafikken er på sit højeste i weekenderne hen over sommeren.
Det er stort set samme situation som sidste år, og her var der på nogle dage over seks timer kø ved Hamborg. Derfor anbefaler den tyske bilistorganisation ADAC, ganske enkelt at man undgår Hamborg i myldretiden på de store rejsedage i sommer.
LÆS OGSÅ: Så meget koster det at tage bilen på ferie
Det vil være ærgerligt at starte bilferien med at sidde i en massiv trafikkø. Derfor handler det om, at planlægge ud- og hjemrejse således, at man kommer nemmest muligt forbi vejarbejderne ved Hamborg.
Faktisk anbefaler ADAC, at man helt undgår strækningen ved Hamborg i dagtiden fredag, lørdag og søndag i juli måned. Feriebilisterne har naturligvis meget fokus på udrejsen, men det handler jo også om at få en god hjemrejse, og her skal man igen undgå Hamborg på de mest belastede tidspunkter.
Mens jyderne og fynboer altså kan se frem til udfordringer på deres hovedvej til feriedestinationerne, så ser det noget nemmere ud for sjællænderne, der i vid udstrækning benytter den østlige autobahn A9. Her er der ikke udsigt til større vejarbejder og kødannelser. Det kan være værd at overveje for de jyder og fynboer, som skal på sommerferie i Tjekkiet, Østrig og det nordøstlige Italien, hvor bl.a. Gardasøen ligger.
LÆS OGSÅ: Ferrari F40 med snekæder: Den ultimative campingferie
Kører man af A7 lige før Neumünster og drejer østover, så kan man komme over på A9. Omvejen er godt nok 120 km længere end den lige vej ned ad A7, men så slipper man for vejarbejderne ned mod Hamborg. Det kan være et godt alternativ for dem, som holder ferie i den østlige del af Europa.
Anbefalingen bliver ikke ringere af, at der faktisk også er et stort vejarbejder på godt 30 km længere sydpå ad A7 syd for Hannover, hvor vejbanerne også bliver udvidet fra to til tre i hver retning.
Skal de jyske og fynske feriebilister til Frankrig og den vestlige del af Italien, så er det vanskeligt at undgå A7. Her handler det til gengæld om timing.
Der er 170 km mellem den danske grænse ved Padborg og Hamborg. Uden kødannelser vil turen tage omkring to en halv time, da der i øjeblikket er hastighedsbegrænsninger på 60 og 80 km/t på lange strækninger.
LÆS OGSÅ: Rabat på Storebælt: Sådan kommer du billigst over broen
Skal man undgå myldretiderne, så skal man passere Padborg kl. fem om morgenen eller kl. et om eftermiddagen. Alternativt kan man køre afsted først på aftenen omkring kl. 18 fra Danmark, og derved køre nogenlunde ugeneret sydpå.
Talskvinde Melanie Mikulla fra ADAC medgiver også, at kørsel om aftenen og natten giver den korteste rejsetid, men især natkørsel skal man være påpasselig med.
– Hvis man kører om aftenen er det sikrest at dele turen op i to dele, hvor man så hviler sig i nogle timer. Det er hårdt at køre om natten, fordi det strider mod vores døgnrytme, forklarer hun.
LÆS OGSÅ: Stem på Årets brugtbil 2018: Her er de fem finalister
Melanie Mikulla anbefaler ligeledes at lytte til de tyske trafikmeldinger undervejs, og følge rådene herfra. Alle større tyske radiostationer har regelmæssige orienteringer om vejsituationen, sådan som vi kender det fra DR’s P4 i Danmark.
Men før du begiver dig afsted, er det måske en god idé at få et overblik over, hvor høje bøderne er i nogle af de lande, du forventer at køre igennem. Det har vi samlet lige her.
Kilde ADAC
Tyskerne bruger en helt særlig metode til at skabe plads til redningskøretøjerne i forbindelse med uheld på de tyske motorveje. Er der kø, så skal biler, busser og lastbiler holde til venstre i venstre spor og til højre i højre spor. Derved kan redningskøretøjerne kan komme frem i midten.
Den tyske bilistorganisation har lavet en fin instruktionsvideo, se mere her:
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.