Test: Velkørende MG4 kan ikke længere være med
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
TEKST Morten Bek FOTO Simon Hallenslev
Det perfekte storm er ved at bygge sig op over salget af nye biler i Danmark. Som om det ikke var nok, at bilforhandlere og kunder i længere tid har kæmpet med leveringstider, som aldrig tidligere er set så endeløse, så er bilerne over få måneder blevet meget dyrere.
LÆS OGSÅ | Ingen elbil i top 10 i første halvdel af 2022
Men der er et nyt element, som forstærker den perfekte storm: Forbrugerusikkerhed. Hvis der er noget, der kan bremse lysten til at købe noget stort og dyrt – en bil er det bedste eksempel – så er det usikkerhed om fremtiden. Jobbet, økonomien, boligen.
Det er ikke længere nok at skyde skylden for svigtende bilsalg på manglende printplader og tusind andre vanskeligheder i produktionen af nye biler.
I de kommende måneder kan pessimistiske forbrugere give nye vanskeligheder i bilbranchen. Nervøse forbrugere vil ikke stå klar til pludselig at betale 50.-70.000 kr. mere for en ny bil end før.
Når jeg kigger på indregistreringen af nye personbiler i august måned, er det stadig tal som primært er påvirket af leveringsvanskeligheder. I forhold til august 2021 faldt nyregistreringerne med 19,5 procent.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2022 – fem fornuftige i finalen
I august 2021 fik 15.837 nye personbiler nummerplader på – i dette års august kunne forhandlerne klare i alt 12.756 biler.
Det pibler frem i bilbranchen med nyheder om, at der er lysere tider på vej – når det kommer til levering. Der kommer styr på manglende komponenter, så vi igen kan få biler i en lind strøm.
LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige
De Danske Bilimportører (DBI), brancheorganisationen, har stirret intenst i kaffegrums for at spå om fremtiden. Direktør Mads Rørvig udtaler, at “Vi er (dog) optimistiske i forhold til at have set de længste leveringstider, og vi håber, at det resulterer i forbedringer i leveringstiderne for forbrugerne i løbet af de næste 12 måneder.”
Det er svært at udtale sig mere uklart og mere overordnet, men DBI har selvfølgelig ikke lyst til at stikke næsen for meget frem og love noget, som medlemmerne – de forskellige bilimportører – så skal holde overfor kunderne.
Mange af de biler som leveres nu, som indregistreres og kommer ud til kunder, som har ventet i evigheder, er solgt for måneder tilbage, før priserne på de fleste nye biler gik helt amok.
Jeg er sikker på, Opel gerne ville have introduceret deres nye Astra Plug-in Hybrid til en pris, der var meget lavere end de 340.000 kr., den skrabede af dem er endt med at koste.
LÆS OGSÅ | Vision 7S viser det nye Skoda
Af de 12.756 nye personbiler, som fik funklende nye plader skruet på i august, er 18 procent plug-in hybrider – selv om mange af de del-elektriske biler har fået et voldsomt prisløft. Men når alle slags biler har fået et mærkbart prisløft, så er plug-in hybriderne stadig forholdsmæssigt billigere end benzin- og dieselbiler.
Elbilerne står i august for 19,2 procent af de nye biler. Hver femte ny bil er altså en elbil. Mest populær er lige nu Skoda Enyaq, som i august blev sendt ud i 277 eksemplarer.
Mest populære bil i august? Den evigt populære Peugeot 208. 531 styk nye 208’ere blev indregistreret. Ikke så underligt, for Peugeot falbyder minibilen på 12 måneders privatleasing til samlet cirka 30.000 kr. Det er en pris og et tidsrum, som er til at forholde sig til for bekymrede forbrugere.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.