Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det er verdens bedste udstyr, og har man én gang haft en bil med nøglefri adgang og start, så vil man aldrig tilbage til almindelige nøgle. Desværre viser det sig ifølge tyske Spiegel, at det er temmelig nemt at stjæle en bil med nøglefri adgang og start.
Det kræver noget hardware, der kan være i en computer-taske. Hardwaren opfanger de radiosignaler, din nøgle udsender – det kunne fx ske mens du er på cafe. Med dem på lager, kan tyven stjæle din bil så let som ingenting.
Endnu er denne form for tyveri ikke særligt udbredt – sikkerhedseksperten i Spiegels indslag anslår at det er sket 50-60 gange gennem de seneste 10 år.
Udstyret til at opfange signalerne bliver med garanti billigere og billigere, så måske bliver det er større problem for fremtiden.
Når det er sagt, så kræver aktionen, at tyven er tæt på dig, og ved hvilken bil der er din. Desuden er det nemt at undgå: Du kan pakke din nøgle ind i alufolie. Men det fjerner ligesom ideen med systemet. Så er det alligevel nemmere at låse bilen manuelt ved at trykke på nøglen – det gør det umuligt at bruge den nøglefri adgang, men det rejser samme problem: Det var jo ikke derfor vi købte bil med systemet.
Jeg har i hvert fald tænkt mig, at blive ved med at bruge mit system til nøglefri adgang og start – det er verdens bedste opfindelse.
Du kan se indslaget fra Spiegel her – det er naturligvis på tysk:
In Sekunden geknackt: Sicherheitslücke bei Keyless-Go-AutosWie Diebe Keyless-Go-Fahrzeuge in wenigen Sekunden aufbrechen können. Und warum Alufolie dagegen hilft.
Opslået af SPIEGEL ONLINE på 22. januar 2016
https://www.facebook.com/spiegelonline/videos/10153884355504869/
Af Ebbe Sommerlund
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.