Cupra Born er det vovede spanske modstykke til Volkswagen ID.3, som den ikke bare deler teknologier og mekanik med: selv om Born er opkaldt efter et hipt sted i den spanske storby Barcelona, så produceres den på Volkswagens fabrik i den tyske by Zwickau.
Born er kåret som Årets Brugtbil 2025, og Bilbasen havde en finger med i spillet; både Simon Hallenslev og undertegnede gave Cupras elbil de maksimale 15 point i finalen, hvor konkurrenterne var de større modeller Audi Q4 E-Tron, BMW iX3, Polestar 2 og Volkswagen ID.4.
At Cupra Born vinder titlen foran fire elbiler fra større klasser viser, at en kompakt elbil kan være mindst lige så relevant og attraktiv. Born er billigere at købe som brugt end de større modeller, og den er samtidig billigere at eje.
De totale udgifter ved at eje en Born over fire år med i alt 80.000 kilometer (inkl. strøm, afskrivning, forsikring), viser beregninger, er markant lavere end for eksempel Polestar 2. Hver kørte kilometer koster i Polestar 2 LR AWD 2,75 kr., mens man kan nøjes med 2,11 kr. i Born 58 kWh High.





Dyrere end ID.3
En af grundene til, at omkostningerne ved at eje og bruge Cupra Born er så lave er, at service på bilen er forholdvis billigt (indeks 88), men også at gennemsnitspriserne på brugte udgaver faldt med 15,4 procent i 2024. Det er et større tab end for de fire andre elbiler i Årets Brugtbil-finalen.
Det gør, at Born allerede for længst er blevet en meget populær brugtbil. Selv om den typisk er 20.-30.000 kr. dyrere end en tilsvarende ID.3, får en brugt Born ikke lov at stå længe hos forhandlerne. I gennemsnit har forhandlerne Born til salg i 32 dage.
Læs også: Duel: Kan Cupra Born banke VW ID.3?
Udbuddet af brugte Born er langt mindre end af ID.3. Mens der lige nu er 1.168 styk brugte ID.3 til salg på Bilbasen, er der kun 272 styk Born til salg. Den laveste pris er 168.800 kr. for en Born 58 kWh fra introduktionsåret 2021 med 88.000 kilometer på tælleren.
Den typiske brugte Born er noget dyrere - i gennemsnit 261.000 kr. For at se nærmere på, om en brugt Born også i virkelighedens verden føles som den rigtige vinder af Årets Brugtbil 2025, låner jeg et eksemplar hos Dragsholm Bilsalg i Fårevejle.





Fem års garanti - på danske biler
Den mørkegrå Born hos Dragsholm Bilsalg er første gang registreret den 27. juli 2022, og med 41.100 kilometer på tælleren, en rækkevidde op til 421 kilometer (batteri på 58 kWh) og udstyrsniveauet High er den en helt typisk brugt udgave af den spansk-tyske model. Prisen er 194.000 kr.
Som udgangspunkt har alle Cupra Born solgt i Danmark siden introduktionen en fabriksgaranti på fem år, men sådan er det ikke nødvendigvis med de Born, som er kommet til Danmark som brugte biler.
Denne specifikke Born stammer fra Belgien, hvor fabriksgarantien i 2022 kun var to år (og det er den stadig på nye Cupra-biler). I Tyskland har Cupra fået de samme fem års garanti som i Danmark, men det er først sket med udgangen af 2023. Det kan betale sig at spørge forhandleren, om en Born er dansk fra ny, hvis ikke det fremgår af prisskiltet.
Læs også: Cupra Born med boost: Nu med 231 hk
Den grå Born fremstår stort set som ny, og mens det er forventeligt efter det forholdsvis korte antal kilometer, den har kørt, kunne raslelyde og andre mislyde være opstået i løbet af bilens første tid i Belgien.
Der er ingen mislyde i testbilen, og der er stort set ingen brugsspor. Born har fra starten haft mere indbydende materialer end ID.3, og infotainmentsystemet var også fra starten mere gennemtænkt og med større skærm.
Da MEB-platformens modeller, som Born hører til, først med tiden er blevet opdateret til velfungerende og, for det meste, infotainmentsystemer uden nedbrud og sløvhed, er det værd at sikre sig, at en brugt Born kører med seneste software; i systemet kan man finde versionen og se, om der er mulige netbaserede opdateringer. Hvis skærmen går i sort, kan der være tale om en dyr reparation.










Har bilen varmepumpe?
Cupra Born findes grundlæggende med to batteristørrelser: 58 og 77 kWh. Men en udgave med 45 kWh og 150 hestekræfter blev også solgt ved introduktionen - men i modsætning til de øvrige kunne den kun AC-lade med op til 7,4 kW og stærkt begrænsede 50 kW ved en DC-lader. Den findes i enkelte eksemplarer på brugtmarkedet.
Langt den mest udbredte er basismodellen med op til cirka 416-421 kilometer rækkevidde, mens udgaven med stort batteri og tæt på 550 kilometer kræver mere benarbejde at finde, og de fine køreegenskaber kommer også mest til deres ret med batteriet på 58 kWh, da Born så er markant lettere.
Begge udgaver har som standard 204 hestekræfter, som også testbilen kører med, men Cupra introducerede i foråret 2022 e-Boost-udgaven med 231 hestekræfter. Den findes også på brugtmarkedet med batteri på 58 og 77 kWh, og der virker ikke til at være en merpris for de ekstra kræfter.
Som udgangspunkt findes i de første årgange et basisudstyrsniveau og det mere komplette High, mens topmodellen VZ med separat udstyrsniveau og 326 hestekræfter først kom til i 2024.
Testbilen med belgisk oprindelse er ikke udstyret med varmepumpe, som kan være med til at gøre kørslen mere effektiv i køligt vejr. Men heller ikke biler, som er solgt som nye i Danmark, har nødvendigvis varmepumpe: køber man en Born Valor 58 kWh fra ny lige nu, har den heller ikke varmepumpe. Spørg eventuelt sælger specifikt til varmepumpen, hvis det ikke fremgår.

En ung model
Da Cupra Born endnu er ret ny som model, og de første biler først er på vej mod fire år og dermed endnu ikke har været til første syn, er det begrænset, hvor meget data der er på modellen.
Bilbasens brugere har dog givet Born en høj vurdering på 4,7 ud af fem, og MEB-platformen, som Born og mange andre modeller i Volkswagen-koncernen er bygget på, giver adgang til reparation af højvoltsbatteriet, som kan holde omkostningerne nede på sigt.
Yasser Abaiji, teknisk konsulent hos FDM, fortæller, at organisationens medlemmer henvender sig med forskellige fejl på Born. Det er naturligvis langt fra alle brugte Born, som lider af fejlene. Den hyppigst fejl er på stabilisatorstængerne, som over tid udvikler for stort slør. Det kommer typisk til udtryk ved klonk-lyde.
Born kan være udsat for fejl på forskellige elektroniske systemer, hvoraf fejl på infotainmentsystemet kan være meget bekostlige. Hvis skærmen går i sort, og det viser sig at være en permanent fejl i styreenheden, kan udskiftning koste op til 30.000 kr.
Det er en god idé at holde øje med klimaanlægget, fortæller Yasser Abaiji, som kører med fire års serviceinterval. Klimaanlægget er ikke kun vigtigt for et godt indeklima, men også for køling af højvoltsbatteriet - og dermed det dyre batteris sundhed.
På trods af risikoen for enkelte fejl er Cupra Born en attraktiv og oplagt brugt elbil. Priserne er meget rimelige, og man får en moderne, veludstyret og rummelig kompakt model, der har fremragende køreegenskaber. Derfor er Cupra Born en fortjent vinder af Årets Brugtbil 2025.