Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Volkswagen Golf kan man komme anstigende i overalt. Jeg mener det i både reel og overført betydning. Mens Hyundai i30 og Opel Astra også er både velkørende og praktiske biler i Golf-klassen, så har de ikke det image, som klassens navngiver har: En Golf passer i alle samfundslag. Den tyske klassiker, markedsført siden 1974, kan være direktørens, skolelærerens og lærlingens valg. Golf er, med ét ord, klasseløs.
Derfor er den kompakte Volkswagen typisk en af de mest populære biler på Bilbasen. Danskerne søger rigtig gerne efter en brugt Golf, når de søger efter en ny bil. Lige nu er der 1.514 brugte Golf – af alle generationer fra 1 til 8 – til salg på Bilbasen. Man opdager hurtigt, at Golf ikke er en billig bil, men til gengæld er udvalget bredt og stort.
LÆS OGSÅ | De 10 mest populære brugte biler på Bilbasen
Hvis man snævrer søgningen ind og søger på den 7. generation Golf, der blev produceret som hatchback med tre eller fem døre, som stationcar og den MPV-lignende Golf SV siden 2012, er udvalget meget stort: 810 biler til salg på Bilbasen, som gør denne udgave af Golf til den bedst repræsenterede. 7’eren er en model, der solgte meget fornuftigt fra ny i Danmark – i direkte modsætning til efterfølgeren, nummer 8, som nærmest er kollapset på det danske marked.
Det er mere end det særlige image, der gør Golf til noget specielt i sin klasse. Det image har Volkswagen dyrket ved at gøre Golf til en konstant skikkelse siden 1974; design, pladsforhold, indretning, funktionalitet, komfort, sikkerhed – med Golf får man det hele.
Det kulminerede med Golf 7, der virkelig er en duks, når det kommer til evnerne som bil. Der er plads til fire voksne, et stort bagagerum, komfortabel affjedring, logisk og lækker indretning, gode og stærke motorer – og et kæmpe udvalg, så man kan vælge benzin, diesel, plug-in hybrid eller el. Især indretning og materialer i kabinen får efterfølgeren til at se tarvelig ud. Golf 7 blev, helt fortjent, kåret som Årets Brugtbil 2019.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2019 – og konkurrenterne
Den mest populære udgave af Golf 7 på Bilbasen er hverken GTE eller GTI, men derimod den fuldelektriske e-Golf. Ifølge Bilbasens ekspert Jan Lang sælger e-Golf lige så godt og hurtigt som de nyere ID.3 og ID.4. Det skyldes, at den elektriske Golf fås fra cirka 120.000 kr. – den er blandt de billigste brugte elbiler på markedet.
Den velholdte Golf hatchback med fem døre, malet i den grå Tungsten Metallic, som jeg låner hos Volkswagen i Højbjerg, er en benzinudgave. Det er langt de fleste Golf 7 – hele 67 procent til salg på Bilbasen er med benzinmotor (dertil 8 procent plug-in hybrid), og benzinmotorerne i Golf er både nøjsomme og stærke.
Testbilen er årgang 2018, og den har kørt 92.000 kilometer, og var det ikke for læderrattets blanke overflade, kunne bilen gå for at være meget yngre. Materialerne i kabinen er lækre og slidstærke, og tidligere generationers problemer med lakerede plastflader, som kan skalle af, finder man ikke i Golf 7.
Ved et facelift i 2016 fik Golf en række justeringer af designet, og den kendes på lidt ekstra krom og nye LED-kørelys, men det er småting der får den til at se nyere ud end en 2012-udgave. Golf fik også mere standardudstyr med faceliftet – bl.a. adaptiv fartpilot – så det er værd at gå efter en nyere årgang, hvis man kan få råd. En ny 1,5-liters benzinmotor med 130 eller 150 hk kom til i 2017 som afløser for den gamle 1,4, og testbilen er udstyret med den 130 hk stærke variant og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). Automatgear slog virkelig igennem med Golf 7.
LÆS OGSÅ | Tænk alternativt, når du køber brugt bil
1,5-liters turbomotoren kan slå to cylindre fra, når man ikke presser motoren, og mens det ikke kan høres på motorens gangkultur, er det med til at give et rigtig fornuftigt benzinforbrug. Til gengæld vil varianten med 130 hk ikke være mit førstevalg.
Den virker stækket og rigeligt fornuftig i forhold til motoren med 150 hk, som er mit førstevalg til Golf 7. Der er også en trecylindret 1-liters benzinmotor (med 85 eller 110/115 hk – den er dog sjælden i Danmark), to dieselmotorer på 1,6 og 2 liter – og plug-in hybriden GTE med 1,4-liters motor, som selv i dag virker som en moderne drivlinje.
DSG-gearkassen har tidligere givet bøvl, men overholder man service, er den ikke et problem. Til gengæld er skiftene fra igangsætning og lav fart en uskøn oplevelse. Er man først over 10-20 km/t er skiftene virkelig smidige og så hurtige, at man ikke kan mærke dem – også i den fem år gamle testbil.
Golf 7 blev produceret i perioden fra 2012 til 2020, og den var en af de første bilmodeller i hele den store VW-koncern, som blev baseret på en ny skalérbar platform, som bruges hos Audi, Cupra, Skoda, Seat og Volkswagen – i biler så forskellige som Audi TT og Skoda Superb.
Volkswagen lavede med den forrige udgave af Golf en solid og langtidsholdbar bil, som ikke lider af nævneværdige problemer. Hvis den er serviceret efter forskrifterne (med øje for olie og tændrør), er den uproblematisk at holde kørende. Tyske ADAC, britiske Parkers og diverse fora på nettet melder om, at de hyppigste problemer for Golf 7 er slidte støddæmpere og hængende fjedre – typisk på biler, som har kørt mange kilometer. Det kan mærkes i bilen, som vil føles let sejlende i køreegenskaberne.
Hvis det er den elektriske e-Golf (introduceret i 2014), skal man holde sig for øje, at en opdatering og et facelift i 2014 gav bilen flere kræfter og længere rækkevidde. E-Golf gik fra 115 til 136 hk og fra batteristørrelse 24,2 til 35,8 kWh; sidstnævnte er lig med en rækkevidde, der efter WLTP-normen sniger sig op på 231 kilometer (på den gamle NEDC-norm sniger den sig op på 300 kilometer).
Der er gået 11 år, siden Volkswagen præsenterede den syvende Golf, og de ældste udgaver på det danske marked er fyldt 10 år. Det gør, at man, selvfølgelig, kan finde en billig Golf 7, men selv med 180-230.000 kilometer på tælleren koster en 8-10 år gammel Golf stadig nemt 90.000 kr. Men når den brugte Golf igen skal sælges, vil prisen formentlig stadig være høj.
Der er lige nu 810 styk Golf 7 til salg på Bilbasen. Den billigste, en 1,6-liters diesel med 110 hk fra 2014 med 200.000 kilometer bag sig, koster 64.900 kr. Den dyreste, ikke overraskende, er en lækker GTI Performance med 245 hk. Den er fra 2017 og har kørt 101.000 kilometer – og prisen er 309.995 kr.
Jan Lang, Bilbasens ekspert og ansvarlige for markedsindsigter og kommunikation, giver indblik i, hvorfor Golf 7 er populær
“Elbilerne får generelt stor opmærksomhed i øjeblikket, men nogle af de klassiske modeller er fortsat meget populære på brugtbilmarkedet. Her er VW Golf VII/7 et af de bedste eksempler. Der har gennem de senere år været et bredt og varieret udbud af modellen til salg, og derfor er der en bil til ethvert behov og budget.”
Priserne har faktisk været svagt stigende i det seneste år, og det skyldes, at der er høj efterspørgsel efter nyere brugte benzinbiler. Der er ret mange VW Golf 7 til salg med en fordeling på 67 procent benzinbiler, 15 procent dieselbiler, 12 procent elbiler og 8 procent plug-in hybrider. Der er en kuriøs detalje ved udbuddet af brugte VW Golf 7, fordi over 70% af bilerne har automatgearkasse, og netop automatgear er i stigende grad efterspurgt af forbrugerne.
LÆS OGSÅ | Volkswagen laver Golf om til en elbil
“Det er alle modelvarianter af VW Golf 7, der er efterspurgt. Vi kan se, at såvel de ældre modeller fra 2013, såvel som de nyeste udgaver, er meget søgte på Bilbasen, men den mest populære VW Golf 7 er den med elmotor; vi kender den som e-Golf, og den sælger lige så godt som en VW ID.3 eller ID.4. Årsagen er, at bilen fås fra omkring 120.000 kroner, og dermed er den en af de billigste elbiler på det danske marked – og det gør den ret populær,” fortæller Jan Lang.
Som brugt er Golf 7 populær, og udvalget er stort og meget forskelligartet. Mange sammenlignelige biler i Golf-klassen er lidt eller noget billigere, men Golf har dyder, som gør det til en næsten perfekt bil. Den er pengene værd. Hvis man vil købe en fornuftig brugt bil, som holder sig populær og også holder værdien på sigt, er Golf 7 blandt de bedste bud.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 DSG Comfortline (2018)
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 130 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
Mål (L/B/H): 427/180/148 cm
Køreklar vægt: 1.295 kilo
Trækvægt: 1.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 380 liter
Produktionsår: 2012-2020
Pris som brugt: 199.900 kr. (26/7 2018 – 92.000 kilometer)
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.