Det må være en kæmpe udfordring for en bildesigner at finde på noget, andre mennesker opfatter som noget helt nyt eller virkelig unikt. Det lykkes ikke ni ud 10 gange, men nogle gange er der bare succes.
Skoda Vision O er den 10. af gangene i et hav af runde kinesiske elbiler og gentagelser fra Audi, Mercedes-Benz og Volvo. Den går under betegnelsen "en forløber for en elektrisk Octavia Combi", og vi krydser alle fingre for, at Vision O kun skal gennem en helt minimal gennemgang, før den kan godkendes til produktion.
Elektriske stationcars er der endnu få af, og det skyldes blandt andet, at europæerne er nogle af de eneste mennesker på kloden, som overhovet vil køre stationcar. Vision O er en bil, der selv uden de dramatiske bagudvendte bagdøre vil kunne få mange crossover-ejere til at konvertere til stationcar-formatet.









Banebrydende Skoda-design
Der er ting ved Vision O-designet, som fortæller, at vi ser på en Skoda. Men for nu at være helt ærlig, så er det meget få ting, fordi Vision O tager tjekkernes design langt videre fra Elroq og Enyaq. Hvis Vision O virkelig kan ende som en elektrisk Octavia Combi, uden at ledelsen får kolde fødder og beder designernes skrue ned for spændingen, så får masserne adgang til en rimeligt prissat banebrydende mellemstor stationcar.
Når man siger Octavia Combi, så tænker man bil i Golf-klassen. Faktisk er Vision O næsten så stor som den seneste Superb Combi - mere end 15 centimeter længere end den eksisterende Octavia Combi.
Den 485 centimeter lange Vision O har et bagagerum på 650 liter, der kan udvides op til 1.700 liter. Hvis de tal følger med over i den elektriske Octavia Combi, har den et langt større bagagerum end Audi A6 Avant E-Tron (502 til 1.422 liter). Skoda er kendt for rummelighed, så bare fordi Octavia elektrificeres, skal trofaste kunder ikke lide under det.






Designet til lang rækkevidde
Der er nye Simply Clever-detaljer. Det er småting, som gør Skodas biler ekstra praktiske - lige fra taskekroge over paraplyholder i dørene til udtagelige sneskrabere. I Vision O er der bl.a. integreret køleskab, udtagelig Bluetooth-højttaler og separat boks i siden af bagagerummet til ladekablet.
Designet er ikke det eneste, der kan få ejere eller potentielle ejere af elektriske crossovers til at overveje, hvad de har gang i. En stationcar kommer med en lavere vindmodstand og typisk også lavere vægt end en crossover eller SUV, så forbruget er lavere - rækkevidden længere.
Al snak om batteristørrelser, elmotorer, ydelse og ladetider gemmer vi på. Men vi tvivler ikke på, den elektriske Octavia Combi kommer med meget lang rækkevidde. Først skal Skoda dog introducere den færdige Epiq som mærkets mindste elbil - og en stor elektrisk crossover med syv sæder som mærkets største.