Citroën Ë-C5 Aircross
Nyheder
29. april 2025

Citroën Ë-C5 Aircross har næsten 700 kilometer rækkevidde

Citroën har premiere på elektrisk Ë-C5 Aircross med op til 680 kilometer rækkevidde og kæmpe infotainmentskærm

Morten B. Bek

Morten Bek

Citroën kører lige nu på pumperne i Danmark. Som vi for et par uger siden kunne fortælle, indregistrerede Porsche i første kvartal af 2025 flere biler i Danmark end Citroën. Det var ikke en sen aprilsnar, men hårde fakta - og den lille elbil Ë-C3 har ikke været det løft til mærket, den skulle have været.

Måske den helt nye Ë-C5 Aircross passer bedre til danskerne? Den netop afslørede mellemstore elektriske crossover er i klasse med Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4, og det er en klasse, hvor der sælges mange biler.

I forhold til den gamle C5 Aircross, som kun fandtes med forbrændingsmotor, er den nye model (der også vil kunne fås med forbrændingsmotor i andre lande) mere end 15 centimeter længere. Det giver ikke kun bedre plads på bagsæde og i bagagerum, men giver også luft i modelprogrammet til den nye Ë-C3 Aircross, som er 440 centimeter lang.

Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR

Den største infotainmentskærm i hele koncernen

Citroëns nye model lægger sig tæt op af konceptudgaven, der blev vist første gang i oktober sidste år. Især baglygterne, som stikker ud fra bilens sider, er bemærkelsesværdige. I forhold til søstermodellerne Opel Grandland Electric og Peugeot E-3008 virker Ë-C5 Aircross umiddelbart mere let og spændstig i designet.

Interiøret er, på alle måder, en stor opgradering. Bagagerummet er markant større og tager nu imod 651 liter gods med alle sæder i brug - og op til 1.668 liter, hvis man fylder ind helt frem til forsæderne. Bagsædet giver 5,5 centimeter mere benplads, og ryglænet kan justeres i en hældning på mellem 21 og 33 grader.

Men tilløbsstykket er infotainmentsystemet, som Citroën fortæller kommer med den største skærm i hele den store Stellantis-koncern. Det inkluderer mærker som Alfa Romeo, Opel, Peugeot, Jeep og RAM. Citroën er gået over til temperaturstyring for klimaanlægget i skærmen - men der er fysiske knapper til blandt andet blæserstyrke, varme i bagruden og volumen.

Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
FOTO: Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR
Citroën Ë-C5 Aircross
FOTO: Citroën PR

To batteristørrelser og op til 680 kilometer på en opladning

Citroëns nye version af crossover-modellen er lavet med hyldevarer fra Stellantis, som allerede bruges i Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland Electric. STLA Medium-platformen giver desværre ikke de bedste forudsætninger for køreegenskaberne, men Citroën har heldigvis sine unikke dobbeltvirkende støddæmpere - Advanced Comfort Suspension - til at fremme affjedringskomforten.

Platformen kommer med mulighed for forskellige batteristørrelser, og Citroën lancerer Ë-C5 Aircross med to af dem: 73 og 97 kWh. Med det "lille" batteri og en elmotor med 210 hestekræfter, der trækker forhjulene, er rækkevidden op til cirka 520 kilometer på en opladning. Med det store batteri, som for klassen er meget stort (og tungt), er rækkevidden op til cirka 680 kilometer på en opladning.

Citroën går efter, i hvert fald internationalt, at Ë-C5 Aircross skal være billigere end Peugeot E-3008. Om det bliver tilfældet i Danmark, er for tidligt at sige. Den nye elbil introduceres formentlig i Danmark inden udgangen af 2025, men Citroën har tidligere skubbet introduktionen af flere modeller - så intet er sikkert.

Fra og med den 22. april har alle elbiler fra Citroën (og Opel og Peugeot) fem års totalgaranti op til 150.000 kilometer, og det bliver også tilfældet for Ë-C5 Aircross, når den kommer på markedet.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant