3x gamle biler i fabriksny stand
Kan man virkelig få følelsen af ny bil efter 34 år? Vi har fundet 3 biler, der alle er minimum 34 år gamle – men ingen af dem har kørt mere end 7.000 km.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det har været en lang rejse for Cupra, men nu er destinationen endelig nået: Danmark får nu mulighed for at købe den nye Tavascan – den mellemstore elbil med op til 340 hestekræfter og rækkevidde op til 565 kilometer.
Tavascan blev præsenteret allerede i april 2023, og en del af den lange rejse skyldes sandsynligvis, at elbilen produceres i Kina. Med den forhøjede EU-told på elbiler produceret i Kina, har den danske importør skulle arbejde ekstra hårdt for fornuftige danske priser.
Og fornuftige er de blevet, de danske priser. Den mellemstore crossover er ny konkurrent til blandt andre Volkswagen ID.5 (som den har en del til fælles med), Peugeot E-3008 og Tesla Model Y, og målt på pris ligger den rigtig fint i det selskab: Tavascan kan bestilles til priser fra 359.990 kroner.
For nu at være helt fair, så er Tavascan-basismodellen til 359.990 kr. faktisk dyrere end basisudgaverne af ID.5, E-3008 og Model Y. Men når vi begynder at regne batteristørrelse, rækkevidde, hestekræfter og udstyr med, så er det, at den spansk-kinesiske elbil skiller sig positivt ud.
Hvor ID.5 i basisudgaven til 344.995 kr. med 170 hestekræfter har en rækkevidde på kun 369 kilometer og et udstyrsniveau med huller i, så har selv den billigste Tavascan 286 hestekræfter og en rækkevidde på 565 kilometer. Den har også langt mere udstyr.
Peugeot E-3008 starter på 329.990 kroner, og den er konkurrencedygtig med 210 hestekræfter og 525 kilometer på en opladning. Men for at nå Tavascans udstyrsniveau skal man mindst op i GT-udgaven til 359.990 kroner. Hos Tesla er Model Y fuldt udstyret til 329.990 kroner, men rækkevidden er med 455 kilometer markant lavere – så man skal have fat i Long Range med 600 kilometer rækkevidde til 349.990 kroner for at være på linje med den billigste Tavascan.
Tavascan fås I fire udstyrsvarianter: Endurance, Immersive, Adrenaline og Adrenaline VZ. De tre første har alle baghjulstræk og 286 hestekræfter, mens VZ’eren gemmer på firehjulstræk og 340 hestekræfter.
Cupra Tavascan kommer til Danmark med et es i ærmet, og det er længere fabriksgaranti end de fleste konkurrenter kan diske op med: fem års garanti er standard i Danmark på alle udgaver.
Tavascan Endurance er basisudgaven. Her er 19″ alufælge, LED-lygter, varmepumpe, infotainment med 15″ touchscreen, trådløs smartphone-opladning, navigation, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, nøglefri betjening, varme i rattet og forsæderne, automatisk klimaanlæg med tre zoner, el-betjent bagklap, bakkamera og masser af aktivt sikkerhedsudstyr som standard.
LÆS OGSÅ | Elbilerne dominerede i juli
Niveau to, Immersive (merpris 15.000 kr.), giver rigtig meget ekstra for pengene. Alene opgraderingen til 20″ fælge er en stor del af prisen. Derudover kommer Immersive med el-justerbare sportssæder, varme i bagsædet, 360 graders kamera og lydanlæg fra Sennheiser med 11 højttalere og subwoofer.
Højeste udstyrsniveau, Adrenaline (Adrenaline VZ har samme udstyrsniveau, men 340 hk), koster yderligere 15.000 kr. og giver – igen – rigtig meget ekstra værdi for pengene. 21″ fælge med “kobberdetaljer”, matrix-LED-forlygter, adaptiv undervogn, panoramaglastag og stort head-up-display er standard.
Overblik over Tavascan-priserne (med rækkevidde)
Tavascan 286 hk Endurance (565 kilometer) – 359.990 kroner
Tavascan 286 hk Immersive (554 kilometer) – 374.990 kroner
Tavascan 286 hk Adrenaline (542 kilometer) – 389.990 kroner
Tavascan VZ 340 hk Adrenaline (512 kilometer) – 449.990 kroner
Privatleasing
Tavascan 286 hk Endurance (565 kilometer) – engangsydelse 9.995 kroner, månedlig ydelse 4.495 kroner (ved 10.000 kilometer årligt, løbetid 48 måneder)
Tavascan 286 hk Adrenaline (542 kilometer) – engangsydelse 9.995 kroner, månedlig ydelse 4.995 kroner (ved 10.000 kilometer årligt, løbetid 36 måneder)
Kan man virkelig få følelsen af ny bil efter 34 år? Vi har fundet 3 biler, der alle er minimum 34 år gamle – men ingen af dem har kørt mere end 7.000 km.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.