Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Europæiske parkeringshuse er for dårlige. Det viser en ny stor test af 60 P-huse i 15 europæiske byer, som FDM sammen med repræsentanter fra de europæiske bilklubbers forbrugersamarbejde, EuroTest, har foretaget.
EuroTest har tjekket udvalgte parkeringshuse, som alle er offentligt tilgængelige og beliggende i byzoner eller tæt på togstationer. I testen finder man fire københavnske parkeringshuse, hvoraf de tre vurderes til at være ’acceptable’, mens et ved Amerika Plads får bedømmelsen ’ringe’.
Ingen af de 60 testede parkeringshuse opnår bedømmelsen ”meget god”, mens kun ti får bedømmelsen ”god”, og flertallet – 39 styk – bedømmes til at være ”acceptable”. Ni P-huse får stemplet ”ringe”, og endelig falder to helt igennem som værende ”meget ringe.” Hvert parkeringshus er blevet gennemgået på næsten 130 punkter fordelt på kategorierne sikkerhed (vægtning 40 pct.), adgangsforhold (30 pct.), brugervenlighed (20 pct.) samt pris (10 pct.).
Det er ikke godt nok
”Der er i flere europæiske byer et ønske om at få bilerne væk fra gaden og ind i P-huse. Men som vores test viser, er forholdene her langt fra tilfredsstillende. Det er særligt de alt for smalle P-båse og generelt trange forhold, der trækker ned, ligesom brugervenligheden for handicappede i samtlige 60 P-huse var til dumpekarakter. Set med forbrugerøjne er det naturligvis ikke godt nok,” siger konsulent for infrastruktur i FDM, Louise Skov, der har koordineret den danske del af testen.
Resultaterne får FDM til at efterlyse højere standarder til fremtidige parkeringshuse.
”Ligesom vejene er parkeringshuse en del af infrastrukturen. Derfor så FDM gerne, at man indførte nogle standarder for fremtidige P-huse, som man allerede har gjort det i flere andre europæiske lande. Taget i betragtning, at de københavnske P-huse i testen hører til blandt Europas dyreste, mener vi, at forbrugerne burde kunne forvente et bedre produkt end det, de får i dag,” siger Louise Skov.
Her ses den samlede resultatliste fra testen:
Hvad synes du om parkeringshusene i København?
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.