Det er et på alle måder spændende og broget felt af 28 biler, der i løbet af de sidste to dage er blevet gået efter i sømmene. Det er foreningen Danske Motorjournalister, der på FDM Jyllandsringen skal koge feltet ned til syv finalistbiler, hvorefter en senere afstemning vil afgøre, hvilken der kan trille hjem med titlen som Årets Bil i Danmark 2026.
Til dette års kåring er Bilbasen repræsenteret af to jurymedlemmer: Morten Bek og undertegnede, Simon Hallenslev. Herunder kan du finde hver af vores tre favoritbiler, komplet med links til vores seneste tests af de pågældende modeller samt et kort skriv om, hvorfor netop disse biler er blandt vores favoritter.
Mortens favoritter

Renault 5: Renault har lavet en lille perle. Det er genialt af Renault at have bragt en glorværdig fortid ind i nutiden, når det gøres på den måde, franskmændene har gjort det: Designet er fænomenalt, og den lille bil er køreglad, opnåelig og virkelig charmerende.
Det er svært at finde en køreglad elbil, der bringer et smil på læben. Det gør den lille 5’er med en rigtig god opsætning af undervogn og styretøj. Til prisen er Renault 5 E-Tech en lille vinder, der kun har få svage punkter.

Toyota C-HR+: C-HR+ finder plads mellem den ikke ligefrem vellykkede Urban Cruiser og den større BZ4X. Det gør den med en rimelig prissætning, gode køreegenskaber og lang rækkevidde.
Jeg er ikke i tvivl om, at C-HR+ er en af de bedre biler i den øvre ende af det kompakte felt, og det er altid beroligende med serviceaktiveret garanti op til 10 år. Bilen ser også godt ud og har god plads – i hvert fald i kabinen. Bagagerummet er for lille til bilens størrelse, men det kan jeg næsten overse i forhold til bilens øvrige egenskaber.

Audi A6 e-tron: En stor og dyr elbil. Men hvor dyr er A6 e-tron egentlig i forhold til eksempelvis kinesiske elbiler og Mercedes-Benz CLA? Ikke dyr. Man får lang rækkevidde og et godt udstyrsniveau selv i den billigste, og man får en bil, der har virkelig god plads og rigtig gode køreegenskaber.
A6 e-tron har måske ikke de lækreste materialer, men den kan så meget andet. Den kan lade hurtigt, og den bruger mindre strøm end mange elbiler, der er langt mindre. Derfor er den store Audi, der for nylig blev sat ned i pris, en af mine favoritter.
Simons favoritter

Renault 4: Det er sjovt, hvordan Renault 4 kan gøre mig blød i knæene. Den byder jo i virkeligheden ikke på meget nyt, da Renault allerede har en bundfornuftig, velkørende og endda mere praktisk Renault Scenic på programmet til en pris, der ligger på niveau med Renault 4.
Der er bare noget møgcharmerende ved Renault 4, der gør, at den for mig gerne måtte løbe med titlen i år. Nok er den ikke helt lige så praktisk som søsterbilen Scenic, men der er stadig et stort bagagerum og et nogenlunde bagsæde. Dertil kommer virkelig letkørte egenskaber og et væld af finurlige løsninger – indvendigt som udvendigt.

Mercedes-Benz CLA: Her er feltets mest helstøbte bil i min optik – og det siger jeg, på trods af at kabinen har sine enkelte plastkvaler. Mercedes-Benz CLA giver til gengæld lavt forbrug, lang rækkevidde og bundsolide køreegenskaber.
Det giver CLA et ekstra kryds i bogen, at den netop er lanceret i en basisvariant med en startpris på 379.500 kr., som vi dog ikke har kørt endnu. Ellers er Merceren (naturligt nok) i den dyrere ende, hvorfor den, trods sin helstøbte facon, ikke kan rydde bordet for mig.

Kia EV4: Buuuh, hvor kedeligt. Det er jo bare en lidt anderledes udgave af sidste års vinder, Kia EV3... Ja, der gemmer sig en platform og en drivlinje, der var solid nok til at hive titlen hjem som Årets Bil 2025, og faktisk synes jeg, at netop platform og drivlinje gør sig endnu bedre her i Kia EV4.
Den står tættere ved jorden som almindelig personbil og ikke som crossover, hvilket sikrer både bedre køreegenskaber og lavere forbrug. Dertil er Kia EV4 en lidt større bil med bedre pladsudnyttelse, og det gør, at Kia EV4 er en helt genial bil til familien Danmark – også selvom den måske er lidt konform.
Årets overraskelse
Blandt de 28 biler i feltet var der én, der skilte sig særligt ud, og som derfor fortjener en vis omtale, selvom den sikkert ikke kommer i finalen. Det er ikke kun højden, drøjden og det faktum, at KGM Musso EV er den første pick-up i kåringens historie, der gør den til en overraskelse – det er det faktum, at den faktisk er en spændende bil.
Med en startpris på under 370.000 kr. får man en stor, hårdfør, praktisk og velbygget pick-up på strøm. Til den pris får man et batteri på 80,6 kWh og en enkelt elmotor med 207 hestekræfter på forhjulene, der giver en rækkevidde på op til 419 kilometer.
De fleste vil nok orientere sig mod varianten med firehjulstræk fra to elmotorer, 237 hestekræfter og en rækkevidde på 379 kilometer til 379.995 kr. Det er meget bil for pengene – en bil, hvor man både kan laste ladet med haveaffald eller spænde en trailer på op til 1.800 kg efter.



