Midterkonsollen kan koste en bil titlen som Årets Businessbil. Det er sat virkelig meget på spidsen, men så alligevel ikke.
Hvis midterkonsollen i en bil, der skal bruges som firmabil, er uegnet som “skrivebord” og til placering af en bærbar computer, så fungerer den ikke som rullende kontor - og så har den et handicap ved Businessbil-kåringen.
Det er en af flere grunde til, at Cupra Tavascan hverken er vinder eller med i finalefeltet ved Businessbilen 2026, der i daglig tale er Årets Firmabil eller Årets Businessbil.
Læs også: VW ID.7 Tourer er Årets Businessbil 2025
Vinderen af Businessbilen 2026 har en overordentlig velfungerende midterkonsol, der kan bruges til det hele: Volkswagen ID.7 Tourer. Og selv om den store Volkswagen har nogle år på bagen, så var den i stand til at samle flest stemmer hos juryen blandt de i alt 10 biler.
Kåringen, der varetages af brancheforeningen Business Danmark og Jyllands-Posten, i år med hjælp fra Bilbasen, fandt i år sted for 19. gang.

Et fuldelektrisk felt
Volkswagen kan glæde sig over, at det hverken er først eller anden gang, ID.7 løber med titlen; det er derimod tredje gang i træk, at den store model kåres som Årets Businessbil.
Det er ikke sket tidligere i kåringens historie, at en bilmodel har vundet tre gange i streg. Opel Insignia har vundet to gange i træk, men ellers har bilerne i firmabilssegmentet vundet et år af gangen - og modeller som den populære Ford Mondeo og den i dag glemte Renault Talisman har vundet.
I 2026-udgaven består feltet udelukkende af elbiler, og de fleste modeller er crossovers. Men af de ti biler er der nogle lave. Udover ID.7 er det Mazda 6e og Mercedes-Benz CLA EQ Tech.
Mens Årets Bil i Danmark udelukkende kåres af journalister, så er Businessbilen båret af et hold af testkørere med andre baggrunde. Fælles for de fleste jurymedlemmer er det faktum, at de hvert år kører rigtig mange kilometer. Et jurymedlem ved Businessbilen tilbagelægger eksempelvis cirka 80.000 kilometer.

Alt fra ergonomi til pris
Men to journalister har sneget sig ind i kåringen, og det er Bilbasens Morten B. Bek og Jyllands-Postens Christian Schacht. De indgår i juryen, men også som hjælpere, der kan svare på testholdets spørgsmål.
De i alt ni testkørere lægger mærke til alt, hvad der er godt eller skidt ved de 10 biler. Både ud fra et professionelt synspunkt, men også i forhold til at skulle bruge bilen privat. Alt fra ergonomi over hestekræfter til rækkevidde og pris bliver vurderet.
Volkswagen ID.7 er godt nok ikke blandt de billigste, men løbende prisnedsættelser var medvirkende til, at den for tredje år i træk kunne slå konkurrenterne. Den fremragende midterkonsol har selvfølgelig også en del af æren, men den store tyske bil kan så meget andet.
Herunder kan du læse om de 10 biler og en kort samlet vurdering. To biler var sammen med ID.7 med i finalefeltet, mens de øvrige biler blev siet fra i opløbet. Derfor er de øvrige biler ikke tildelt point.

VINDER med 28 point - Volkswagen ID.7 Tourer Style S+
Testholdet består af mænd og kvinder i forskellige brancher - og lige så forskellige, som mennesker er flest. Ikke alle har ID.7 Tourer som nummer et, men der er ikke den mindste tvivl om hos alle, at den store Volkswagen er en værdig vinder. Hvor alle øvrige biler ved Businessbilen 2026 har noget, der trækker mere end bare lidt ned, så går ID.7 Tourer hos juryen for at være meget tæt på den perfekte bil. Til trods for at den ikke længere er blandt de nyeste elbiler, så er teknologierne stadig dugfriske - og der er rækkevidde og hestekræfter til alle situationer.
Køreegenskaberne bliver lovprist hele vejen rundt, for de professionelle bilister ved, hvad der er godt: en rolig og sikker affjedring med høj komfort, et styretøj der hverken er for tungt eller let, multi-justerbare forsæder og nemt overblik over instrumentering og infotainment.
Ergonomien er på højeste plan, og kåringens tilknyttede fysioterapeut, Stig Holm, der gennemgår alle bilerne i forhold til kørestilling og betjening, har kun ros til overs til Volkswagens elbil.
Noget som flere af konkurrenterne mangler, er god plads. ID.7 Tourer har masser af plads. Bagsædet kan rumme selv de mest langbenede, og bagagerummet er både praktisk og stort. Når det kommer til at trække en trailer eller campingvogn, er det kun den dyre GTX-model med firehjulstræk, der virkelig kan bruges; hvor en almindelig ID.7 kan trække 1.000 kilo, så kan GTX trække 1.800 kilo.

Plads nummer to med 23 point - Mercedes-Benz CLA 250+
Mercedes-Benz’ nye CLA EQ Tech er har virkelig stærke kort på hånden. Men kortene er ikke stærke nok til, at den nye stjerne kan vriste titlen fra ID.7. Det er primært to ting, der får juryen til at dømme den ude som vinder: prisen og pladsforholdene.
Med diverse udstyrspakker står den testede CLA 250+ til mere end 600.000 kr. Det er for meget af det gode for testholdet, for godt nok betegnes den lave sedan for at være kåringens bedst kørende bil, men den er hverken virkelig luksuriøs eller rummelig nok.
CLA er CLA, som den altid har været: en strømlinet, lav og designbetonet sedan, hvor rummeligheden er sekundær. Den er svær at anbefale som familiebil, fordi den har trang adgang til bagsædet og det samme til bagagerummet. Som voksen sidder man dårligt i bagsædet.
Der er masser af mennesker, som ikke går op i pladsforhold til en hel familie, og for dem kan CLA være den helt rigtige elbil. Rækkevidden alene er nok til 500 kilometer på motorvej, og CLA kører virkelig som en “almindelig” bil. Den føles let og i kontakt med underlaget, og i et felt med en række crossovers er det stor ros.
At CLA kan ende med forholdsvis mange point i finalen, selv om priserne er høje, vidner om, at rækkevidde og køreegenskaber er på et meget højt niveau.

Plads nummer tre med 21 point - Skoda Enyaq 85 Sportline
Skoda Enyaq er en af de ældste bilmodeller i feltet. Med plads nummer tre, kun to point efter CLA, er der ikke noget gammeldags eller forældet over Enyaq.
Hvad er det, der gør, at den populære, meget almindelige Skoda stadig kan være så godt med? I år har den fået et regulært facelift med ny front, og for omkring to år siden fik den en ny og meget kraftigere elmotor med 286 hestekræfter. Samme nøjsomme elmotor som i ID.7 og Audi Q4 E-Tron.
Rummelighed og robusthed er to begreber, der også lokker juryen. Enyaq kan begge dele i rigt mål, og i forhold til dens søstermodel VW ID.4, som ikke er med ved kåringen, så er den mere praktisk, bedre indrettet og faktisk også mere lækker.
Enyaq har god rækkevidde, meget sikre køreegenskaber og rigelige hestekræfter. Men det er umiddelbart ingen bonus for bilen, at den stiller op til kåringen med Sportline-udstyrsniveau. Det gør Enyaq dyr, og alligevel er der stadig risiko for, at man skal tilkøbe ekstraudstyr for at blive tilfreds.

Audi Q4 E-Tron 45 S Line Edition
Q4 E-Tron er hverken faceliftet eller sat ned i pris. Til gengæld er Audi nu langt mere rundhåndet med standardudstyret, og den nye S Line Edition-udgave er meget bedre udstyret end tidligere udgaver.
S Line Edition er kløgtigt konstrueret til at tiltrække firmabilister (og private), som har glemt Q4 E-Tron og har fået øje på andre og nyere modeller. Her er matrix-LED-forlygter, sportssæder og panoramasoltag som standard, og det er noget, der hjælper på tingene.
Q4 E-Tron 45 har baghjulstræk og samme gode elmotor med 286 hestekræfter som ID.7 og Enyaq 85, og da den også har samme platform, føles de på mange måder ret ens. Også Q4 E-Tron har en god affjedring og et roligt styretøj.
Interiøret er synligt og mærkbart ældre end i eksempelvis den nye A6 E-Tron - på godt og ondt. Det gode er, at man får en meget bedre digital instrumentering med mulighed for fuldt navi-kort, ratvarme med tre trin (kun et i A6) og rigtige knapper til klimaanlægget. Men fortil føles kabinen noget trang, og materialerne kunne godt trænge til fornyelse.

Cupra Tavascan Endurance
Årets Værste Midterkonsol. Cupra Tavascan har det, spanierne kalder for en slags rygrad løbende ned mellem forsæderne fra under infotainmentskærmen - og den både fylder, gør bilen uegnet til rullende kontor.
Og materialerne, især netop dem brugt til “rygraden”, er alt andet end lækre. Niveauet i Tavascan er ikke højt på det område, men omvendt er Tavascan heller ikke en dyr bil.
Med 286 hestekræfter, rækkevidde op til 550 kilometer og fint udstyrsniveau står den til cirka 335.000 kr. En god grund til, at bilen er relativt billig, er produktionsstedet: Kina.
Det dristige, coupé-inficerede design giver ringere pladsforhold end i Skoda Enyaq, og bagsædet er svært at komme ind på. Udsynet fra førersædet er heller ikke godt, mens betjening og indretning generelt er på et udmærket niveau.
Ingen i juryen fremhæver Cupra for noget særligt. Køreegenskaberne skulle være mere sportslige end i søstermodellerne, men det virker til at være helt modsat; på vej ned ad bakken ved Munkebjerg understyrer Tavascan, og ESC-systemet er ekstremt aggressivt; kræfterne tappes hele tiden og meget hurtigt.

Mazda 6e Takumi Plus
Også i Mazda 6e er køreegenskaberne skuffende. Den kører ikke, som en “rigtig” Mazda, hvilket måske ikke er så underligt, fordi 6e er udviklet og produceret i Kina af samarbejdspartneren Changan. Det er desværre som om Mazdas egne folk ikke har været i nærheden af bilen, før den er sendt på markedet.
Styretøjet er diffust, og affjedringen er underlig med på en gang bløde bevægelser og ukontrolleret hårdhed. Den elektriske Mazda er på overfladen en imponerende pakke. Den er flot, stor og udstyret med alt det, man drømmer om. Men mange ting falder fra hinanden, når man kradser i overfladen. Ikke i bogstavelig forstand, for byggekvaliteten fejler tilsyneladende intet.
Men den blege og meget kinesiske opbygning af infotainment og instrumentering er et godt eksempel. Det hele er kinesisk på den værst tænkelige måde: uoverskueligt, langsomt og med masser af stavefejl.
Juryen er uimponeret over rækkevidden, og pladsforholdene er bestemt heller ikke så gode, som man kunne tro, når man kigger ind i bilen. Man sidder ikke godt i bagsædet, og heller ikke forsæderne hører til i topklassen.

Opel Grandland Electric GS Limited
Der er biler i feltet, der imponerer juryen og de professionelle bilister. Og så er der bilerne, som ikke får ret mange pæne ord med på vejen. Desværre for Opel hører Grandland Electric til i den sidste af de to kategorier. For det første er Grandland Electric med sin kun 210 hestekræfter stærke elmotor decideret langsom, synes flere af testkørerne. Det er simpelthen for lav en ydelse til en høj elbil, der vejer mere end 2,1 tons.
Hvad værre er i forhold til lange køreture, så er affjedringen ufærdig og præget af manglende balance. Altid i bevægelse, altid lidt for ukomfortabel.
Apropos ukomfortabel, så er de manuelt justerbare forsæder, der er godkendt af den tyske organisation Aktion Gesunder Rücken (AGR), så køber ingen af testkørerne præmissen om, at de skulle være særligt gode.
Grandland Electric har desuden et højt strømforbrug, og i forhold til konkurrenter som Tesla Model Y og Cupra Tavascan er den heller ikke billig.

Renault Scenic E-Tech 87 kWh Esprit Alpine
Renault Scenic E-Tech er hverken den kraftigste eller den mest rummelige i feltet, men den er til gengæld blandt de absolut billigste i feltet.
I modsætning til Grandland Electric så er flere på holdet begejstrede for den franske model, der næsten er så rummelig som den tyske model.
Scenic E-Tech 87 kWh kører nemlig langt bedre og har bedre sæder, og selv om den med 220 hestekræfter kun har 10 hestekræfter mere end Grandland Electric, så er den cirka 300 kilo lettere - og det giver meget bedre kraftoverskud. Med en rækkevidde på over 600 kilometer til 300.000 kr., hvor udstyret også er righoldigt, giver den mellemstore Renault god mening. Den testede Esprit Alpine er modelprogrammets dynamisk designede variant med mørke 20” alufælge og mørkt indtræk på sportssæderne.

Tesla Model Y Long Range baghjulstræk
Flere af testkørerne ved Businessbilen 2026 har Model Y som rullende kontor, og der er generelt stor tilfredshed med den amerikanske crossover. I forhold til de medvirkende firmabilisters Tesla-modeller, så har Model Y fået et omfattende facelift.
Der er klart bedre sæder, markant bedre støjisolering og en betydeligt mere smidig affjedring.
Model Y har tidligere været med i feltet, og fysioterapeuten kan derfor fortælle, at man nu sidder langt bedre og dermed kan ankomme mere udhvilet end i Model Y før faceliftet.
Model Y har betydelige styrker, når det kommer til rummelighed, udstyr og hestekræfter. Kraftoverskuddet er bedre end i de fleste biler i feltet - præcis som Tesla er kendt for. Men det betyder ikke, at den baghjulstrukne Model Y hurtigt suger strøm: forbruget er, på grund af aerodynamik og Teslas teknologier, lavere end i mange andre elbiler.

Zeekr 7X Long Range AWD
Zeekr er med i Businessbilen for første gang, og det sker med den mellemstore 7X. De fleste testkørere kender intet til mærket - i modsætning til motorjournalisterne. Alle går til bilen med stor nysgerrighed, men prisen er en hæmsko for den hurtigt ladende bil, som ingen kender.
Til 440.000 kr. uden ekstraudstyr kommer 7X med lang rækkevidde og en elmotor med 416 hestekræfter har 7X Long Range AWD på papiret det hele. Men det viser sig, at elmotoren føles betydeligt svagere, og flere testkørere synes ikke, at køreegenskaberne er gode nok.
Interiøret er luksuriøst som i en langt dyrere bil, og der er overdådig plads til fire mennesker. Zeekr er mærket i den store kinesiske Geely-koncern, der har ansvaret for nye teknologier, og derfor fungerer software og assistentsystemer noget bedre end i søstermærkerne Polestar og Volvo.
7X er luksuriøs og lækker, men altså også en ukendt model, der ikke imponerer de fleste i juryen. Det er bestemt ikke ensbetydende med, at det er en dårlig bil. Men det er ingen fordel, at mærket er ukendt.



