Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
Tekst: Simon Hallenslev
Hos Ford står ST for Sport Technology, hvilket grangiveligt lyder som en marketing-floskel for et par alufælge og lidt kabine trim for en merpris.
Intet kunne imidlertid være mere forkert, da ST i virkeligheden betyder elektronisk spærredifferentiale, sportsudstødning, sportsundervogn og manuel gearkasse. Ford har desuden for vane at skrue de sportslige lækkerier sammen, så dynamikken bedst beskrives som udsøgt.
Præcist hvor udsøgt, vil Ford illustrere med en eftermiddag i selskab med deres komplette ST-modelprogram, Puma, Focus og Fiesta, på Sjællandsringen ved Roskilde. Selvom det lyder lovende, er der også en slet og ret trist agenda bag.
Ford annoncerede i oktober sidste år, at modelprogrammet ville få med grovfilen. Knapt så overraskende var det, at Ford S-Max og Ford Galaxy blev sløjfet, eftersom MPV’er generelt er blevet aflivet i bred udstrækning.
LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år
Mere overraskende var det, at Ford også ville vinke farvel til Fiesta. En vellidt minibil, der har prydet modelprogrammet i 47 år er snart en saga blot, og det er egentlig også lidt det, Ford vil med arrangementet på Sjællandsringen: Sige farvel til en legende.
Allerede til sommer, nærmere bestemt til juni, er det helt slut med Ford Fiesta. Og det er inklusive den 200 hk stærke ST, der stiller klar på Sjællandsringen.
Det er altid et sats at smide gadebiler på et baneanlæg. De af bilens køreegenskaber, man kan afprøve på almindelig vej, sættes på en helt anden prøve på en bane, hvor de yderste grænser kan findes. Det er her, at almindeligt velkørende biler bekender kulør og viser deres begrænsninger.
De tre biler, som Ford har med til Sjællandsringen, føles dog nærmest hjemmevante. Og ja, det inkluderer Ford Puma ST, der i den grad er ‘the odd one out’, som den står på sine moderigtige crossover-stylter.
LÆS OGSÅ | Duel: VW Polo GTI og Ford Puma ST er et spørgsmål om temperament
Den eneste kulør, Ford Puma ST bekender, er, at den er bygget på en bund af Ford Fiesta. Styretøjet er præcist, undervognen stram og bremsepedalen tung, hvilket gør det til en sand fryd at kaste den rundt, hvor man må. Kaster man hårdt nok, er Puma ST ikke bleg for hverken at lette baghjul eller at slippe bagenden… I en crossover, mine damer og herrer.
Fælles for de tre biler er, at køreglæden er umådelig stor. De præcise styretøj, kontante undervogne samt korte og mekaniske gearskifte gør, at alle, uanset evner, kan føle sig som en Magnussen i Light-version bag rattet.
Selvom Puma ST er den crossover, jeg har kørt, der er mest villig og legesyg, står den stadig som den mindst involverende blandt Fords ST-treenighed.
Sportsundervogn eller ej, så kan fysikkens love ikke bøjes, og med et højere tyngdepunkt er Puma lettere at få ud af balance – selvom man skal trykke hårdt til for at mærke det.
Ford Focus ST er med sin ekstra cylinder samt 80 flere hestekræfter klart den hurtigste. Farten samles hurtigere op, når man brager ud af svinget, og pusten tabes ikke på samme måde, når man på langsiden skubber forbi 150 km/t.
LÆS OGSÅ | Test: Brian-bil på den fede måde men Ford Focus ST
Den formidable Focus er dog også den tungeste af de tre, og selvom det ‘kun’ er lige under 160 kg, så betyder det, at der skal arbejdes lidt mere for føden. Der er mere bil at håndtere, og selvom Focus er den eneste, der blandt andet hjælper med mellemgas ved nedgearing, tilgives man i mindre grad for klodsetheder.
Er man på udkig efter en udfordring som chauffør, er der med andre ord også mere at lege med i Focus ST. Et større potentiale. Alligevel synes jeg, at det er Ford Fiesta ST, der står som den mest komplette pakke. Her er garanti for smørrede smil, når man sparker lidt til den.
Alt, hvad Ford Fiesta ST gør, gør den på en legesyg måde. Agiliteten er uden sidestykke, og selvom det skæres i granit, når den letter baghjul på Sjællandsringen, er den kringlede landevej på vej til baneanlægget nok til at lokke sjov ud af den. Her behøves hverken bane eller halsbrækkende hastigheder for at have det sjovt.
Fiesta ST er som en terrier, og ethvert sving bliver som en tennisbold for den.
Ikke alene er Ford Fiesta ST den sjoveste af de tre. Den er også den billigste med en pæn margen. Den fås fra 319.919 kr. mens Ford Puma ST starter i 450.180 kr. og Ford Focus ST starter i 586.500 kr. Derfor er mit råd: Skynd dig at købe den sjoveste Ford, før den forsvinder til juni.
LÆS OGSÅ | Test: Ford Puma ST med 200 hk koster så meget, at luften fiser af ballonen på forhånd
Misforstå mig ikke. Ford Puma ST og Ford Focus ST er velkørende som få, og særligt sidstnævnte har et stort potentiale for både underholdning og udvikling som chauffør, hvis baneanlægget hedder Silverstone i stedet for Sjællandsringen. Den koster også bare dét mere, og derfor piner det mig endnu engang, at vi skal sige farvel til Fiesta.
Find brugte Ford Fiesta ST til salg på Bilbasen:
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.