februar 8, 2023

Fra Clio til Ferrari: Disse biler kan blive endnu mere værd i år

Hvilke klassikere kan du tjene penge på i år? Det britiske auktionshus Silverstone Auctions har nogle interessante bud på biler, som forventes at nå gode hammerslag i 2023.

TEKST Bilbasen / FOTO Silverstone Auctions

Ja, en sjov bil skal købes for at blive brugt. Men det gør naturligvis ikke noget, hvis du samtidig kan tjene en skilling på den undervejs. Og spørger du eksperterne hos det britiske auktionshus Silverstone Auctions, er der en række biler, som har potentiale for at blive mere værd i 2023.

LÆS OGSÅ | Test af Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Små rappe hatchbacks fra halvfemserne er på vej frem, melder auktionshusene. Denne Renault Clio Williams fra 1994 blev sidste år solgt for 36.000 pund (svarende til omkring 300.000 kr.) af Silverstone Auctions.

Det behøver ikke være dyrt

Og det handler ikke kun om dyre sportsvogne. Hvis du stadig har din Renault Clio eller Citroën Saxo fra halvfemserne holdende i garagen, er der måske gevinst ved at sælge den, lyder det for eksempel fra auktionshuset. Hvis der altså er tale om en af de rappe udgaver.

LÆS OGSÅ | Video: Porsche med seks ben – hvilken én er bedst?

“En del små ’hot hatches’ har virkelig rykket de senere år, for eksempel Ford Fiesta XR2, Citroën Saxo VTS og Renault Clio Williams. Dem med lave kilometertal når virkelig gode priser på auktioner, og trenden synes kun at fortsætte i 2023,” lyder det fra Richard Greenhalgh, som er vurderingssagkyndig hos Silverstone Auctions.

Umiddelbart en gammel taxa med det helt store kit fra tilbehørskataloget. Men en Mercedes 190E med Cosworth-tunet motor er i i virkeligheden gadeversionen af fabrikkens racerbiler fra firserne – og meget eftertragtede.

Hvis det lugter af motorsport, er det godt

Generelt oplever auktionshuset en stærkt stigende interesse for biler fra firserne og halvfemserne med en vis grad af motorsportsmæssigt islæt. Det behøver ikke være deciderede racerbiler, men såkaldte homologiserings-modeller af relativt almindelige mellemklassebiler.

LÆS OGSÅ | Elektrisk SUV fra Lotus med op til 905 hestekræfter

“Et godt råd er at holde øje med alle sportslige modeller, som bærer deres DNA fra den gyldne æra inden for motorsport og rally. Det vil for eksempel sige alle udgaver af BMW M3, Mercedes 190E Cosworth, Lancia Integrale, specialversioner af Subaru Impreza og Mitsubishi Lancer Evo og så videre,” lyder det fra Steven Keen, som også er ekspert hos Silverstone Auctions.

“Køberne bliver imidlertid mere og mere krævende, når det gælder originalitet, så her skal de være velbevarede eller korrekt restaurerede for at nå de virkelig høje priser.”

Det kræver lidt mere mønt at kaste sig ud i Porsche-eventyret, men der kan ifølge eksperterne stadig være penge at tjene på en klassisk 911. Især 964-udgaven i Turbo-uniform ventes at stige yderligere i pris i 2023.

Porsche fortsætter kursen op

Har man opsparingen i orden og foretrækker de mere eksotiske modeller, er der ifølge auktionshuset stadig mulighed for at tjene penge på den klassiske Porsche 911, som allerede er steget voldsomt i pris hen over de senere år. Det er dog særlige udgaver, man skal fokusere på, mener eksperten.

LÆS OGSÅ | Video: Har vi strøm nok til 3,5 millioner elbiler?

“Ældre udgaver af 911 Turbo vil gøre det godt i 2023, især dem fra den luftkølede 964-generation. Det samme gælder de første udgaver af 911 GT3 RS, som velhaverne gerne vil have i deres samlinger,” tilføjer Steven Keen.

Og så spår jeg også Ferrari Testarossa, 550 Maranello og Challenge Stradale og 430 Scuderia til at blive gode investeringer i fremtiden.”

For de fleste er en Ferrari en drøm, men det kan også være en seriøs – og sjov – måde at forvalte sin opsparing. Denne 550 Maranello blev sidste år solgt for 67.500 pund (ca. 560.000 kr.) af Silverstone Auctions.

Netop Porsche er tilsyneladende stadig en sikker investering, og det gælder ifølge eksperterne også de modeller, som man især i Danmark ser rullende i gadebilledet.

LÆS OGSÅ | Verdens dyreste junior-Ferrari: Legetøjsbil til voksenpris

“997-generationen af Porsche 911 er stadig stærkt undervurderet prismæssigt. Det samme gælder i øvrigt E46-generationen af BMW M3,” forklarer Rob Hubbard, som er salgsdirektør hos Silverstone Auctions.

997-generationen (fra 2004 og frem) er en overkommelig mulighed for at komme bag rattet i en moderne Porsche 911. Spørger man eksperterne, kan det ovenikøbet være fornuftigt, da værdien ventes at stige.

Seks millioner kroner for en Ford Escort

Endelig påpeges det, at det stadig er værd at holde fast i de gamle regler, som bestemmer, hvorvidt en bil er en god investering eller ej.

LÆS OGSÅ | Verdens dyreste junior-Ferrari: Legetøjsbil til voksenpris

“Skal man investere, handler det om at gå efter de bedste udgaver. Dem, som er produceret i begrænset antal. Og så kan en god historie gøre en kæmpe forskel. Dét er Prinsesse Dianas Ford Escort RS Turbo, som vi solgte i sommeren sidste år, og som går direkte i historiebøgerne, et perfekt eksempel på,” lyder det fra vurderingssagkyndig hos Silverstone Auctions, Lionel Abbott.

Den afdøde prinsesses sorte lyn blev solgt for svimlende 722.500 pund, hvilket svarer til mere end seks millioner danske kroner. Jeps, det er ganske pænt for en 38 år gammel Ford Escort med lidt over 130 hk…

LÆS OGSÅ | Video: Hybridbilen kan være den bedste overgang til elbilen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS