februar 12, 2023

Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e Touring og Volvo V60 T6

Strømført stationcar med kvalitet i højsædet. Det er en disciplin, som både BMW 330e Touring og Volvo V60 T6 mestrer – men hvilken er bedst?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Foruden en velklippet ligusterhæk, en stram græsplæne og en sneryddet indkørsel, findes der næppe bedre statussymboler på villavejen end BMW 330e og Volvo V60 T6. 

Det er smukke stationcars fra velrenommerede bilmærker, som tilmed har strømført dem med opladelige batterier, hvorfor de både signalerer status og klimahensyn fra carporten.

Spørgsmålet bliver, om der er én af de to, der er bedst, når de stævner ud fra Lærkevej? Hvordan kører de, hvilken har den fedeste kabine og hvor får man mest plads? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg sætter BMW 330e Touring op imod Volvo V60 T6.

Hvordan kører de?

Nuancer og overraskelser

Lad mig starte min anmeldelse med en lille disclaimer. Med BMW 330e og Volvo V60 T6 er der tale om to biler, der er grundlæggende gode. Du får derfor ingen sensationel konklusion med en blinkende BREAKING-bjælke om en bil, der skuffer og falder helt igennem.

Det er nuancerne og detaljerne, der adskiller dem – men det gør ikke duellen overraskelsesfri! Den første overraskelse viser sig i måden, som duellanterne kører på. Her udebliver den bayerske rundbarbering, jeg havde regnet med.

BMW er lig med baghjulstræk, og baghjulstræk er, som oftest, lig med dynamik. I BMW 330e er der både balance og dynamik, og man kan med lidt temperament få den tyske familieøse til at slippe med bagenden. På den snoede bagvej er 330e sjovest, men…

… Volvo V60 T6 kommer overraskende tæt på tyskeren. Undervognen er rimeligt kontant og uden krængning, mens snuden følger friskt med selv ved skarp indstyring. Her skal man være mere end letøvet bag et rat for at fremtvinge store dynamiske forskelle.

Den største overraskelse er dog, at BMW ikke trækker fra Volvo på styretøjet. Styretøjet i Volvo er let og følelsesforladt, mens det i 330e føles som om, at man har jagtet en ‘autentisk’ BMW-følelse med brug af elektronik. Styretøjet er for spidst og føles kunstigt, og det får til tider 330e til at virke nervøs. Bilen lystrer på alle inputs, hvilket tager toppen af retningsstabiliteten.

Kontant komfort

Et hak i retningsstabiliteten er noget, der mærkes på motorvejen, hvor V60 er den bayerske baghjulstrækker overlegen. Med støjisoleringen har svenskerne også været mere grundige, da særligt vejstøjen maskeres bedre i V60 T6 end i 330e. Her skal det tilføjes, at begge testbiler står på 18” fælge med vinterdæk.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder

BMW 330e og Volvo V60 T6 er, som nævnt, ganske dynamiske bekendtskaber med krængning og balance under fuld kontrol. Det betyder også, at undervognene er til den kontante side, men heldigvis uden overhovedet at hæmme komfortniveauet.

Man bliver således klar over, at ujævnhederne eksisterer, men aldrig på en måde, hvor undervognene sender stød gennem kabinen. På motorvejen flader de ud og slapper af, hvorfor man komfortabelt kan drage på både ski- og solferie bag rattet af begge duellanter.

Svensk strøm styrer

Volvo gav deres plug-in hybridmodeller en gevaldig teknisk overhaling i 2022, hvilket blandt andet betød, at batterierne voksede fra 11,4 kWh til 18,8 kWh. Systemet som helhed blev også lettere, hvilket hjælper på den førnævnte dynamik og holder forbruget lavt.

Elmotoren på 145 hk skubber let det svenske stål rundt, mens den med hjælp fra 253 hk fra benzinmotoren bliver decideret kvik. V60 veksler mellem benzin- og eldrift med en sømløshed, der omfatter både acceleration og deceleration samt følelsen i pedalerne. 

LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG

Volvo V60 T6 er opgivet til at køre 88 km, hvilket i koldt vejr reduceres til ca. 60-65 km, mens den i en tidligere test i sommerlunt klima præsterede op til 75 km. En elektrisk rækkevidde på 65 km er stadig pæn i PHEV-regi og her særligt, hvis man sammenligner med 330e.

BMW 330e kører med et 12 kWh batteri og en elmotor med 109 hk, der sammen er opgivet til at kunne køre 61 km på ren strøm. I kolde omgivelser er virkeligheden dog tættere på det halve. 

Med strøm på systemet er 330e både sømløs og kvik, mens den viser lidt mere staccato-tendenser, når batteriet er tømt. Her ryster og rasper den 184 hk stærke benzinmotor sig i gang på småklodset facon. Ikke at den 4-cylindrede benziner i Volvo er Guds gave til øregangen, men klodset er den aldrig.

Hvordan er kabinerne?

Velkommen hjem

Stationcars i denne kaliber skal hilse alle velkomne i kabinen; fra de kortbenede og højtråbende i autostolene, til autoritetstrætte teenagere – og selvfølgelig dem i forsæderne, der har punget ud. Dét gør begge duellanter til absolut UG.

LÆS OGSÅ | Test: Volvo V60 T6 følger den svenske strøm

Set på kabinerne er det smag og behag, der skal afgøre, hvad man vælger. BMW 330e og Volvo V60 T6 er fyldt med velvalgte materialer som blød plast og kolde aluminiumsdetaljer. 330e har det fedeste M-Sport rat i bedste BMW-stil, mens V60 T6 har de fedeste sæder i bedste Volvo-stil.

Det undrer mig, at et eljusterbart førersæde ikke er standard i en bil som BMW 330e. Det føles ærligt talt lidt malplaceret at ase og mase med manuelle håndtag i en ellers moderne bil.

Manglen på elektriske sæder virker ekstra skør, når man betragter og bevæger sig rundt i de to skærme, der er samlet i ét langt panel. Skærmene står knivskarpt, og når først man lærer at finde rundt i de mange funktioner på den 14,9” store infotainmentskærm, sætter man stor pris på systemets høje digitale niveau og modernitet.

Selvom Volvo har teamet op med Google, halter V60 T6 gevaldigt efter 330e på infotainmentfronten. Systemet er fint intuitivt med apps man kender fra sin telefon, mens skærmen også er både klar i opløsning og trykfølsom. Størrelsen på 9,3” får den bare til at virke uddateret, og den digitale instrumentering fremstår ligeledes en generation efter 330e.

Hvad med pladsen?

Det er i Volvo V60 T6, at man får bedst plads på bagsædet. Svenskeren er en smule længere mellem akslerne samt i totallængden, mens den også gavner af en traditionel tværliggende motor, der ikke optager så meget plads i kabinen som den langsliggende i BMW.

Begge duellanter fragter gerne fire fuldvoksne mennesker på 1,85 meter, men det er klart i Volvo V60 T6, at alle bliver bedst komfortable over længere stræk.

LÆS OGSÅ | Test: Den ordinære BMW iX3

Det er også i Volvo V60 T6, der er bedst plads til bagagen. Batteriet i svenskeren er bedre gemt væk, da den pakker 481 liter mod de mere begrænsede 410 liter i BMW 330e. Begge bagagerum er klogt indrettet med kroge, opdelere og surringskroge.

Priser og udstyr

De to duellanter følger hinanden fint i pris. Volvo V60 T6 starter i 559.003 kr. mens BMW 330e Touring starter i 567.650 kr. Her får man adaptiv fartpilot, klimaanlæg, bakkamera, digital instrumentering, elektrisk bagklap, forsæder med varme og siddehyndeforlængelse. Altså ting, der hører sig til i sådan et sæt premium-stationcars.

LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs 3008 – stationcar eller SUV?

Volvo V60 T6 trumfer dog hertil med udstyr som 8-vejs eljusterbere sæder, nøglefri betjening og adaptive LED-lygter, der alle er bekostelige tilkøb hos BMW. Adaptive LED-lygter er en del af en Innovation-pakke til 53.465 kr. mens elsæder og nøgleløs betjening følger med i en Comfort-pakke til 34.862 kr.

Et luksusproblem

Hvis dit eneste problem er, at du ikke kan vælge mellem en Volvo V60 T6 eller en BMW 330e, har du det ret godt. Men jeg forstår luksusproblemet – for jeg oplever det selv fra min side af tastaturet. Med armen vredet på ryggen ender jeg dog i sidste ende med at pege på svenskeren som vinderen af denne duel.

LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk

Duellanterne er, som beskrevet indledningsvist, de bedste elektrificerede stationcars i deres klasse og prisniveau, og falder dit valg på en BMW 330e, har du stadig valgt en bil, der er bedre end de fleste. Det er en køreglad og komfortabel familiebil med en udsøgt kabine, der er tilført et moderne touch.

Volvo V60 T6 er også køreglad, komfortabel og med en lækker kabine. Tungen på vægtskålen bliver hybridsystemet, der er bedre sammensat og mere kompetent til hverdag, samt den ekstra plads på bagsæde og i bagagerum.


Volvo V60 T6 Recharge

Motor: R4, 1.969 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 253 hk – 145 hk
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 125 km/l
Batterikapacitet: 18,8 kWh
Elektrisk rækkevidde: 88 kilometer
CO2-udledning: 
18 gram/km
Mål (L/B/H): 476/185/143 cm
Køreklar vægt: 1.964 kg
Trækvægt: Op til 2.000 kg
Bagagerumsvolumen: 
481 liter

Startpris: 559.005 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 520.004 kr.


BMW 330e Touring

Motor: R4, 1.998 cm3 + elmotor
Ydelse (benzin+el): 184 hk – 109 hk
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: Op til 71,4 km/l
Batterikapacitet: 12 kWh
Elektrisk rækkevidde: 61 kilometer
CO2-udledning: 31 gram/km
Mål (L/B/H): 471/183/144 cm
Køreklar vægt: 1.900 kg
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 410 liter

Startpris: 567.650 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 509.028 kr. (3-serie fås fra 475.000 kr.)


Find brugte eksemplarer af både BMW 330e Touring og Volvo V60 T6:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS