Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Foruden en velklippet ligusterhæk, en stram græsplæne og en sneryddet indkørsel, findes der næppe bedre statussymboler på villavejen end BMW 330e og Volvo V60 T6.
Det er smukke stationcars fra velrenommerede bilmærker, som tilmed har strømført dem med opladelige batterier, hvorfor de både signalerer status og klimahensyn fra carporten.
Spørgsmålet bliver, om der er én af de to, der er bedst, når de stævner ud fra Lærkevej? Hvordan kører de, hvilken har den fedeste kabine og hvor får man mest plads? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg sætter BMW 330e Touring op imod Volvo V60 T6.
Lad mig starte min anmeldelse med en lille disclaimer. Med BMW 330e og Volvo V60 T6 er der tale om to biler, der er grundlæggende gode. Du får derfor ingen sensationel konklusion med en blinkende BREAKING-bjælke om en bil, der skuffer og falder helt igennem.
Det er nuancerne og detaljerne, der adskiller dem – men det gør ikke duellen overraskelsesfri! Den første overraskelse viser sig i måden, som duellanterne kører på. Her udebliver den bayerske rundbarbering, jeg havde regnet med.
BMW er lig med baghjulstræk, og baghjulstræk er, som oftest, lig med dynamik. I BMW 330e er der både balance og dynamik, og man kan med lidt temperament få den tyske familieøse til at slippe med bagenden. På den snoede bagvej er 330e sjovest, men…
… Volvo V60 T6 kommer overraskende tæt på tyskeren. Undervognen er rimeligt kontant og uden krængning, mens snuden følger friskt med selv ved skarp indstyring. Her skal man være mere end letøvet bag et rat for at fremtvinge store dynamiske forskelle.
Den største overraskelse er dog, at BMW ikke trækker fra Volvo på styretøjet. Styretøjet i Volvo er let og følelsesforladt, mens det i 330e føles som om, at man har jagtet en ‘autentisk’ BMW-følelse med brug af elektronik. Styretøjet er for spidst og føles kunstigt, og det får til tider 330e til at virke nervøs. Bilen lystrer på alle inputs, hvilket tager toppen af retningsstabiliteten.
Et hak i retningsstabiliteten er noget, der mærkes på motorvejen, hvor V60 er den bayerske baghjulstrækker overlegen. Med støjisoleringen har svenskerne også været mere grundige, da særligt vejstøjen maskeres bedre i V60 T6 end i 330e. Her skal det tilføjes, at begge testbiler står på 18” fælge med vinterdæk.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder
BMW 330e og Volvo V60 T6 er, som nævnt, ganske dynamiske bekendtskaber med krængning og balance under fuld kontrol. Det betyder også, at undervognene er til den kontante side, men heldigvis uden overhovedet at hæmme komfortniveauet.
Man bliver således klar over, at ujævnhederne eksisterer, men aldrig på en måde, hvor undervognene sender stød gennem kabinen. På motorvejen flader de ud og slapper af, hvorfor man komfortabelt kan drage på både ski- og solferie bag rattet af begge duellanter.
Volvo gav deres plug-in hybridmodeller en gevaldig teknisk overhaling i 2022, hvilket blandt andet betød, at batterierne voksede fra 11,4 kWh til 18,8 kWh. Systemet som helhed blev også lettere, hvilket hjælper på den førnævnte dynamik og holder forbruget lavt.
Elmotoren på 145 hk skubber let det svenske stål rundt, mens den med hjælp fra 253 hk fra benzinmotoren bliver decideret kvik. V60 veksler mellem benzin- og eldrift med en sømløshed, der omfatter både acceleration og deceleration samt følelsen i pedalerne.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG
Volvo V60 T6 er opgivet til at køre 88 km, hvilket i koldt vejr reduceres til ca. 60-65 km, mens den i en tidligere test i sommerlunt klima præsterede op til 75 km. En elektrisk rækkevidde på 65 km er stadig pæn i PHEV-regi og her særligt, hvis man sammenligner med 330e.
BMW 330e kører med et 12 kWh batteri og en elmotor med 109 hk, der sammen er opgivet til at kunne køre 61 km på ren strøm. I kolde omgivelser er virkeligheden dog tættere på det halve.
Med strøm på systemet er 330e både sømløs og kvik, mens den viser lidt mere staccato-tendenser, når batteriet er tømt. Her ryster og rasper den 184 hk stærke benzinmotor sig i gang på småklodset facon. Ikke at den 4-cylindrede benziner i Volvo er Guds gave til øregangen, men klodset er den aldrig.
Stationcars i denne kaliber skal hilse alle velkomne i kabinen; fra de kortbenede og højtråbende i autostolene, til autoritetstrætte teenagere – og selvfølgelig dem i forsæderne, der har punget ud. Dét gør begge duellanter til absolut UG.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo V60 T6 følger den svenske strøm
Set på kabinerne er det smag og behag, der skal afgøre, hvad man vælger. BMW 330e og Volvo V60 T6 er fyldt med velvalgte materialer som blød plast og kolde aluminiumsdetaljer. 330e har det fedeste M-Sport rat i bedste BMW-stil, mens V60 T6 har de fedeste sæder i bedste Volvo-stil.
Det undrer mig, at et eljusterbart førersæde ikke er standard i en bil som BMW 330e. Det føles ærligt talt lidt malplaceret at ase og mase med manuelle håndtag i en ellers moderne bil.
Manglen på elektriske sæder virker ekstra skør, når man betragter og bevæger sig rundt i de to skærme, der er samlet i ét langt panel. Skærmene står knivskarpt, og når først man lærer at finde rundt i de mange funktioner på den 14,9” store infotainmentskærm, sætter man stor pris på systemets høje digitale niveau og modernitet.
Selvom Volvo har teamet op med Google, halter V60 T6 gevaldigt efter 330e på infotainmentfronten. Systemet er fint intuitivt med apps man kender fra sin telefon, mens skærmen også er både klar i opløsning og trykfølsom. Størrelsen på 9,3” får den bare til at virke uddateret, og den digitale instrumentering fremstår ligeledes en generation efter 330e.
Det er i Volvo V60 T6, at man får bedst plads på bagsædet. Svenskeren er en smule længere mellem akslerne samt i totallængden, mens den også gavner af en traditionel tværliggende motor, der ikke optager så meget plads i kabinen som den langsliggende i BMW.
Begge duellanter fragter gerne fire fuldvoksne mennesker på 1,85 meter, men det er klart i Volvo V60 T6, at alle bliver bedst komfortable over længere stræk.
LÆS OGSÅ | Test: Den ordinære BMW iX3
Det er også i Volvo V60 T6, der er bedst plads til bagagen. Batteriet i svenskeren er bedre gemt væk, da den pakker 481 liter mod de mere begrænsede 410 liter i BMW 330e. Begge bagagerum er klogt indrettet med kroge, opdelere og surringskroge.
De to duellanter følger hinanden fint i pris. Volvo V60 T6 starter i 559.003 kr. mens BMW 330e Touring starter i 567.650 kr. Her får man adaptiv fartpilot, klimaanlæg, bakkamera, digital instrumentering, elektrisk bagklap, forsæder med varme og siddehyndeforlængelse. Altså ting, der hører sig til i sådan et sæt premium-stationcars.
LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs 3008 – stationcar eller SUV?
Volvo V60 T6 trumfer dog hertil med udstyr som 8-vejs eljusterbere sæder, nøglefri betjening og adaptive LED-lygter, der alle er bekostelige tilkøb hos BMW. Adaptive LED-lygter er en del af en Innovation-pakke til 53.465 kr. mens elsæder og nøgleløs betjening følger med i en Comfort-pakke til 34.862 kr.
Hvis dit eneste problem er, at du ikke kan vælge mellem en Volvo V60 T6 eller en BMW 330e, har du det ret godt. Men jeg forstår luksusproblemet – for jeg oplever det selv fra min side af tastaturet. Med armen vredet på ryggen ender jeg dog i sidste ende med at pege på svenskeren som vinderen af denne duel.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Duellanterne er, som beskrevet indledningsvist, de bedste elektrificerede stationcars i deres klasse og prisniveau, og falder dit valg på en BMW 330e, har du stadig valgt en bil, der er bedre end de fleste. Det er en køreglad og komfortabel familiebil med en udsøgt kabine, der er tilført et moderne touch.
Volvo V60 T6 er også køreglad, komfortabel og med en lækker kabine. Tungen på vægtskålen bliver hybridsystemet, der er bedre sammensat og mere kompetent til hverdag, samt den ekstra plads på bagsæde og i bagagerum.
Motor: R4, 1.969 cm2, benzin + elmotor
Ydelse (benzin+el): 253 hk – 145 hk
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 125 km/l
Batterikapacitet: 18,8 kWh
Elektrisk rækkevidde: 88 kilometer
CO2-udledning: 18 gram/km
Mål (L/B/H): 476/185/143 cm
Køreklar vægt: 1.964 kg
Trækvægt: Op til 2.000 kg
Bagagerumsvolumen: 481 liter
Startpris: 559.005 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 520.004 kr.
Motor: R4, 1.998 cm3 + elmotor
Ydelse (benzin+el): 184 hk – 109 hk
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: Op til 71,4 km/l
Batterikapacitet: 12 kWh
Elektrisk rækkevidde: 61 kilometer
CO2-udledning: 31 gram/km
Mål (L/B/H): 471/183/144 cm
Køreklar vægt: 1.900 kg
Trækvægt: 1.500 kg
Bagagerumsvolumen: 410 liter
Startpris: 567.650 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 509.028 kr. (3-serie fås fra 475.000 kr.)
Find brugte eksemplarer af både BMW 330e Touring og Volvo V60 T6:
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.