Den første elbil til folket var ingen folkevogn. Det var amerikanske Tesla med deres Model 3, der viste danskerne, at en elbil godt kunne give mening; økonomisk såvel som praktisk. Flere kom før, men Tesla ramte den rigtige kombination af rækkevidde, prispunkt og pladsforhold som de første.
Usandsynligt meget vand er løbet under broen, siden den første stod klar på dansk grund i 2019. Så meget, at Tesla i mellemtiden har lanceret en opdateret Model 3, kaldet Highland, der, om muligt, rammer endnu mere rigtigt end før, og som har fået styr på kritikpunkterne.
Mange har forsøgt sig, men hvilke modeller har reelt bidt til bolle på Teslas tilsyneladende gyldne kombination? De nytilkomne kinesere fra BYD ligner nogle, der kan gøre det. Deres Seal har lang rækkevidde og flot udstyrsniveau til en Tesla-pæn pris.
Læs hvor tæt den kommer, når jeg fra det flotte Dragsholm Slot sætter BYD Seal op mod Tesla Model 3.
Hvordan er kabinerne?
Tesla – Mere minimalisme, mere kvalitet
Tesla har alle dage haft knapt med knapper, hvilket, ifølge mange, har taget overhånd i den opdaterede Model 3. Nu mangler også stilkene til blink, visker og gearvalg. Jeg mener omvendt, at kritikken har taget overhånd.
Kabinen i Model 3 er ikke for alle, da den kræver både digitalt flair og engagement. Alligevel mener jeg, at manglen på stilk til blinklys kun er problematisk i rundkørsler, og selv her er det et spørgsmål om tilvænning. På motorvej finder jeg det omvendt nemmere med ratknapperne, og Model 3 slår automatisk blinklyset fra, når banen er skiftet.
Trods et større stilke- og knapfravær har den nye Tesla Model 3 fået mere af meget: Mere kvalitet, mere komfort, mere plads og sågar lidt mere udstyr, når man vælger en Long Range AWD som testbilen.
Devisen om sløje samlinger fra de amerikansk byggede Model 3’ere er for længst forældet. De bygges i Kina, indtil Berlin-fabrikken overtager, og med Highland-opdateringen er det ikke kun samlekvaliteten, der er højnet, men kvaliteten af materialer i det hele taget. Her er tekstil i instrumentbordet og diskret stemningsbelysning samt en bedre bænk til bagsædet, hvor man får mere plads.
I Long Range-varianten findes et virkeligt velspillende lydanlæg med 17 højtalere og to subwoofere, der klarer mine bastunge stress-tests med bravour. Det er ærgerligt set med danskerbriller, da det spiller bukserne af det danske Dynaudio-lydanlæg, som man får i BYD Seal.
BYD – Solide sæder, dumme undermenuer
Set med det blotte øje er kabinen i BYD Seal den diametrale modsætning til den i Model 3. Her er ingen minimalisme, men i stedet en masse former, der er opfundet af en vis Michele Jauch-Paganetti, der tidligere har designet kabiner for Mercedes– og Maybach.
Kvalitetsmæssigt er Seal ingen Maybach, og selvom niveauet er højt, er det ikke på niveau med Tesla. Der er bløde materialer som læder og alcantara, men også hård plast, som man skal lede mindre efter, end man skal i den amerikanske konkurrent. Til gengæld er forsæderne federe i Seal, da de krammer kroppen bedre end de opdaterede Model 3-sæder.
Der er lidt flere knapper indvendigt i Seal, men ikke nok til at gøre op for den brugervenlighed, der mangler i infotainmentsystemet. Det første lag er overskueligt, mens det bliver mere og mere kringlet for hver undermenu. Særligt deaktivering af overfølsomme sikkerhedssystemer er en tålmodighedstest, og man føler, at alle funktioner ligger mindst to-tre tryk væk.
Tag dertil, at den konkurrerende Model 3 har et væld af underholdningsmuligheder, der også kan udnyttes fra en ekstra 8” skærm på bagsædet, og så virker infotainment-delen en postgang bagud i Seal.
BYD Seal står dog ikke uden trumfkort på hånden, når det kommer til teknik. Først og fremmest får man faktisk en dedikeret skærm til instrumentering, samt head-up display i den testede Excellence-variant så man kan se både hastighed og hastighedsgrænser uden at fjerne øjnene langt fra vejen som i Tesla.
Dernæst er trådløs Apple CarPlay og Android Auto en kærkommen ven, når man får nok af undermenuerne. Her tvinges man i Tesla til at blive venner med den massive skærmstyring, og kan man ikke blive det, er bilen ikke sagen. De to skærme er i øvrigt lige store med 15,4” i Tesla og 15,6” i BYD.
Bagsæder og bagagerum
Ser vi på praktikken, er de to duellanter ganske tæt matchet. Her er fin plads til langlemmede, der kan få et lift med både frisure og knæskaller i behold.
Både BYD Seal og Tesla Model 3 bøvler lidt med et forhøjet gulv, der løfter lårene fra bænken. I denne sammenhæng er der en my mere vinkel på sædet i Seal, hvilket kan have betydning på langture. Døjer man med køresyge, kan Tesla omvendt være et bedre valg, da bagsædet opleves mere luftigt.
Da begge duellanter er sedaner, er pålæsning besværligt. I Model 3 får man dog betragteligt mere plads med 594 liter bagi samt 88 liter foran, mens man i Seal må nøjes med 400 liter bagi med 53 liter foran.
Hvordan kører de?
Tesla – En sammensat bil
Tesla Model 3 og BYD Seal har mange af de samme kvaliteter, når man kommer bag rattet. De er begge velkørende og sat op til den stramme side i undervognene. Det betyder ikke, at de er ukomfortable, og faktisk håndterer de selv vinterhærgede veje i Københavns Kommune med stor overbevisning.
Det betyder omvendt, at det er biler, der kan og vil køres, og som faktisk kan tilføre en smule køreglæde i en verden af højbenede SUV’er. Tesla Model 3 står som den mest sammensatte bil, fordi den er lettest, og fordi der er styr på finesserne.
Tesla Model 3 krænger mindre, når man har den med på landevejen, hvor den står mere stabilt gennem friske sving og med godt greb selv i vådt føre. Rattet er godt vægtet, og selvom selve fornemmelsen med forhjulene er lidt kunstig, så er indstyringen både præcis og forudsigelig.
Det vellykkede styretøj komplimenteres af et sæt pedaler, der er en sand fryd. Særligt bremsepedalen er naturlig, hvilket absolut ikke er givet i elbiler med både rekuperation og almindelige bremser. Også speederen er let at forstå i modsætning til BYD Seal, hvor speederen i højere grad fungerer som en tænd/sluk-knap.
BYD – Vægten udfordrer
BYD Seal Excellence med firehjulstræk er 362 kg tungere i sin modstander, og denne forskel kommer til udtryk på landevejene. For selvom Seal egentlig er rimeligt engagerende, så er undervognen blødere, hvilket sammen med overvægten lader bilen krænge mere i sving. Omvendt betyder den blødere undervogn, at Seal er tanden mere tilgivende over skarpe ujævnheder.
Kalibreringen af rat og pedaler i BYD Seal kan slet ikke følge med Tesla Model 3. Speederen er for fintfølende, hvorfor man ved lave hastigheder oplever en bil, der enten accelererer eller decelererer og aldrig rigtigt holder en stabil hastighed. Det kan give en lidt staccato følelse.
Den samme følelse kan rattet i øvrigt bidrage til, da det er mærkværdigt vægtet med et dødt punkt i midterstillingen. Når rattet finder ud over det døde punkt, responderer snuden præcist og giver et ryk i bilen og understreger, at der mangler finesse.
På motorvejen er der intet at komme efter i de to, og hvis ikke det havde været for Highland-opdateringen, havde BYD Seal været mere støjsvag end Tesla Model 3. Som de står til duel i 2024-trim er de dog utroligt tæt matchet på isolering af vind- og vejstøj, mens de også opleves retningsstabile.
Assistentsystemer og rækkevidder
Kalibrering og finesse er et tilbagevendende område for denne dueltest, hvor BYD Seal står overfor en på alle måder velafstemt og sammensat Tesla Model 3. Historien er den samme med assistentsystemerne, der i kineseren er ofte decideret ubehagelige og upræcise.
Vognbaneassistenten laver pludselige ryk, hvor man som chauffør er nødt til at kontrastyre. Autopiloten er også klodset, og er langt fra ligeså blød i sine decelerationer som Model 3, når man møder en forankørende i sit spor. Desuden melder autopiloten i Seal pas, så snart det er støvregn. Autopiloten i Tesla Model 3 ingenlunde er perfekt, men dog både rolig og upåvirket i identiske omgivelser.
BYD Seal er opgivet til at kunne køre 520 km på en opladning, mens Tesla Model 3 har over 100 km mere på hanerne med 629 km på en opladning. I ubarmhjertigt kolde og våde testomgivelser er der intet i duellanternes forbrug, der skriger til himlen. Amerikaneren er forventeligt mere effektiv med sit 78 kWh batteri, som den trækker mere rækkevidde ud af sammenlignet med det 82 kWh store batteri i BYD Seal.
Priser og udstyr
BYD er bedre prissat
BYD har kopieret den holdning, som Tesla har til udstyrsniveauer: Lad det hele være inkluderet fra start! Uanset hvilken variant, man vælger, får man hele molevitten fra 360 graders kamera og Dynaudio-anlæg til LED-lygter og alt i sikkerhed. Head-up display er som det eneste forbeholdt Excellence-varianten.
BYD Seal Design er ‘indgangsvarianten’ til 349.995 kr. med én elmotor, 313 hk og 570 km i rækkevidde. Køber man BYD Seal Excellence, som står til test her, får man en elmotor mere, 530 hk og 570 km. Den koster 379.995 kr.
Tesla Model 3 starter i 340.090 kr. og har ligeledes alt i udstyr med undtagelse af et større lydanlæg, som medfølger i den testede Long Range-variant, der koster 400.090 kr. Indgangsvarianten kører med 60 kWh batteri, 283 hk og 512 km i rækkevidde, mens Tesla Model 3 Long Range, som den står til test her, får 78 kWh batteri 498 hk og 629 km (Tesla-specifikationerne på batteri og ydelse er anslået).
Er 20.000 kroner nok?
Nej. BYD Seal er en vellykket elbil, men som det står nu, så mangler den finesse for mere end de 20.000 kr., som man kan spare på den sammenlignet med Tesla Model 3.
Heldigvis for BYD Seal lever vi i en tidsalder, hvor uhyggeligt meget kan klares via opdateringer fra carporten. Infotainmentsystemet kan reddes, og det sammen kan mere håndgribelige ting som assistentsystemerne samt følelsen i pedaler og rat.
Får BYD styr på disse ting, er Seal utvivlsomt den bil, der kommer tættest på Tesla Model 3. Den vil dog aldrig kunne tryne den totalt, da Model 3 bare er bedre afstemt over hele linjen. Den er virkelig en hård konkurrent; ikke kun for Seal, men for klassen som helhed. Tesla Model 3 Long Range er klasselederen, og er derfor også den bil, som jeg selv ville bruge mine penge på, hvis jeg skulle købe en elbil i dag.
Tesla Model 3 Long Range AWD
Motor: Elmotorer for og bag Ydelse: 498 hk (anslået) 0-100 km/t: 4,4 sekunder Tophastighed: 201 km/t Forbrug: 14 kWh/100 km Batterikapacitet:78,1 kWh Ladekapacitet: 250 kW Rækkevidde: 629 kilometer Mål (L/B/H): 472/185/145 cm Køreklar vægt: 1.828 kilo Trækvægt: 1.000 kilo Bagagerumsvolumen: 594 liter + 88 liter foran
Pris: 400.090 kr. (Model 3 fås fra 340.090 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.495 kr. (Model 3 fås fra 15.000/4.695 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
BYD Seal Excellence
Motor: Elmotorer for og bag Ydelse: 530 hk/670 Nm 0-100 km/t: 3,8 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 18,2 kWh/100 kilometer Batteristørrelse: 82,5 kWh Ladekapacitet: 150 kW Rækkevidde: 520 kilometer Mål (L/B/H): 429/177/157 cm Køreklar vægt: 2.185 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 400 liter + 53 liter foran
Pris: 379.995 kr. (Seal fås fra 349.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.