februar 24, 2024

Test: Er der grund til at vælge den “store” Tesla Model 3?

Der er en Tesla Model 3 med baghjulstræk til 340.090 kr., og så er der den meget hurtigere med firehjulstræk til 400.090 kr. Valget er ikke nemt.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Jeg konverterede lige før nytår. I årevis var Tesla Model 3 prellet af på mig, men med virkelig kløgtige og vellykkede opdateringer føles Model 3 mere som en ny bil end som en bil, der bare har fået en overhaling. Det har overbevist mig om, at den mindste Tesla – i hvert fald lige nu er den bedste Tesla, og at jeg kan anbefale den uden alvorlige anmærkninger. Jeg kan nu lovprise Model 3, fordi den er det værd.

Der er stadig ting, der irriterer. Nogle af de ting er nye ting, der irriterer, men fordi de fleste af de dårlige ting er renset ud, er det samlede billede bare skarpere end før. Men når man beslutter sig for, at det skal være en Model 3, skal man stadig vælge mellem to versioner, og de er meget forskellige i pris og performance.

Prispresseren på markedet er Model 3 RWD med baghjulstræk til 340.090 kr. Den model har været med til at presse prisen på biler som VW ID.3 og Renault Megane E-Tech, og den ellers så fint prissatte nyhed fra BYD, Seal, kan ikke være med på pris. 

I det andet ringhjørne står Model 3 LR AWD med firehjulstræk og længere rækkevidde. Den står derovre til 400.090 kr., og 60.000 kr. er mange penge, når udgangspunktet er 340.090 kr. Så skal man nøjes, eller skal man flotte sig?

Hvad er det, på papiret, man får for 60.000 kr. ekstra?

Man er nødt til at kigge på papirerne, for skulle man være så heldig at stå overfor både Model 3 RWD og Model 3 LR AWD, vil man ikke kunne se, at der er den mindste forskel. De har fuldstændig samme eksteriør med samme sorte og aerodynamiske 18” alufælge og farvemuligheder. Den røde lakering? Ultra Red er navnet, og prisen er 16.000 kr. Hvid er gratis.

Så her kommer forskellene. Basismodellen til 340.090 kr. er udstyret med en enkelt elmotor, og den trækker på baghjulene. Hvor mange kræfter den har er ikke helt defineret, for Tesla arbejder oftest uden den slags information. Omkring 300 hk, og der går fornuftige 6,1 sekunder fra 0-100 km/t, og den topper ved 201 km/t. Rækkevidden er 554 kilometer, hvis man bevarer standardhjulene – 513 kilometer, hvis man vælger 19” til 13.500 kr.

For en stor del af de 60.000 kr., siger min fornuft mig i hvert fald, får man i Model 3 LR AWD en ekstra elmotor. Den er monteret, så den distribuerer sine kræfter – måske 440-450 hk – til de to forhjul, som resulterer i firehjulstræk.

En god del af pengene går også til et større batteri af en anden type. Det er et, man helst ikke skal lade til 100 procent ved hver opladning, for at det holdes friskt. Det koster selvfølgelig også mere, og det giver en rækkevidde på hele 678 kilometer. 124 kilometer ekstra, hvis man ser på forskellen ned til den “lille” Model 3.  

Er det alt?

Nej, der er også et nyt lydanlæg, som har 17 højttalere og to subwoofere i den “store” Model 3 – og 9 højttalere og en enkelt subwoofer i basismodelen. Frontrummet mindre i den firehjulstrukne, fordi elmotoren stjæler noget af pladsen. Og endelig er der et lidt højere strømforbrug, men med 14 kWh er det er stadig markant lavere end i selv mange mindre elbiler.

Når papiret, som egentlig er en PDF med data, er lukket, og jeg kører Model 3 LR AWD, som er den af de to modeller, jeg denne gang har til test, skal der blot en eneste hård acceleration til at vise meningen med 60.000 kr.

Hvis man vil have det spark og ryk, som Tesla har bygget sit brand op omkring, er der ingen erstatning for to elmotorer og firehjulstræk i Model 3. Performance-modellen, der er endnu stærkere, er lige nu ikke-eksisterende, og jeg ville ikke ane, hvad den skulle gøre godt for.

Model 3 LR AWD er 4,4 sekunder om at nå 100 km/t. Det er hurtigt at tælle videre fra 4,4 sekunder til 6,1 sekunder. I en bil er det en massiv forskel, og det er her, trykket tilbage i sædet kommer ind. Bum, og man er højt oppe i fart eller har lavet en overhaling.

Jeg ville ikke være i tvivl, hvis basismodellen var langsom. Så ville de 60.000 kr. være det hele værd. Basismodellen har bare også et rigtig fint skub, og det er et af rigelighed og mere finesse, hvor speederen er mindre følsom og accelerationen er mere behagelig. 

Det er svært at vurdere forskellen i rækkevidde og forbrug, fordi temperaturen på tidspunktet for mit samvær med de to Model 3-testbiler er ret forskellig.  

Hvad med de irriterende ting?

Endnu færre knapper og greb er ingen lykke, men det er sådan Model 3 nu er indrettet. Der er ikke engang en gearvælger. Jo, den sidder som et panel med en lille bil på infotainmentskærmen, som man trækker op – for at køre fremad – eller ned. Bilen skulle også være smart nok til at kunne forudse, hvilken retning du gerne vil i, men det er en funktion, der kræver tålmodighed og held.

Ingen stilke til blinkere og vinduesviskere er nok den største fejl ved et ellers meget vellykket facelift. Regnsensoren er enten sløv eller hyperaktiv, og man skal skifte et par tryk inde i infotainmentsystemet. Eller man kan vise en gang med knappen i rattet, der også er til sprinklervæske. Aaaaargh…

Afviserblinket fungerer til nød, hvis man kører på en lige vej og skal dreje ind til en af siderne eller dreje i et kryds. Men du godeste, hvor det ikke fungerer i en rundkørsel, hvor rattet ikke står i neutral position.

De fine ting ved faceliftet er virkelig meget fine. Materialerne er bedre, der er smagfuld stemningsbelysning, bedre bagsæde-siddehynde og mere plads deromme, og affjedring og støjniveau er flyttet til et niveau langt over det tidligere. Ikke klasseledende, men det er priserne jo til gengæld. 

Hvad koster en ny Model 3 så om en måned?

Her er den farlige del af at købe en Model 3 eller hvad som helst, der kommer fra Tesla. Producentens tilgang til priser er som Elgigantens tilgang til fladskærme, og det er hyppige ændringer. De priser jeg har med her, kan meget vel være udtværet af lavere priser – i morgen, om en måned eller om seks måneder.

Det synes jeg er virkelig ærgerligt, fordi det gør ejerskabet umuligt at gennemskue, og det giver værditab, som man ikke har en chance for at kende. Lave priser er dejlige priser, men hyppige prisfald er altså ikke nogen god idé, når det gælder biler.

På privatleasing er Model 3 derfor heller ikke et knaldtilbud. Der skal betales mere forud, fordi bilens brugtværdi er svær at kende på forhånd. Engangsydelsen er helt rimelig med 15.000 kr., og 4.695 kr. om måneden for den mindste Model 3 er også okay, men det lyser ikke op som et fantastisk tilbud.


SPECIFIKATIONER

Tesla Model 3 Long Range AWD 

Motor: Elmotor for og bag
Ydelse: Ikke oplyst
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 201 km/t
Forbrug: 14 kWh/100 km
Batterikapacitet:78,1 kWh
Ladekapacitet: 250 kW
Rækkevidde: 678 kilometer
Mål (L/B/H): 472/185/145 cm
Køreklar vægt: 1.828 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 594 liter bag, 88 liter for

Pris: 400.090 kr. (Model 3 fås fra 340.090 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.495 kr. (Model 3 fås fra 15.000/4.695 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Privatleasing på 36 måneders kontrakt med 15.000 kilometer årligt.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Tesla Model 3 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS