Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
De er små og nemme at få plads til i byens gader, og så koster de ikke en bondegård. Mazda 2 og Suzuki Swift mødes til miniduel med storhedsfornemmelse.
TEKST OG FOTO Morten Bek
I al hemmelighed har danskerne købt flere end 15.000 spritnye minibiler i løbet af de første syv måneder, der er gået af 2023. Det er kun halvt så mange minibiler, som der er solgt elbiler på de samme syv måneder. Men de 30.000 elbiler er elbiler i ALLE størrelser, og når jeg tænker på, at feltet af minibiler er skrumpet og savet ned – farvel, Fiesta, so long, Rio, ciao, Micra – så er 15.000 biler ikke småting.
To faste spillere i miniklassen er to japanske biler, som begge har været på markedet længe. Mazda 2 og Suzuki Swift. De er hverken udstyret med store motorer eller er de yngste modeller i klassen, men alligevel fandt 770 danskere kærligheden til en ny 2’er i perioden januar til august, og andre 834 mennesker (der kan være nogen, der har købt begge modeller) købte sig en Swift.
De to japanske minibiler har en perfekt størrelse til dansk bykørsel (og parkering), og fordi minibiler for længst er blevet voksne, kan de også sagtens kastes ud i længerevarende motorvejsture og pendlerture på landevejen. Men er det så den lille Mazda eller den endnu mindre Suzuki, der håndterer land og by bedst?
Økonomi har mere at sige for de kunder, som kommer ud til forhandlerne for at købe en Mazda 2 og en Suzuki Swift end for de kunder, som har råd til en CX-60 eller en Across. 20.-30.000 kr. i prisklassen omkring en halv million vælter ikke læsset, men læsset kan ende på jorden, hvis beløbet er det samme i miniklassen.
2 og Swift ligger meget fornuftigt, og kun biler som Citroën C3, Dacia Sandero og Opel Corsa er lidt billigere. Mazda har for kort tid siden hævet priserne, og 2’eren blev med et slag 8.000 kr. dyrere, og billigste variant koster nu 175.000 kr. Swift fås fra 167.990 kr., så det er nok ikke forskellen i kroner og øre, der gør forskellen.
LÆS OGSÅ | Test: Den nye Suzuki S-Cross Hybrid
Men den japanske tradition for masser af udstyr som standard er glemt hos Mazda og Suzuki, når det kommer til minibiler. For at holde prisen nede, er udstyret holdt nede. Hos Mazda ved at lade kunderne undvære sædevarme, automatisk nødbremse og regnsensor i basismodellen, hos Suzuki ved at basismodellen ikke har sædevarme, elruder i bagdørene og infotainmentsystem.
En veludstyret Mazda 2 Homura med manuel gearkasse koster 200.000 kr. eller 218.000 kr. med automatgear og 7.500 kr. ekstra for metallak. Hos Suzuki er prisen for en Swift Exclusive 197.990 kr. (212.990 kr. med CVT-automatgearkasse) – og metallak koster kun 5.500 kr.
2’eren er markant længere end Swift, men det kommer ikke til udtryk ved bedre plads. Swift er faktisk bedre egnet til et par voksne på bagsædet, selv om den er 22 cm kortere. Mazda’en føles smal og bedst egnet til to personer, mens bagagerummet i begge minier er under klassestandard for størrelse. 255 liter i 2’eren, 265 liter i Swift. Hvordan kan de være så små, når en Skoda Fabia har mere plads på bagsædet og et bagagerum på 380 liter, selv om den kun er 4 cm længere end Mazda 2?
Mazda kan det der med materiale- og byggekvalitet, og selv deres mindste model imponerer med soliditet og fine materialer, selv om plasten er hård. Paneler i en lys kontrastfarve, forsæder med lysegrå ryglæn og knapper der klikker lækkert. Det er en kontrast til Swift, hvor fordørene falder i med en klang af meget tyndt metal. I Swift er kabinen funktionel, men den er godt nok ikke lækker eller luksuriøs.
2’eren har fået bedre sæder, end den tidligere haft haft, og de er bedre støbt end Swift-sæderne. Begge mangler i den grad midterarmlæn foran. Ratvarme og tre-trins sædevarme i 2’eren står overfor et koldt rat og et-trins sædevarme i Swift.
Infotainmentsystemet tæller for mig meget i en ny bil, og man kommer desværre bagest i klassen af minibiler, når man vælger en af de to japanske minibiler. Det er gammel hardware, gammel software. Skærmen er nu på 8” i den testede 2’er, og en stor fordel er trådløs Apple CarPlay, som gør, men det er ikke altid nemt at betjene CarPlay via et drejehjul. CarPlay er helt klart lavet til en touchscreen.
LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta efter 47 år
I Swift er systemet også til Apple CarPlay (og Android Auto), men her med tilslutning via kabel. Menuen i selve infotainmentsystemet er bedaget. Suzuki må have millioner af eksemplarer af systemet på lager, for de holder fast i det i de fleste af deres biler, selv om det skulle være skrottet for mindst 5 år siden.
Nye biler fås ikke meget lettere end de to her. Omkring 1.000 kilo som køreklar vægt betyder, at få hestekræfter rækker. Den “store” 1,5-liters motor i Mazda 2 yder 90 hk og 151 Nm, mens den lille 1,2-liters i Swift efter tidligere at have haft flere hestekræfter er landet på 83 hk og bare 107 Nm.
Hvis jeg kigger på 0-100 km/t for Swift, er den vild på sneglefartsmåden: 13,1 sekund. Swift formår at føles frisk fra få omdrejninger, og det er både tegn på en god motor og på en gearing, der er tilpasset de få kræfter. Der er kun fem trin i den manuelle gearkasse, som er meget let i skiftene, og med 110 km/t ligger motoren højt i omdrejninger, omkring 3.000 o/min. Et trin mere ville være perfekt, og mens jeg ikke har prøvet Swift med trinløst CVT-automatgear, gør det – på papiret – bilen hurtigere fra 0-100 km/t.
Med sit meget større drejningsmoment er 2’eren kraftigere og klart at foretrække af de to i en overhalingssituation. Men kun hvis man holder sig til den virkelig fine manuelle gearkasse med seks trin (cirka 2.000 o/min ved 110 km/t), for testbilens 6-trins automatgear røver motoren for kraft og efterlader den som en forvirret skygge af sig selv. Den tilfører hele 2,3 sekunder fra 0-100 km/t, og den tager sig godt betalt med noget højere brændstofforbrug.
1,5’eren er for svag til at være harmonisk med en rigtig automatgearkasse, og en dobbeltkobling ville helt sikkert gøre det meget bedre.
De to minier fra Japan har adrætte og livlige køreegenskaber, og affjedringskomforten overrasker mig i begge biler. Ingen afstraffelse ved hjælp af hårdhed i de to her. Men styretøjet er for let og udefineret i Swift, hvilket er synd, fordi undervognen er fed, så her gør 2’eren det bedre.
Hvis det var mine 200.000 kr., og jeg skulle vælge mellem Mazda 2 og Suzuki Swift, ville der ikke være den mindste tvivl. Mazda’en ville jeg vælge uden at tøve. Interiøret er lækkert, køreegenskaberne rigtig fine og motoren stærk.
Men selv om komforten er højere med automatgear, ødelægger det næsten alt det gode ved motoren, så jeg foretrækker den manuelle. Mere sikkerhedsudstyr burde være standard i de billigste udgaver, og bagsædepladsen er til indkøb og tasker, ikke til mennesker.
LÆS OGSÅ | En sidste krampetrækning for Renault Clio
Swift er overraskende rummelig for så kort en bil, og affjedringen er både voksen og komfortabel. Masser af sikkerhedsudstyr er standard allerede fra midterste udstyrsvariant, men andet udstyr mangler, og Swift ender med at blive dyr, hvis man er kræsen og vil have komfortudstyr.
SPECIFIKATIONER
Mazda 2 1,5 Skyactiv-G aut. Exclusive-Line
Motor: R4, 1.496 cm3
Ydelse: 90 hk/151 Nm
0-100 km/t: 12,1 sekunder
Tophastighed: 177 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
CO2-udledning: 106 gram/km
Mål (L/B/H): 407/170/150 cm
Køreklar vægt: 1.037 kilo
Trækvægt: 900 kilo
Bagagerumsvolumen: 255 liter
Pris: 220.000 kr. (2 fås fra 175.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.195 kr. (2 fås fra 14.995/2.495 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
SPECIFIKATIONER
Suzuki Swift 1,2 Mild Hybrid Action
Motor: R4, 1.197 cm3
Ydelse: 83 hk/107 Nm
0-100 km/t: 13,1 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
CO2-udledning: 106 gram/km
Mål (L/B/H): 385/175/150 cm
Køreklar vægt: 988 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 265-947 liter
Pris: 187.990 kr. (Swift fås fra 167.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995/2.695 kr. (Swift fås fra 4.995/2.595 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.