Test og anmeldelser

DUEL: Kia Ceed og Kia Stonic er ens på papiret – ikke i virkeligheden

Hvis du vil have 5 døre og 7 års garanti til en pæn pris, har Kia 2 valgmuligheder til dig: En højbenet i form af Kia Stonic og en lavbenet i form af Kia Ceed. Hvilken skal du vælge? Vi sætter dem op mod hinanden.

Af: Simon Hallenslev / d. 4. juli 2021

Crossovers og SUVer stod i 2020 for 44 procent af bilsalget i Europa, mens de i Danmark stod for 33 procent. Populariteten er utvetydig. Derfor er det på papiret Kia Stonic, du skal vælge, hvis du vil ride crossoverbølgen med alle de andre og få det eftertragtede overblik.

Begge testbiler er udstyret med den samme 1-liters motor med mild hybrid, 120 hk og DCT-automatgear, og her er Stonic tilmed et lille sekund hurtigere fra 0 til 100 km/t. Så er der overhovedet mere at skrive om?

Ja. For selvom de to biler er ens på papiret, og kun varierer 4.000 kr. i startpris, er der en verden til forskel mellem de to koreanske søskende.

Kia Stonic

1,0 T-GDI Mild Hybrid

Prestige

Motor: R3, benzin, 998 ccm

Ydelse: 120 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 10,4 sek.

Tophastighed: 185 km/t

Forbrug: 17,6 km/l

Testbilens pris: 247.400 kr.

(Stonic fås fra 191.238 kr)

Kia Ceed

1,0 T-GDI Mild Hybrid

Comfort

Motor: R3, benzin, 998 ccm

Ydelse: 120 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 11,3 sek.

Tophastighed: 190 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Testbilens pris: 279.999 kr.

(Ceed fås fra 194.000 kr)

Lighederne forklaret

Lad os starte med en selvmodsigelse og få lighederne mellem de to modeller af vejen. Pladsforholdene på bagsædet i Stonic og Ceed er nemlig meget ens. Her er god plads til både ben og hoved, også selvom passagererne er vertikalt velsignede og strækker sig til 1,80 meter.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia Rio GT-Line giver for lidt for pengene

På forsæderne finder man sig let til rette, hvor kørepositionen er ret lineær i begge. Der er de justeringsmuligheder, man skal bruge, ligesom alle knapper og funktioner er i armslængde og intuitivt placeret. Og her ophører lighederne. I bagagerummet starter Ceed med at trumfe med sine 395 liter versus 352 liter i Stonic. Ceed har tilmed med en bredere åbning, der gør pålæsning nemmere.

To koreanske kabiner

Det er ikke kun på bagagerumspladsen, Ceed stikker af indvendigt. Det er også på den generelle kvalitetsfølelse. Kia Ceed kan tage kampen op med Golf-klassens store spillere som VW Golf 8 og Ford Focus, når vi snakker kabine- og materialekvalitet. Det kan Kia Stonic ingenlunde.

I Ceed er der bløde og velvalgte plastmaterialer, som man må se langt efter i Stonic. Det er let at hæfte sig ved dørsiderne i Stonic, der bare er en flad plastikplade af den hårdeste slags, som mildest talt er utiltalende at røre ved. Det er som i en 20 år gammel bil, hvilket jeg også fik skrevet i min anmeldelse af Stonic, du kan læse herunder.

LÆS OGSÅ | TEST: Velkørende Kia Stonic kæmper med konkurrencen

Standard starter begge biler med 8-tommer infotainmentskærm, mens begge testbiler er opgraderet til 10,25-tommer skærm. Selvom størrelsen er ens, er skærmene det ikke. I Stonic er den høj, halvgrynet og fremstår nærmest eftermonteret i instrumentbordet, mens den i Ceed er den aflang, skarpere i opløsningen og bedre integreret.

Også når det kommer til styresystemerne bag skærmen, er det i Stonic en postgang ældre end det, man finder i Ceed. Her virker det ganske enkelt mere tidssvarende. Stonic tager til genmæle ved at have trådløs Apple CarPlay som standard, mens der i Ceed stadig skal kabel til af umiskendelige årsager.

Stonic svarer (lidt) igen

Den højbenede Stonic skal have lov til at svare igen, og det gør den på et lidt usædvanligt parameter. For selvom Stonic har et højere tyngdepunkt end Ceed og vejer 1.288 kg, versus 1.255 kg i Ceed, så er det Stonic, der fremstår mest agil og smidig, hvilket er en fryd ved bykørsel.

Styretøjet er ens afvejet i de to, men det er som om, balancen er ramt bedre i Stonic. Når det er sagt, er der ingen af de to, der er guds gave til køredynamikken. Stadigvæk er det den højbenede, der trækker det længste strå og er lettere at kaste rundt på storbysidegader.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Rummelig og rimelig pris – skal det være Ford Focus, Kia Ceed eller VW Golf som Stationcar?

I undervognen og på komfortfronten virker Kia Ceed mere plantet, og rykker man ud på motorvejen, oplever man også bedre retningsstabilitet end i Stonic. På motorvejen hører man også tydeligt, at der er lagt mere omtanke i støjisoleringen i Ceed, hvor særligt vejstøjen bider sig fast i Stonic.

Undervognen i Stonic er generelt strammere, hvilket forklarer den førnævnte balance, men som også koster lidt på komforten. Her forplanter bump og huller i vejen forplanter sig mere i kabinen.

Grel gearkassekombination

Som nævnt til at begynde med, er motor, gearkasse og dertilhørende mild hybridsystem det samme i Kia Stonic og Kia Ceed. Den lille benzinmotor gør et hæderligt stykke arbejde, og selvom den ikke ligefrem er kvik, sætter man pris på det lille skub, de 48V fra det milde hybridsystem kan give.

De 120 hk og 200 Nm, der er at give af, skal hentes i den høje ende af omdrejningstælleren. Motoren giver klart lidt støjsuger-vibes, når den får 6.000 omdrejninger, som er det, der skal til for at mase kræfterne ud. Herudover er den dog grundlæggende tyst og behersket ved bykørsel.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia XCeed er smuk men svær at placere

Der er dog gået noget galt i parringen mellem den lille, fine motor, hybridsystemet og Kias 7-trins DCT-gearkasse. Jeg har før kørt gearkassen, hvor den var parret op med en 1,6-liters dieselmotor i Kia XCeed, hvor der ikke var nogen slinger i valsen. Men det er der i Ceed og Stonic.

Her ved gearkassen sjældent hvilket ben, den skal stå på. Nedskiftninger sker så langsomt, at man når at tælle til tre efter speederen er smidt, til gearkassen følger trop. Det er særligt grelt i ’Eco’ køremodus, som begge biler per default starter i hver gang.

Når Start-Stop-funktionen melder sig på banen, kokser det helt. Ved langsom nedbremsning til lyskurv kobler gearkassen tidligt ud og motoren slukker. Fordi det sker så tidligt, og man derfor fortsat triller med foden på bremsen, tænder motoren igen, når først man holder ved det røde lys. Og så er meningen med Start-Stop-funktionen gået af fløjten.

LÆS OGSÅ | TEST: Kan et friskt facelift redde den halvgamle Opel Crossland?

Det er drønærgerligt, at kombinationen af motor og gearkasse ikke spiller, når de ellers fungerer fint isoleret. Det er for mig et stort nok irritationsmoment til, at jeg vil undgå DCT-gearkassen, når det er i kombination med 1-liters T-GDI-motoren. Ved at vælge manuelt gear sparer man desuden henholdsvis 12.975 kr. og 30.000 kr. i Stonic og Ceed.

Én klar vinder

Den aldrende Kia Stonic, der så dagens lys for første gang i 2017, er pensionsklar og er reelt ingen konkurrent til den glimrende Kia Ceed. De to biler deler rigtigt nok motor og drivlinje, men de repræsenterer to helt forskellige tidsperioder for Kia.

Kia har rykket sig gevaldigt på kvalitetsfronten de senere år og kan i dag bide skeer med flere tyskere. Derfor er det i min optik ærgerligt, at man vælger at bibeholde Kia Stonic i modelprogrammet, fordi den er fra dengang, hvor Kia-kvaliteten ikke var på niveau med tyskerne.

Så derfor, kære Kia, træk Stonic ud og sats på den fine og prisbillige Ceed. Den følger med konkurrencen med sin pris og kvalitet, hvor I oveni hatten smider et trumfkort med jeres syv års garanti. Det er forhåbentlig noget danskerne forstår bedre end en crossover-trend.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.