Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Bilbasen Blog / d. 21. december 2020
Det går fremad med salget af elbiler og plug-in hybridbiler i Danmark, men mange af de små, miljøvenlige biler mangler en, for mange danskere, vigtig egenskab – nemlig anhængertrækket og evnen til at trække familiens campingvogn eller traileren til lossepladsen.
Listen over elbiler, som ikke er godkendt til at trække en campingvogn eller trailer, tæller blandt andet nogle af de mest populære elbiler som Tesla Model S, Nissan Leaf, Citroën C-Zero, VW e-UP og Renault Zoe. Så hvordan kan det egentlig være, at det er så svært at finde en elbil med træk?
Det er oplagt at tro, at det er elbilernes trækkraft, som er årsag til, at de fleste ikke udstyres med anhængertræk, men det er faktisk ikke tilfældet. De fleste elbiler og plug-in hybridbiler har faktisk al den kraft, de skal bruge forhold til moment og belastning og vil sagtens kunne trække for eksempel en campingvogn.
Problemet skal, ifølge brancheorganisationen Autobranchen, i stedet findes i det relativt lille, omend kraftigt stigende, udbud af elbiler i markedet. Da elbiler og plug-in hybridbiler stadig kun udgør en lille andel af bilproducenternes omsætning, er det kun meget få, som inden lancering bruger ressourcer på at få typegodkendt elbilerne til anhængertræk i overensstemmelse med det pågældende EU-direktiv, det såkaldte direktiv 94/20/EF.
En ‘normalisering’ af europæiske elbiler med træk bliver altså først en realitet, når bilproducenterne begynder at ansøge om og ikke mindst efterleve kravene i EU-direktivet.
I takt med at udbuddet af elbiler og plug-in hybridbiler vokser i Danmark og EU, forventer Autobranchen, at flere elbiler vil blive udstyret med et EU-godkendt anhængertræk i fremtiden. Brancheorganisationen forudser, at der kommer til at ske en særlig stor udvikling i antallet af elektriske SUV’er, som i de kommende år vil blive typegodkendte til trækkroge.
Autobranchen har undersøgt, hvilke elbiler der har anhængertræk på det danske marked, og hvor meget hver model er godkendt til at trække. På nuværende tidspunkt er 11 elbiler ikke typegodkendt til anhængertræk, og de må derfor trække nul og niks kilogram.
Syv elbiler på det danske marked er i 2020 typegodkendt til anhængertræk. Se, hvor meget bilerne må trække i listen over elbiler med træk nedenfor. Udvalget af plug-in hybridbiler med anhængertræk er en anelse større end det rene elbilmarked.
Tilladte vægt |
Bilmodel |
0 kg | VW ID.3
MG ZS EV BMW i3 Kia e-Niro Kia Soul EV Citroën C-Zero Nissan Leaf Renault Zoe Tesla Model S VW e-Up VW e-Golf |
300 kg | Hyundai Kona Electric |
400 kg | Maxus Euniq MPV |
750 kg | Jaguar I-Pace |
910 kg | Tesla Model 3 |
1.800 kg | Audi e-Tron
Mercedes-Benz EQC |
2.250 kg | Tesla Model X |
Tilladt vægt |
Bilmodel |
0 kg | BMW 225xe
Kia Optima Sedan PHEV Mini Countryman S E Porsche Panamera E-Hybrid Toyota Prius Plug-in |
750 kg | Hyundai Ioniq PHEV |
1.200 kg | Ford Kuga plug-in hybrid (750 kg med trailer uden bremse) |
1.250 kg | Peugeot 3008 Plugin Hybrid
Peugeot 508 og Peugeot 508 SW Plugin Hybrid Opel Grandland X Plugin Hybrid |
1.300 kg | Kia Niro Plugin Hybrid
Kia Ceed SW Plugin Hybrid Kia XCeed Plugin Hybrid |
1.500 kg | Kia Optima SW PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV VW Golf GTE BMW 330e Mitsubishi Outlander PHEV Toyota RAV4 PHEV |
1.600 kg | Mercedes-Benz A250e (750 kg med trailer uden bremse)
Mercedes-Benz B250e Mercedes-Benz C 350e |
1.700 kg | BMW 530e (2020-model) |
1.750 kg | Audi Q5 TFSIe |
1.800 kg | Mercedes-Benz GLA 250e
Volvo XC40 T4/T5 |
1.900 kg | VW Passat GTE Plus |
2.000 kg | Mercedes-Benz GLC 350e
Volvo S60 & V60 T6/T8 |
2.100 kg | Mercedes-Benz E300de og E300e
Volvo S90 & V90 T8 eAWD Volvo XC60 T6 |
2.400 kg | Volvo XC90 T8 |
2.700 kg | BMW X5 xDrive40e |
3.500 kg | Porsche Cayenne E-Hybrid
Mercedes-Benz GLE 350e |
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.