Den nye Toyota Aygo X Hybrid har det, man gerne vil have i en mikrobil: den er hurtig i optrækket, men alligevel er den meget økonomisk. Toyota erklærer endda, at den nye hybridbil har den laveste CO2-udledning blandt alle ikke-opladelige biler.
Med en gennemsnitlig udledning på 86 gram/km ligger Aygo X 1,5 Hybrid langt under udledningsniveauet for den eksisterende Aygo X 1,0, som med manuel gearkasse udleder 108 gram/km i gennemsnit per kilometer og 110 gram/km med CVT-automatgear.
Den meget store sænkning lader sig gøre, selvom Aygo X Hybrid er en langt hurtigere bil end de rene benzinere. Med hybridsystemets samlede 116 hestekræfter mod benzinudgavens blot 72 hestekræfter er der lagt op til accelerationsoverflod som aldrig før i en Aygo-model.
Toyota har valgt, at benzinmotoren på 1 liter, som altid har været et kendetegn ved Aygo (og senere Aygo X), helt skal udgå i forbindelse med et facelift. Hybridudgaven bliver, når lageret med de nuværende Aygo X-modeller er tømt, den eneste variant.
Det er en rigtig god idé i forhold til at sænke CO2-udledningen i det samlede modelprogram i Europa, og det er svært at forestille sig, at Aygo X som hybrid bliver en dårligere bil af at få det kraftige hybridsystem, som er taget direkte fra Yaris Hybrid.









Priser over 200.000 kroner?
Teknologien i Aygo X Hybrid er, alt andet lige, dyrere end den simple 1-liters motor, der hidtil har ligget i mikrobilen. For kunderne kan det betyde nogle ret store prisstigninger i forhold til den udgående Aygo X, når den fornyede kommer til Danmark i starten af 2026.
Lige nu starter Aygo X med 1-liters motor og manuel gearkasse på 157.990 kr. og med CVT-automatgear på 178.990 kr. Toyota lægger op til, i interview med det britiske medie Autocar, at der vil komme en betydelig prisstigning, og på det danske marked er det svært at se, hvordan Aygo X Hybrid, der har automatgear som standard, skulle komme under 200.000 kr.
Toyota går i stedet efter en god totaløkonomi, hvor det markant lavere forbrug og højere gensalgsværdi vil udligne en eventuel markant forskel i købspris. I Danmark har udgaven af Aygo X med manuel gearkasse stået for mere end 75 procent af Aygo X-salget, hvilket tyder på, at kunderne er meget prisfølsomme.
Overgangen til den nye hybrid-version falder sammen med et grundlæggende facelift af Aygo X. Den er 7,6 cm længere fortil end før, fordi 1,5-liters motoren og hybridsystemet kræver mere plads. Fronten har et nyt design, der får Aygo X til at minde om en miniudgave af Lexus LBX.
Toyota har i de senere år udbredt udvalget af GR Sport-modeller, som er mere dynamiske i designet og typisk også har ændret affjedring i forhold til standardmodeller - i dag fås selv Hilux som GR Sport. Aygo X kommer også som GR Sport med aggressivt frontdesign, og dele som støddæmpere og fjedre er tilpasset mere dynamik.
Interiøret er forfinet med bedre støjisolering, digital instrumentering med 7" skærm, nyt panel til klimaanlægget, trådløs mobilopladning (på højere udstyrsniveauer) og internetbaserede opdateringer til assistentsystemerne.