Opels lancering af de sportslige modeller under GSe-navnet i efteråret 2022 efterlod et indtryk, der hverken var rigtig fedt eller vedvarende. GSe skulle rulles hurtigt ud, og det blev med plug-in hybrider - Astra og Grandland uden hjerte eller gnist.
Da Bilbasen kørte de to nye modeller i starten af 2023, var der ingen tvivl: Opels GSe-eventyr startede forkert - bilerne skulle have været 100 procent elektriske; efterfølgende kom da også kun Grandland GSe til landet, og den blev kun solgt i en kort periode.
Tyskerne producerer stadig Astra GSe, men nu er de i det mindste endelig nået til den rigtige del lanceringen: den første elektriske GSe. Måske som et signal om, at NU går det løs, ændrer Opel GSe til GSE. Stort bogstav - stor effekt?
Mokka GSE er den friske start med fuld elektrificering. Og kræfter mangler den tilsyneladende ikke, den lille crossover. Elmotoren, placeret i fronten, har en effekt på 280 hestekræfter og et drejningsmoment på 345 Nm. Forhjulene skal stå godt imod, og hvis det går godt, så kan Mokka GSE overtales til 0-100 km/t på 5,9 sekunder.









Et Torsen-spærredifferentiale styrer løjerne
Elmotoren i Mokka GSE skal bevæge en masse, ifølge Opel, på under 1,6 tons, og i den fuldelektriske verden er det faktisk en meget rimelig vægt. Motoren er en Stellantis-hyldevare, der blev introduceret først i Alfa Romeo Junior Veloce. Siden da er den præsenteret i Peugeot E-208 GTi og Lancia Ypsilon HF.
Som de andre mærker gør Opel brug af et hjælpemiddel, så den heftige ydelse ikke går op i røg og hjulspind. Et mekanisk Torsen-differentialespærre styrer kraftfordelingen mellem forhjulene, og både for- og bagaksel kommer med opgraderinger i forhold til en almindelig Mokka Electric med 136/156 hestekræfter.
Støddæmperne er ligeledes nye og af typen dobbelt hydrauliske, og alle vitale dele omkring bilens elektriske system, som ledningsnet og batteri, er taget fra Opels elektriske rallybil, Mokka GSE Rally. Som forventet er der også lavet optimering af styretøj og bremser, og de forreste bremser er 380 mm fra firmaet Alcon.
Mokka GSE ser også ud af noget. Den står på store 20" hjul, som i den grad gør os spændte på, om den er lige så ubarmhjertigt stiv som den gamle Corsa OPC, og det udvendige design er pyntet med GSE-logoer og nye kofangere.
I den trange kabine er grå, sort, hvid og gul med til at løfte stemningen, og foran sidder man i GSE-sportssæder med integrerede nakkestøtter og betræk i Alcantara. Rattet er gjort fladt i top og bund, mens den digitale instrumentering og infotainmentsystemet kører med GSE-styling - og infotainmentsystemet kan vise data for acceleration, batteri-styring, G-tryk og meget andet.
Mokka som model er langt fra hverken spændende eller dynamisk. Men det virker til, at Opel har lagt sig i selen for, at den lille elektriske crossover skal være underholdende. Forhåbentlig bliver Mokka GSE bilen, der gør, at GSE-titlen fortjener opmærksomhed.