Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det var nemmere at lave en sjov bil, da elektrificeringen var noget, der kun sad i stikkontakten derhjemme. Jeg mener, grundlæggende, at elektrificeringen af vores biler er positiv, for jeg gider ikke have os og andet skidt fra bilerne hængende, hvor jeg bor. Men batterier og elmotorer gør bilerne så overvægtige, at det strider mod al fornuft.
Vi skal videre i teksten, og vi skal også have sjove biler, der er elektriske. Det er ikke sådan, at batterierne bliver 10 procent lettere for hvert år, der går, så man kan lige så godt øve sig på sjove biler, mens det virkelig er svært, og kiloene virkelig udfordrer.
LÆS OGSÅ: Første tur: Grandland GSe viser gejsten hos Opel
Dengang strømmen var til køleskabet, computeren, fjernsynet og mobilopladning, og det var den i min historie helt frem til 2018, lavede Opel sin sidste sprælske, hurtige og lette model. Corsa OPC var stor underholdning, en bidsk lille hatchback, som var så uudholdeligt ukomfortabel, at den var ubrugelig som hverdagsbil.
Der er der ingen grund til, at Opel kommer helt ud igen. Det har kunderne bevist, de ikke vil have. Ved at blive væk. Hestekræfter, sportslig styling, luksus og komfort, i en stor symfoni, vil de have. Så Opel øver sig på den moderne tids sportversion med plug-in hybrider under titlen “GSe” – Grand Sport electric, før de kaster sig over de helt elektriske, der så fører GSe-navnet videre.
En sjov bil skal have en fed motor. Der skal være kræfter i det samme, man trykker bare lidt på speederen. Mængden af kræfter er vigtig, men hvordan kræfterne kommer ud af systemet, er mindst lige så vigtigt. I Astra GSe finder jeg ikke sporten under motorhjelmen og dermed heller ikke via speederen.
Hybridsystemet er simpelthen lavet til økonomisk kørsel. Hvor Grandland GSe har to elmotorer med sammenlagt 223 hk, har Astra GSe, som hatchback og stationcarversionen Sports Tourer, en elmotor med 110 hk.
De to elmotorer i Grandland GSe trækker SUV’en hurtigt og smidigt op i fart. I Astra Sports Tourer GSe trækker den ensomme elmotor bilen møjsommeligt og næsten svageligt op i fart. Det trækker tænder ud, og der er sågar klumper i strømmen. Jeg vil gerne se den sportsligt anlagte bilist, som vil sidde i gennem elmotorens skildpaddetempo op til de 135 km/t, den kan drive bilen med på strøm.
LÆS OGSÅ: Her er den helt elektriske Opel Astra
I modsætning til de 300 hk i Grandland GSe, der kan trykke mig mod sæderyggen, er drivlinjen i Astra GSe med 225 hk en sparefokuseret drivlinje, som er trukket ind i en sportsarena, hvor den ikke hører hjemme. Nedgearinger i automatgearkassen, der har 8 trin, kan tage tid.
Man skal ikke have travlt, og det er skuffende, at når jeg vækker alt ved at vælge Sport-køreprogram og så mose til speederen… vente, vente… så bliver benzinmotoren hængende ved høje, larmende omdrejninger.
Jeg kan på alle måder se, hvor Opel vil hen med GSe-projektet. Tilbage til at kunne være med i samtalen, når der bliver snakket om Volkswagen, GTI og GTE. Ved helt at droppe sportsfokuserede modeller med forbrændingsmotoren som eneste kilde til liv, overhaler de Volkswagen, som kæmper med, hvad de skal gøre med GTI’erne i fremtiden.
LÆS OGSÅ: Video: Undgå stress i trafikken – slap af, hjælp andre og vær opmærksom
De må vide, hos Opel, at 1,6-liters motoren og elmotoren i samarbejde ikke gør en sportslig bil. Den var nok kommet i Astra, GSe-variant eller ej. Det er ikke hele sandheden, men meget af den: Astra GSe med 225 hk er 0,1 sekund hurtigere fra 0-100 km/t end varianterne med 180 hk.
Det vigtigere samtalemne er køreegenskaberne, som Opel-folkene taler stolt om. Det interesserer mig også mere end motoren, for plug-in-systemet lever på lånt tid, mens alt andet skal med ind i fremtidens helt elektriske GSe-modeller.
Som i Grandland GSe er der frekvensstyrede støddæmpere fra Koni, som bruger to oliefyldte kamre til at justere dæmpning. Komfort når der er brug for det, sport når det forlanges. 11 procent stivere fjedre, styretøj med mere feedback og 9 procent hurtigere styrerespons.
Det er forholdsvis små afvigelser fra standard-Astra, og det er lige præcis det indtryk, jeg får over flere timer med stationcarudgaven. Hvor Grandland GSe er meget anderledes end en ordinær Grandland, er Astra GSe kun lidt anderledes.
LÆS OGSÅ: Vindere og tabere i 2022
Styretøjet er tungere, men ikke eksemplarisk præcist eller hurtigt. Affjedringen er fast og for det meste komfortabel. Den er for sitrende på den spanske motorvej, men klarer sig fint på mere ujævne veje. Måske ikke helt det sted Opel håbede, den ville lande.
Dækkene er almindelige Michelin Primacy-dæk, hvor en sportsligt afstemt bil fortjener dæk, der ender på noget med Sport. Astra GSe er behagelig, men ikke så behagelig som en almindelig Astra, og den træder ikke ind over tærsklen, hvor det bliver underholdende.
Astra GSe kendes udefra på GSe-logoer, specielle fælge og mere pianolak i fronten. Når den kører forbi, vil ingen lægge mærke til, at det ikke bare er en Astra GS med 180 hk. Jeg ser Astra som en elegant bil, men der er gjort for lidt for at GSe skal skille sig ud.
Det er bedst at tænke på GSe som en udstyrslinje, hvor man får nogle fede fælge og nogle af de bedste sæder i klassen. GSe-sæderne med store støtteflader i siderne, el-justering og lækkert betræk er det meste af forskellen i Astra-interiøret. Meget andet er der ikke pillet ved, så også her er der mangler på GSe-særpræg. Rattet er som i en GS, indlæggene som i en GS, instrumenteringen som i en GS.
LÆS OGSÅ: Polestar 2 har nyt design og 635 km rækkevidde
Men det er god indretning, som er den mest moderne af alle Opel-kabiner. Det er ikke på bekostning af rigtige knapper til klima-temperaturen eller drejeknappen til lyden, og rattet har også helt klassiske knapper. En Peugeot 308-kabine har materialer i højere kvalitet, men Astra er så meget nemmere at omgås med den nemme betjening uden så meget pjat.
Prisen er afgørende for, at Astra GSe kan gøre et indtryk i Danmark. Der er ingen pris, og hvornår den kommer, ved Opel Danmark ikke. Bilerne kommer til landet omkring sommer, så der er tid endnu til at forsøge at gøre priserne attraktive.
I Tyskland er Astra GSe hatchback lidt dyrere end Ultimate-varianten som PHEV med 180 hk, og så giver man køb på noget udstyr. Head-up-display, stort lydsystem og adaptive pixel-LED-forlygter har Ultimate, men ikke GSe.
LÆS OGSÅ: Test: 3 ting man hader og elsker i VW Golf 8 GTE
I Danmark koster sådan en Astra Ultimate PHEV 410.000 kr. Det er i sig selv en bold, der er skudt noget over målet, og den pris er klar til forbedringer. Astra GSe ville kunne sælges til 399.990 kr., så den ligger 15.000 kr. under VW Golf GTE. Astra GSe ville i så fald være en mere veludstyret bil end Golf GTE, til en lavere pris. Det er nødvendigt, for Golf GTE er hurtigere og kører bedre. Og så er den en bil med et etableret, solidt image.
LÆS OGSÅ: Elektrisk Peugeot 3008 med 700 km rækkevidde kommer i 2023
Efter jeg har kørt Malaga tynd i først Grandland GSe og så Astra Sports Tourer GSe er det en gåde for mig, hvorfor GSe lanceres nu og med, især i Astra, en tvivlsom plug-in hybrid-drivlinje. Astra bliver 100 procent elektrisk i løbet af 2023 – og Opel har adgang til en bankboks spækket med den helt nye elektriske Stellantis-platform STLA. Med mulighed for flere elmotorer, rækkevidde op til 800 kilometer, hurtig opladning.
Opels GSe-folk har en gejst og får lov til at udvikle sportsligt tonede biler, og der er grund til at se frem til, hvad de kan gøre med elbiler. Elbiler kan give den respons og råstyrke, som drivlinjen i Astra GSe mangler, og med de tunge batterier i bunden og de rigtige dæk, tror jeg, Opel kan få meget ud af GSe-konceptet.
SPECIFIKATIONER
Opel Astra Sports Tourer 1,6 GSe
Motor: R4, 1.598 cm3 + el
Ydelse: 225 hk/360 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Batterikapacitet: 12,4 kWh
Rækkevidde på strøm: Op til 64 kilometer
Forbrug: Ikke fastlagt
CO2-udledning: 27 gram/100 km
Mål (L/B/H): 464/186/148 cm
Køreklar vægt: 1.742 kilo
Trækvægt: 1.450 kilo
Bagagerumsvolumen: 516-1.553 liter
Pris: Ikke fastlagt (Astra hatchback fås fra 309.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke fastlagt
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke fastlagt
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.