peugeot e-208 gti
Nyheder
13. juni 2025

Peugeot E-208 GTi – 280 elektriske hk i lommeformat

Endelig. Peugeot er tilbage med GTi efter fire års tørke, og det er den elektriske E-208, der skal sikre den moderne GTi-glæde.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Efter fire års tørke tager Peugeot hul på et nyt kapitel i 40 års glorværdig GTi-historie. På Circuit de la Sarthe, dagen inden Le Mans, har Peugeot netop løftet sløret for en elektrisk og åndelig efterfølger til den ikoniske Peugeot 205 GTi.

Det er Peugeot E-208 GTi, der skal bringe det sjove og sportslige tilbage i franskmændenes snusfornuftige modelprogram. E-208 GTi er en elektrisk hot hatch, der løfter ydelsen fra 156 hestekræfter i husmandsversionen til nu 280 hestekræfter og 345 Nm. Det giver en acceleration fra 0 til 100 km7t på 5,7 sekunder.

I en verden af kraftfulde elbiler og svimlende accelerationstider er det dog ikke her, Peugeot E-208 GTi skal imponere. Den skal i stedet bringe køreglæde til det passionsfattige udvalg af kompakte elbiler.

PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR

Sat op til sjov

Skal man tro Peugeot, har de sat ret hårdt ind på at gøre E-208 GTi til en vaskeægte hot hatch. Køreglæden skabes blandt andet gennem et 30 mm lavere karosseri, en bredere sporvidde samt 18” GTi-fælge, der både refererer til 205 GTi, men samtidig forbedrer bremsekølingen.

Og apropos bremserne, så vokser skiverne til 355 mm foran og klemmes af firestemplede kalibre. Det optimerede bremsesystem er dog ikke meget værd uden de Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk, som Peugeot E-208 GTi leveres med, og sammen med en sportslig kalibrering af ESC-systemet er der klart potentiale for sjov.

Elmotoren, en såkaldt M4+, sidder på forakslen, og kræfterne skal via et integreret spærredifferentiale sikre den rigtige kombination af sjov og stabilitet. Dette i samarbejde med undervognen, der får optimerede fjedre, støddæmpere og krængingsstabilisatorer bagtil.

PEUGEOT E-208 GT
Foto: Peugeot PR
PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR
PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR
PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR

Når det er en elbil, der er tale om, kommer man ikke udenom batteriet. Det har en kapacitet på 54 kWh, og kører, ifølge Peugeot, med en optimeret køling og styring, der gør, at det tåler tæsk uden risiko for overophedning. Under mere hverdagsvenlig kørsel kan rækkevidden stadig strækkes til 350 kilometer.

Sportligt lir

Man kan ikke bygge en GTi (i modsætning til VW staves det hos Peugeot med et lille 'i'), uden også at lade omverden vide, at der faktisk er tale om en GTi. Bredere skærme, front spoiler og diffuser med integreret LED-tågelygte bagtil adskiller GTi fra de dødelige Peugeot E-208. Desuden lanceres E-208 GTi i en eksklusiv rød lakering som reference til 205 GTi.

Den historiske farve går igen i kabinen med røde tæpper, måtter og sikkerhedsseler. De sportslige forsæder med er inspireret af dem i 205 GTi 1,9 med en rød midterstribe på sæde og ryg, mens et rødt net på sædets højre side refererer til sæderne fra 205 GTi 1,6. Nørdet på den fede måde.

PEUGEOT E-208 GTI
Foto: Peugeot PR
PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR
PEUGEOT E-208 GTi
Foto: Peugeot PR
peugeot e-208 gti
Foto: Peugeot PR

Fra den almindelige Peugeot E-208 går det kompakte rat igen, men er i GTi-versionen udført i perforeret rødt læder kombineret med alcantara, ligesom emblemet også holdes i rødt.

Priser og dansk lanceringsdato er ikke klar, men vi på Bilbasen er mere end klar til at få den mellem fingrene ved først mulige lejlighed.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant