3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Porsche Carrera GT var en legende allerede da den første rullede ud af fabrikken i Leipzig – ja, den er ikke bygget i Stuttgart. En begrænset produktion på 1.500 enheder gjorde at de første ejere, hvis de ville, kunne sælge bilen med fortjeneste allerede fra dag et. Porsche byggede i øvrigt kun 1.270 biler på grund af ændrede airbag-regler i USA.
Carrera GT er en af nullernes helt store legender sammen med Mercedes-Benz McLaren SLR, Ferrari Enzo og Bugatti Veyron. Carrera GT er udelukkende bygget som en åben sportsvogn, og hvor åbne biler normalt kan risikere at vride sig, så er der en detalje i Carrera GT der forhindrer dette meget effektivt – hele chassiset er nemlig bygget i kulfiber – det man kalder en monocoque.
I det hele tager ikke bare lugter Carrera GT af F1 – den lyder også af F1 – altså Formel 1 som i de gode gamle dage med V10 motorer og masser af omdrejninger. Selv affjedringen er af cantilever-typen – altså hvor fjedre og støddæmpere er monteret vandret.
Centermotoren er på 5,7 liter og den leverer 612 hk ved 8.000 o/min. 0-100 km/t overstås på 3,9 sekunder, men mere imponerende nås 200 km/t på 9 sekunder.
Hvor konkurrenten Mercedes-Benz McLaren SLR er en brummende bulderbasse, er Carrera GT en tenor. Udstødningen udsender den fineste skønsang i høje toner. Det kunne have været skingert, men det er helt perfekt.
Både bremserne og koblingen er af keramisk materiale, og den sidstnævnte kræver efter sigende lidt tilvænning. Ifølge motorjournalisten Christian Frost er der tre måder at gøre det på:
1. Du rører ikke gassen, men kobler langsomt til
2. Du løfter omdrejningerne til 3.500 o/min og balancerer dig afsted
3. Du rykker motoren op på 6.000 o/min og slipper koblingen, mens baghjulene kæmper for greb og motoren rammer begrænseren, mens den lyder som et maskingevær.
Vi tror Porsche Center Jylland vil foretrække nummer et, hvis du skal ud at prøve bilen. Den er nemlig til salg netop nu.
I 2004 kostede Carrera GT lige omkring tre mio. kroner eller ni mio. kroner med afgift. Og mens det lyder af mange penge, så er priserne i dag højere. De billigste står til 4,5 mio. kroner på mobile.de, og denne sorte skønhed står i Risskov ved Aarhus til 5,7 mio. kr. Uden afgift.
Mens Carrera GT er en legende, så mistede en legende livet i en Carrera GT, nemlig Paul Walker fra Fast and Furious filmene.
Søg Porsche Carrera GT på BilBasen
Porsche Carrera GT
Specifikationer
Nypris 10.264.860 kr. Inkl afgift.
HK/Nm 612 hk / 590 Nm
0 – 100 km/t 3,9 sek
Tophastighed 330 km/t
Km/l 5,6 km/l
PS: selv Clarkson er vild med den:
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.