KlassikereLegendariske bilerNyheder

En legendarisk Porsche ingen vil købe: Narkobaronens racerbil

Trods en glorværdig historie og en exceptionel restaurering har en legendarisk Porsche svært ved at finde sig en ny ejer. Årsagen er muligvis, at den har tilhørt en af verdenshistoriens mest brutale narkohandlere.

Tekst: Bilbasen Blog / Foto: RM Sotheby’s / Dato: 21. oktober 2021

En klassisk Porsche er noget, som mange gerne vil sætte deres penge i. Det er ingen hemmelighed, at velbevarede 911’ere fra tresserne og halvfjerdserne de senere år er handlet til skyhøje priser på alverdens auktioner. Denne udvikling har gjort originale eksemplarer af den ikoniske sportsvogn til et varmt emne blandt samlere og investorer. Følger der lidt motorsportshistorie med, gør det kun bedre for prisen

LÆS OGSÅ | Amerikansk benzinhoved skal kaste magi over Audis elektriske racerbiler

Alligevel er der undtagelser. Én af dem er en 911 Carrera 3,0 RSR fra 1974. Den er blot én ud af 15 eksemplarer bygget til den første sæson af International Race of Champions – et mesterskab, stiftet af den amerikanske racerlegende Roger Penske, som samlede tidens største motorsportsstjerner til underholdende kampe i identiske biler.

Kuriøs liste af tidligere ejere

Bag rattet af netop dette støvgule eksemplar sad imidlertid den brasilianske Formel 1-kører Emerson Fittipaldi, som senere kunne kalde sig dobbelt verdensmester i Formel 1. Fittipaldi sikrede sig endda pole i løbet, og senere stillede bilen også til 24-timersløbet på Daytona og 12-timersløbet på Sebring og en lang række andre løb i den amerikanske IMSA-serie.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende

Den berømte Porsche blev herefter overtaget af en anden personlighed, som muligvis var endnu mere berømt – om end for noget helt andet end motorsport: Pablo Escobar.

Den colombianske gangster tjente milliarder på at smugle kokain til USA i halvfjerdserne og firserne. I sin storhedstid blev han vurderet til at være en af verdens rigeste personer. Men udover at drive verdens største narkokartel, fandt han altså også tid til at dyrke sin kærlighed for biler og motorcykler ved at deltage i amatørracerløb.

Escobar købte den ikoniske Porsche via en amerikansk forhandler i 1979. Efter modtagelsen lod narkohandleren den straks ombygge i stil med Le Mans-raceren 935, datidens racerversion af den brutale 911 Turbo. Han dekorerede naturligvis også bilen med sit navn, så konkurrenterne var klar over, hvem der skulle vinde løbet. For ingen turde jo lægge sig ud med den iskolde narkohandler.

LÆS OGSÅ | Porsche 911 GTS er alsidig og kompetent på én gang

Op gennem firserne forstærkedes indsatsen på at fange Escobar. Han måtte derfor krybe i skjul og opgive racerkarrieren. I stedet blev hans Porsche overtaget af en anden columbianer ved navn Sergio Garcia, som stillede op til forskellige løb helt frem til 1992 – året før blev Escobar endeligt blev fanget og likvideret af myndighederne.

F1-køreres signatur

Escobar havde mange andre spændende biler i sin garage, men de fleste blev stjålet eller ødelagt i forbindelse med udryddelsen af hans imperium. Den sjældne Porsche er én af de få, som overlevede, og den blev allerede i 1993 fundet af en mærkeekspert og sendt retur til USA. Undervejs forsvandt desværre al dens colombianske racerhistorie. Men narkohandleren var ikke genert over at optræde som racerkører, så flere billeder og artikler fra dengang dokumenterer bilens historie.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof fra Porsche er din redning

Den stod uberørt helt frem til 2007, hvor der blev igangsat en tre år lang og meget grundig renovering. Den førte bilen tilbage til dens originale specifikationer – komplet i Sahara Beige med brandslukningsudstyr, sikkerhedsbur, Fittipaldi-navnet i forruden og F1-kørerens signatur under den store hækvinge.

Sådan en sag ligner en sikker vinder hos de store auktionshuse. Alligevel hviler sig tilsyneladende en forbandelse over den særlige ex-Fittipaldi-Escobar-Porsche.

Den blev så sent som i august i år annonceret af auktionshuset RM Sotheby’s til en vurderingspris på mellem 11,5 og 13,4 millioner danske kroner. Og selvom det er er betydeligt lavere, end de næsten 15 millioner danske kroner, som komikeren Jerry Seinfeld fik for sit nærmest identiske eksemplar af en Race of Championship-Porsche tilbage i 2016 – så nåede bilen ikke hammerslag.

LÆS OGSÅ | Det ultimative vinterprojekt: Byg din egen Lamborghini

Det gjorde den heller ikke, da den i begyndelsen af oktober blev annonceret af et andet auktionshus. Her nåede buddene blot omkring én millioner dollars, svarende til 6,3 millioner kroner, før auktionen lukkede uden salg.

Fittipaldi-Escobar-Porschen er med andre ord stadig til salg. Nu hos den amerikanske forhandler Atlantis Motor Group i Florida. Hvis du ønsker dig et eksemplar af en yderst sjælden Porsche 911 med glimrende motorsportshistorie og en kuriøs liste af tidligere ejere, er det med andre ord blot at lægge et bud og krydse fingre.

Og så i øvrigt håbe på, at du ikke bliver kontaktet af en colombiansk narkokurér med pant i bilen…

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen