Test og anmeldelser

Første tur: Porsche 911 GTS er alsidig og kompetent på én gang

Det går ofte galt, når sport og komfort forenes – men Porsche 911 GTS formår at gøre præcist dét. Ikke bare nogenlunde, men til perfektion. Tag med på første tur i Porsche 911 GTS.

Tekst: Jacob DalbyFoto: Porsche /  d. 22. september 2021

Jeg er en gudsbenådet bilist. Altså sådan ægte. Jeg har kørt go kart og racerbil og alt muligt og det er min helt klare opfattelse, at jeg er langt, langt over gennemsnittet. Lige indtil jeg ender bag en ægte chauffør på en racerbane. En af dem, der lever af at køre hurtigt og som tøjler sportsvogne på daglig basis.

Og dét er netop tilfældet i dette sekund. Jeg sidder bag rattet i den nye Porsche 911 GTS på en bane, og kæmper med alt hvad jeg har lært for at hænge på instruktøren foran mig. Han er venlig og sørger for, at jeg ikke kommer for langt bagud. Men jeg ved godt, at hvis han ville, trykkede han bare en smule hårdere med højre fod og væk ville han være. Dé der racerkørere, der ægte kan køre bil, kan vi bare glemme at hægte os på. Men det gør ikke noget, for dagen jeg har i vente kan ingen tage fra mig.

Specifikationer

Porsche 911 Carrera 4

GTS (PDK)

Motor: B6 benzin, 2.981 ccm

Ydelse: 480 hk / 570 Nm

0-100 km/t: 3,3 sek.

Tophastighed: 309 km/t

Forbrug: 9,3 km/l

Startpris: 2.844.900 kr.

(911 GTS fås fra 2.689.900 kr.)

Bilbasen er strøget til Italien for at teste den nye Porsche 911 GTS – den mest sportslige 911-variant så længe vi ikke bevæger os ud i GT-territorie med GT3 osv. Den befinder sig godt nok mellem Porsche Carrera S og Turbo S når vi ser på effekt, men GTS er den mest sportslige, når det handler om oplevelsen i kabinen og om hvordan den finder rundt på en bane.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk brændstof er din redning

Og det er dérfor, at vi er i Italien. Nærmere betegnet på Porsches nyeste Experience Center i Franciacorta, tæt ved Milano, hvor hovedattraktionen er den tilhørende 2,5 km lange bane og hvor vi skal blive klogere på den nye 911 GTS.

Bilbasen var inviteret af Porsche Danmark

Vigtige valg skal tages

Den første GTS så dagens lys helt tilbage i 1963. Herefter var der en lang periode uden nye GTS-modeller og først i 2010, med Porsche 997, var der igen en GTS-variant. Siden har GTS-betegnelsen stået for den mest sportslige variant i 911 line-up’et, men som også kan bruges til daglig uden kompromiser.

LÆS OGSÅ | Elektrisk Porsche-stationcar med Taycan Cross Turismo

Nyeste aftapning kommer både som Coupé, Cabriolet og Targa. Alle udgaver har 6-cylindret boxermotor på 3 liter med 480 hk og 570 Nm. Og hvilken en. De 480 hk er en tand mere end i forgængeren og 30 hk mere end Carerra S – og det er mere end rigeligt. Vælger man sin GTS med PDK, Porsches dobbeltkoblingsgearkasse, løber den til 100 km/t på 3,3 sekunder. Går du mindre op i 0-100-tider og kan lide at gøre tingene selv, kan GTS vælges med 7-trins manuel gearkasse uden merpris. Det sidste store valg du skal tage er, om du vil have baghjulstræk eller firehjulstræk.

Endorfiner i lange baner

Vores våben til banekørsel er en firehjulstrukket Coupé med PDK – det perfekte setup til hurtige omgangstider. For at toppe den op er testbilen med ’letvægtspakken’, der piller op til 25 kg af den totale vægt. Der er blandt andet at installeret skålsæder i carbonforstærket plastik (CFRP), letvægtsruder og bagsæderne er hevet ud. Først er jeg skuffet over, at testbilen ikke er med manuel gearkasse, når nu man kan få det, men instruktøren forsikrer mig, at jeg får rigeligt at se til.

LÆS OGSÅ | Over 800 hk i den første plug-in fra Mercedes-AMG

Han får ret. Franciacorta er en teknisk bane, hvor linjen ikke er lige til at lure, så jeg er glad for, at jeg bare skal koncentrere mig om at give gas, bremse og styre. Netop styretøjet er noget af det, Porsche gør aller bedst. Takket være aktive dæmpere skærer 911 GTS hjørner med en nøjagtighed og en lethed, man sjældent oplever. Og mængden af information, der flyder igennem rattet, ind gennem mine fingre, langs armene og lige op i dét center i hjernen, der udløser endorfiner i lange baner. Det er svært at beskrive, men det virker. I aller højeste grad.

Kombineret med et kraftoverskud, der ligeledes får endorfinerne til at flyde og smilet til at vokse, er det svært ikke at lade sig rive med. Det fulde udbytte fås mellem 2.300 og 5.000 omdrejninger i minuttet. Men uanset hvor du rammer i det spektre, føles motoren som en gedigen overarm. Kræfterne kommer uden nævneværdig forsinkelse og banker 911 over 300 km/t, når der er plads nok.

LÆS OGSÅ | Ny BMW M5 generobrer tronen

Undervognen er magen til den, der sidder i Turbo S, men er særligt justeret til GTS. Her er aktive dæmpere og en 10 mm sænkning, til at modstå tæsk på banen, standard. Bremserne, som også er fra Turbo S, er dimensioneret til at bremse det hele ned igen – i sandhed en opskrift der virker. Bremserne kan i øvrigt opgraderes til keramiske for den nette sum af 177.000 kr. Men medmindre du jævnligt presser din nye Porsche på bane, kan du roligt vælge standardbremserne.

Luk solen ind

For det er jo i dagligdagen, at de fleste vil bruge sin Porsche 911 GTS. Uden skålsæder i carbon, uden keramiske bremser og med bagsæder til sønnike. Og selvom 911 GTS er et indædt banejern, der kan kastes rundt på banen hele dagen, er der intet problem i at trille ud på offentlig vej bagefter og bruge den på daglig basis til job, til købmanden og især til lange søndagsture.

LÆS OGSÅ | WOW! Ford Mustang GT500 Shelby er sindssyg

Hvis søndagsturene endda kan kombineres med lidt solskin er det svært, for mig i al fald, at slippe udenom Targa-udgaven. Udgaven med glastag, der elegant kører tilbage for at lægge kalechen ned i bagagerummet og give frit udsyn til åben himmel.

Lige udenfor baneanlægget bugter kilometer efter kilometer sig med små snoede landeveje og heldigvis er der en Targa ledig. Den er smuk, en 911 Targa – særligt med de mørke GTS-detaljer, der på en Targa også betyder sort styrtbøgle. Derudover er forskellige karosseridele sorte, udstødningerne er sorte og lygterne er gjort mørkere, så at kendere kan kende GTS, selvom logoerne er taget af – og så ser det i øvrigt bragende godt ud med de distinkte detaljer.

LÆS OGSÅ | Mercedes-Benz S-klasse til knap 3 millioner kroner

Jeg kører taget ned og vælger køreprogrammet Sport – og husker at trykke på knappen med billedet af udstødningerne. Det er en vigtig knap, der selvom du ikke er i full race mode lader den fine lyd fra de seks cylindre flyde ud gennem udstødningerne og ind i kabinen. På de små, snoede landeveje er der mere tid til at føle efter i kabinen.

Standard i GTS er både Sport Chrono-pakken og sportsrat med det lille hjul til at vælge køreprogram. Det meste af kabinen i testbilen er beklædt med Race Tex – et mikrofiber-materiale som giver kabinen en mere sportslig fornemmelse. I midten sidder en 10,9 tommer touch skærm med sjette generation af Porsches infotainment. Som noget nyt er trådløst Apple Car Play og Android Auto nu standard.

Alsidig og kompetent på én gang

Det er svært at pille smilet af efter en dag i selskab med 911 GTS. Begejstringen over hvor alsidig men samtidig kompetent, uanset hvad du præsenterer maskinen for, er skyhøj . GTS-varianten af 911 er i sandhed den perfekte pakke – og dén 911 der skal holde i min indkørsel, hvis muligheden opstår.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.