Polestar protesterede stiltiende foran EU-kommisionens hovedkontor i Bruxelles med to Polestar 4 med et budskab på siden: Polestar. Still committed. Still Electric - Polestar er og bliver elektrisk, lyder det.
Den hurtigt opstillede protest opstod, fordi EU-politikerne efter sigende var i gang med at rive 2035-forbuddet mod biler med direkte emissioner, altså biler med forbrændingsmotor, i stykker. Det passer ikke helt ind i fortællingen for Polestar - eller Volvo for den sags skyld - som vil gå 100 procent elektrisk.
Men det har ikke rykket noget, for EU-kommisionen har nu skrottet den plan for nul emissioner fra personbiler og varebiler, som blev vedtaget den 28. oktober 2022. Den gælder ikke længere, og forbuddet mod forbrændingsmotorer i 2035 kommer ikke til at gælde.
Store tyske producenter og politikere fra flere store europæiske lande har gennem længere tid påvirket medier og politikere til at ændre på den stærkt omdiskuterede lovgivning. I modsætning til Polestars protest har den påvirkning haft en effekt.

90 procent reduktion - og nu kommer de små billige elbiler
Der er ganske simple årsager til, at EU-kommissionen har besluttet sig for, at 2035-scenariet alligevel var for urealistisk. For det første har befolkningen i EU været langsomme til at købe ind på det med elbiler, og danskere og nordmænds lyst til elbiler, som i Danmark er bundet op på afgiftsfritagelse, batter ikke meget for de store producenter.
For det andet har den strenge deadline forringet de europæiske producenters konkurrenceevne. De skal balancere præcist i forhold til CO2-udledning og producere konkurrencedygtigt i lande, hvor det er dyrt at producere. Det har givet kinesiske producenter en statsstøttet stor fordel.
Det nye fremtidsscenarie er, at producenterne i 2035 skal have reduceret den direkte udledning for alle deres person- og varebiler med 90 procent. De resterende 10 procent skal producenterne kompensere sig ud af ved at benytte stål lavet i EU, ved at lave kunstigt brændstof eller bio-brændstof.
I stedet for et komplet stop for biler med forbrændingsmotorer betyder det, at der også efter 2035 bliver plads til hybrider og plug-in hybrider på markedet i EU.
Der er mere endnu. EU-kommisionen har skruet en bilpakke sammen - den såkaldte Automotive Package. Den indeholder også en meget stor pose penge til udvikling og produktion af batterier til elbiler i EU. Det sker blandt andet med rentefri lån
Som Bilbasen allerede tidligere har skrevet om, indføres en ny kategori af "små elektriske biler", som EU tillader er mere simple end større biler. Samtidig vil der på nogle områder blive forsimplede krav til bilproducenterne, som ad den vej skal kunne spare mange penge - og dermed blive mere konkurrencedygtige.



