Bilbasen var inviteret til Spanien af Volkswagen Danmark.
Glem alt det, du ved om elbiler fra Volkswagen. Glem, at ID.3 var en kørende softwarekatastrofe, da den udkom. Glem, at interiøret i næsten alle Volkswagens elbiler er under lavmålet. Glem, at ID.4 er så tung, at den næsten kræver stort kørekort.
Og husk så tilbage på Golf IV og Golf V. Golf IV, altså nummer fire, for materialekvalitet og tidløs elegance, Golf V, den femte, for virkelig gode køreegenskaber.
Hold fast ved den glæde fra de gamle Golf-modeller og vent på, at der går omkring ni måneder. Så kommer den kompakte ID. Polo til Danmark, og som jeg ser det, er den elektriske Polo en moderne udgave af Golf IV og Golf V rullet sammen til den herligste lille elbil.
Jeg får lov at se den helt færdige ID. Polo, som har verdenspremiere i april. Den står i et mørkt lokale i en stor hacienda et sted udenfor Barcelona. Proportionerne og tyngden minder mig om Golf IV, og interiøret er rigere, mere lækkert og mere tro mod de bedste tider hos Volkswagen, end nogen med rimelighed ville forvente.
Det forventer netop ingen, fordi ID.3 og ID.4 stadig har interiørdesignet fra en tid, der fint kan gå i glemmebogen. ID. Polo har meget mere end bare designet, for som en times tid bag rattet af en kamufleret udgave med 211 hestekræfter åbner op for, så er den også en stor køreoplevelse.




Forhjulstræk er tilbage
Jeg er en af de to første journalister i verden, der kører ID. Polo. Det siger jeg ikke for at virke snobbet eller virke vigtig, men for at fortælle, at Volkswagen-folkene ved arrangementet i Spanien er tydeligt på stikkerne, da det lille danske hold ankommer.
De glæder sig, har helt sikkert sommerfugle i maven. Flere af dem sprudler, som ikke er noget tyskere bare sådan går rundt og gør, fordi de venter på, at de første udenfor VW-regi kører den nye mini-elbil.
Først forklaringen om bilen. Den vejer omkring omkring 465 kilo mindre end den ID.3 Max+, jeg for nylig sammenlignede med Kia EV4, fordi der blandt andet er sparet vægt ved at konvertere fra baghjulstræk til forhjulstræk.
Platformen MEB+ er ikke en ny platform i forhold til den MEB, der gør ID.3, ID.4 og de andre “gamle” ID-modeller så tunge. MEB+ er mere at se som version to, som så også med tiden vil findes med baghjulstræk og firehjulstræk.
Batteristørrelserne er lige til. 37 kWh er kapaciteten i det lille, 52 kWh kapaciteten i det store. Men underligt, tænker jeg først, at batterierne næsten er ens i vægt. Ah, det lille er et LFP-batteri - mindre energitæthed, men bedre holdbarhed ved hyppig opladning til 100 procent. Det er første gang, Volkswagen bruger LFP, men herfra vil flere modeller begynde at få det.
Det lille LFP-batteri skulle ende med at give en rækkevidde på cirka 300 kilometer i forbindelse med elmotorer med enten 116 eller 135 hestekræfter. Det store vil kunne fås med 135 eller, som i bilen jeg skal køre, med 211 hestekræfter. Uhørt for en lille elbil er det, at ID. Polo med det 52 kWh kan trække 1.200 kilo på krogen - den kan faktisk bruges til en campingvogn, og det er ikke kun en af de helt små.
52 kWh låser op for 450 kilometer på en opladning, som stadig er usædvanligt i en elektrisk minibil. Lidt efter de andre kommer ID. Polo GTI med 226 hestekræfter og det store batteri, og her, regner tyskerne med, bliver rækkevidden cirka 400 kilometer.



Bagagerummet er noget større end i ID.3
Med de vigtigste tekniske data følges jeg med min ledsager ud til den ventende ID. Polo i glade, forvirrende farver og med former af alle mulige slags. Der er ledsager på, fordi bilen stadig er en prototype, som kan opføre sig mærkeligt, og gør den det, så er forklaringen lige ved hånden.
Der er klassisk Volkswagen-tyngde i designet. Den massive bagstolpe med knækket er et adelsmærke, og selv om kamuflagen holder godt på formerne, så er der meget af ID. Polo, der alligevel viser sig. Ønsket hos Volkswagen er at lave biler med et “venligt” design, og efter at have set bilen uden kulørt forvirring, så har designerne ramt idéen meget godt.
På langs er ID. Polo cirka 405 centimeter, så den faktisk er to centimeter kortere end den eksisterende Polo med benzinmotor, der fortsætter og bliver videreudviklet. Selv om den er kortere, så er bagsædepladsen omtrent den samme. Bagagerummet, derimod, er uforholdsmæssigt stort: 435 liter.
Det er så stort, at det ikke bare overgår biler i samme størrelse, men også ID.3. Den 426 centimeter lange ID.3 rummer bare 385 liter, og her kommer det til fuld ære at skifte til forhjulstræk; ingen elmotor fylder op under bagagerummet, så det er en dyb brønd. Den kan deles op af en plade, hvis man er mere til to rum - begge af en anseelig størrelse.
Men ID.3 er bilen, man skal vælge, hvis to voksne skal sidde på bagsædet i længere tid. Her skuffer ID. Polo mig egentlig lidt, for god benplads er der ikke, når jeg placerer mig i bagsædet efter at have indstillet (det elektriske) førersædet til mig selv.








Nørderne er tilbage hos Volkswagen
Martin Hube, talsmand for ID. Polo og den kommende ID. Cross, er min oppasser i den time, jeg har på varierede spanske veje i den kompakte elbil. Han har glædet sig, formentlig endnu mere end mig, til dagens tur, og han er ikke bleg for at fortælle, at en ny tid er startet hos Volkswagen.
Tiden under Herbert Diess, er en periode, Hube og mange af kollegerne tænker tilbage på med noget, der for mig virker som en blanding af sorg og irritation. Diess er manden, der har ansvaret for den første række ID-modeller - uinspirerede og ufærdige elbiler.
Det Diess gjorde ved Volkswagen, fortæller Hube, var at udsulte udviklingen og fjerne al nørderiet og grundigheden. Hube kritiserer Diess og ID.3, allerede inden vi har sat os ind i den kamuflerede ID. Polo for at komme ud på turen.
ID. Polo er lavet af nørder og Volkswagen-folk, som har fået lov at bruge tid på detaljerne, siger Hube. Der er brugt ufatteligt mange timer på at afstemme ting og vælge de rigtige løsninger.
Interiøret er dækket helt til. Kun de væsentligste ting er synlige. Men jeg har set interiøret i den helt færdige bil, der står i et mørkt lokale på eventstedet. Det er en komplet genstart for Volkswagen, og kun mindre ting vil kunne vække genkendelse.
Som gearvælgeren fra ID. Buzz. Men fire knapper i førersiden til elruderne, flotte materialer, en række rigtige knapper i midterkonsollen - efter en tåbelig omvej er Volkswagen-interiøret igen på helt rette vej.

Den voksne lille elbil
For Martin Hube er stoltheden som et lys, der strømmer ud af hans krop. Han fortæller, peger, snubler over ordene af ren begejstring. Han beder mig lægge mærke til affjedring og karrosseriets vrid, da vi kører ud fra den store hacienda via en vej, der ligner et udtørret flodleje med kratere og dybe huller.
Vi hopper ikke rundt, bliver ikke kastet rundt i sæderne. Store huller bliver udmanøvreret i støddæmperne og bøsningerne, og jeg lytter intenst efter mislyde. Ingen. Ikke et lille knirk eller plast-mod-plast-slag.
Kun ID. Polo GTI vil være modtager af den adaptive DCC-affjedring med elektrisk styrede støddæmpere, spærredifferentiale og progressivt, variabelt styretøj. I testbilen, Style med det store batteri, der er øverst i det hierarkiet lige under GTI-udgaven, skal ID. Polo vise sit værd uden hjælpemidler.
Det er en komplet anderledes køreoplevelse end i Cupra Raval VZ med samme elektronisk styrede systemer som i ID. Polo GTI, som jeg prøvede nogle dage før ID. Polo. Speederpedalen er mindre følsom, styretøjet klassiske Volkswagen-afslappet og rart.
Først og fremmest mærker jeg det, der ikke er der. De mange kilo som ID. Polo ikke slæber rundt på er ikke bare med til at gøre 211 hestekræfter til nogle livlige kræfter, men også med til at gøre den lille elbil meget mere let og upåvirkelig i sving end ID.3.
Styretøjet egner sig bedst til lange kurver og lige stræk, fordi det ikke lægger op til, at jeg lige præcis placerer ID. Polo på et særligt udpeget stykke asfalt på de meget små, meget snoede bjergveje. Men vejgrebet, skridgrænsen - den ligger så langt væk, at hastigheden alligevel kan blive meget høj.

Billigst bliver ID. Polo selvfølgelig ikke
ID. Polo og hvordan den gebærder sig på vejen minder mig om Golf V, fortæller jeg Martin Hube, da vi igen kører op mod haciendaen. Det er han bestemt ikke utilfreds med, for det er almindeligt kendt, at den generation Golf var køreglad og havde en fast, god affjedring.
Hube fortæller mig, at man internt synes, at ID. Polo kører bedre end den nuværende Golf. Altså, den ottende Golf. Jeg er meget enig. Golf 8 har ingen gejst i opsætningen, og affjedringen er et miskmask af stivhed og mangel på balance.
Jeg er imponeret over ID. Polo. Den har alle fortidens Volkswagen-styrker i en elbil, og den lille klasse af elbiler har et enormt potentiale i Danmark og resten af Europa.
Det når med stor sandsynlighed at blive efterår, før ID. Polo sætter dækkene på dansk jord. Cupra Raval når at komme inden, men for mange vil ID. Polo være bilen, de venter på.
Prisen i Tyskland for basismodellen bliver 25.000 euro, altså 187.500 kr. Der skal lægges noget til i Danmark, hvor vi har højere moms, så jeg vil tro, at startprisen måske vil ligge på 200.-210.000 kr. med 116 hestekræfter og 300 kilometer rækkevidde. Med 450 kilometer rækkevidde og 136 hestekræfter, og her gætter jeg virkelig bare, er den realistiske pris nok 235.-240.000 kr.
ID. Polo bliver ikke blandt de billigste elbiler på markedet, og den bliver dyrere end Renault 5 E-Tech. Men ID. Polo føles som en rigtig dyr, stor elbil destilleret ned, så den passer i en lille elbil. Sådan lavede Volkswagen i mange år biler, og nu, fornemmer jeg, er det igen måden, tyskerne laver biler på.

DEN FORELØBIGE DOM
ID. Polo er den vigtigste nye model for Volkswagen i årevis. Den er vigtig som første bil fra det tyske mærke på en opdateret platform til elbiler, og så er den uhyre vigtig som elbil i en klasse, der indtil videre ikke er mange biler i.
Volkswagen er samtidig i en krise, hvor der skal være styr på tingene. Der er ikke plads til de fejltagelser med software og interiør, som da ID.3 blev lanceret i 2020. Og alt tyder på, at ID. Polo virkelig er en ny start for Volkswagen.
Vi må ikke vise interiøret, men det er gennemført og lækkert. Hvornår har det sidst været muligt at sige om en VW? Køreegenskaberne kan vi ikke vise, men oplevelsen er, at ID. Polo er både voksen, kompetent og med rigtig fin rækkevidde. Der er lagt op til et hit, når ID. Polo kommer til Danmark i efteråret næste år.
Volkswagen ID. Polo Style
Motor: Elmotor (for) Ydelse: 211 hk/290 Nm 0-100 km/t: Ikke oplyst Tophastighed: Ikke oplyst. Forbrug: Ikke oplyst Rækkevidde: 450 kilometer Batteristørrelse: 52 kWh Ladekapacitet: 130 kW Mål (L/B/H): 405/182/153 cm Køreklar vægt: 1.515 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 435 liter Prisgæt: 260.000 kr. (prisgæt på frapris på ID. Polo: fra cirka 215.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst



