juli 5, 2024

EU-told: XPeng piller ikke ved priserne – men hvad med de andre?

Som den første kinesiske bilproducent løfter XPeng nu sløret for priserne efter de omtalte toldstigninger fra EU. Spørgsmålet er, om de andre følger trop.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen

Toldstigningerne, som EU-kommissionen har brygget på længe, er ved at tage form hos de danske bilimportører, der har kinesisk producerede bilmodeller på programmet. Det er stigninger, der kan blive så høje som 30 procent, og som sættes i værk for at udligne en skævvredet konkurrencesituation, hvor statsstøttede kinesiske biler kan sælges for billigt.

Stigningen i toldsatserne er endeligt bekræftet – men hvad betyder det for priserne på de kinesisk producerede bilmodeller? Det er de påvirkede bilproducenter i gang med at finde ud af. XPeng har dog som de første åbnet ballet med den klare besked om, at de danske kunder ikke påvirkes.

XPeng æder regningen selv

XPeng har tidligere meddelt, at alle kunder vil få deres XPeng leveret til den oprindelige pris. Både dem, der allerede har fået sin bil, men også dem, der har bestilt en bil og afventer levering. Sådan er det stadig, men som noget nyt lover XPeng i en pressemeddelelse, at de nuværende priser også fremover forbliver uændret.

Det er med andre ord et udtryk for, at XPeng selv æder den kommende regning, så kunderne for fremtiden kan købe biler til de samme priser, som de står til i dag.

XPeng skriver selv, at priserne bibeholdes for fortsat at kunne bidrage til den grønne omstilling. En ambition, der skal drives af kunder, der føler, at de får meget elbil for pengene, hvis de køber hos kinesiske XPeng.

BYD-kunder skal intet frygte

BYD følger foreløbigt den samme stil som konkurrenterne fra XPeng. I en dugfrisk udmelding lover BYD, at priserne på lagerbiler fastholdes, også selvom disse skulle rammes af stigende afgifter med tilbagevirkende kraft. Her indestår BYD altså også selv for eventuelle stigninger.

Det samme gælder kunder, der allerede har købt en BYD, samt dem, der har bestilt en BYD og venter på levering. Disse kunder vil få deres bil til den oprindeligt aftalte pris og risikerer heller ikke at blive opkrævet told med tilbagevirkende kraft. Den foreløbige fastholdelse betyder også, at de kunder, der overvejer at købe en BYD til de nuværende opgivne priser, kan gøre det uden at frygte prisstigninger.

Det kan yderligere tilføjes, at BYD er i processen med at bygge et europæisk produktionsanlæg i Ungarn. Modeller, der for fremtiden kan produceres her, vil således være fritaget fra de forhøjede toldafgifter.

Tesla, Volvo og de andre

Udover XPeng og BYD er der ikke mange danske importører, der har uddybende kommentarer til Bilbasen. Ikke fordi de ikke ønsker det, men fordi de enten ikke er informerede endnu, eller fordi forhandlingerne med fabrikkerne pågår.

MG, der har et komplet kinesisk produceret modelprogram, afventer information fra moderskibet SAIC. Nellemann Group, der importerer og sælger MG i Danmark sideløbende med koreanske Kia, har dog endnu lagerbiler stående, som kunderne kan købe til uændrede priser. I stil med de to førnævnte kinesiske bilmærker.

Fra Tesla, der fortsat producerer sin Model 3 i Kina, er beskeden den samme, som de meldte ud i juni. Her forventer man fortsat en stigning, uden dog at kunne præcisere stigningens størrelse endnu. Samme ordlyd har beskeden fra Mini Danmark, der endnu ikke er informeret om stigningerne, der påvirker modeller som Mini Cooper og Aceman, der begge bygger på en delt kinesisk platform med mærket Ora.

Volvo producerer sin EX30 i Kina og har heller ikke yderligere oplysninger på de danske priser fremover. Hos Volvo Danmark tager man dog toldsatserne med ophøjet ro, da produktionen af EX30 rykkes til fabrikken i Ghent, Belgien, hvor EC40 og EX40 også produceres. Det er planen, at dette sker inden for et år, hvorfor Volvo allerede her vil undgå toldstigningerne. Præcist som BYD vil gøre det med en ungarsk fabrik.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS