Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Geneva Motor Show 2019 var en bilmesse i storhed med over 80 udstillere, der talte 50 europæiske stande fra Alfa Romeo og Audi til Pagani og Porsche. Den schweiziske messehal var neutral grund for bilproducenterne, hvor alle viste deres største nyheder.
Historien er en anden med Geneva Motor Show 2024. Antallet af udstillere er svundet firefoldigt ind, og af europæiske bilmærker kan der tælles to: Renault og Dacia. Her er lige så mange kabinescootere og elektriske varevogne, som der er personbiler.
Foruden europæiske Renault og Dacia er dog også kinesiske MG, der i messens anledning har fyldt sin stand med mange nyheder, som man kan kigge på og røre ved. Her er blandt andet fire biler fra mærket IM, der er MGs nye luksusmærke. Jeg tager et kig på hele standen ved Geneva Motor Show.
Det første, der fanger øjnene på standen, er selvfølgelig MG Cyberster. I forbindelse med messen løfter MG sløret for specifikationerne, der er formerne værdige. Her fås op til 544 hk og 725 Nm, der giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder. En mindre dramatisk version fås også med 340 hk.
Indenfor de elektriske saksedøre føles MG Cyberster ligeledes som en vaskeægte sportsvogn. Når dørene lukkes, er man pakket godt ind i den snævre kabine, der har et tydeligt førerorienteret cockpit og et rat, der har knapper til ‘Super Sport’-modus og justering af styretøjets respons.
Kabinen er desuden gavmildt indpakket i blød læder og alcantara, der får den til at føles eksklusiv. Glemmer man logoet i rattet, er det svært at fornemme, at Cyberster kommer fra kinesiske MG.
Har du hørt om MG9? Hvis ikke, er det ikke dig, den er gal med. Der er MG-folk på standen, der ikke har hørt om den før et par dage inden messen. Det skyldes, at MG9 indtil for nyligt hed Rising Auto F7 og var en model fra et helt andet SAIC-mærke.
Moderskibet SAIC har valgt at omdøbe bilen i anledning af Geneva Motor Show, så den kan markedsføres i Europa under MG-mærket. Det er en model, der blev lanceret i marts sidste år (under mærket Rising Auto), og som også holder på messestanden i en tilsvarende SUV-udgave kaldet MG S9.
Batteriet er 90 kWh, hvilket i MG9 giver en estimeret rækkevidde efter på 505 km efter WLTP-standard. Med to elmotorer og firehjulstræk får den 544 hk og 700 Nm, der rykker MG9 fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Størrelsesmæssigt minder MG9 om BMW i5.
SUV-versionen MG S9 minder mere om Audi Q8 e-tron i størrelse. Den fås med samme batteri som MG9 og har en estimeret rækkevidde på 536 km med en enkelt elmotor og 340 hk.
I den udstillede S9 har MG øjensynligt taget inspiration hos Mercedes. Det store instrumentbord af glas med tre skærme lugter lidt af Hyperscreen, mens sædejusteringen i dørsiderne også ligner noget fra Stuttgart. Samle- og materialekvaliteten føles også tysk, og de to nye MG’ere viser generelt virkelig højt niveau i kabinen.
Toyota har Lexus, Nissan har Infinity og Hyundai har Genesis. Nu har MG også sit eget undermærke med IM Motors. IM står for Intelligent Mobility, og mens det også skal være et luksuriøst mærke, skal IM i ligeså høj grad være et intelligent undermærke, der går forrest i nye teknologier.
Teknologiorienteringen ses udvendigt på alle de fire modeller, som IM udstiller i Genéve. Der er nemlig LiDAR- og sensorenheder på taget af dem alle. Mærkets første model, IM L7, er en stor og luksuriøs sedan, der måler 5,1 meter i længden med 3,1 meter mellem akslerne.
IM L7 har et batteri på 90 kWh, der giver en estimeret rækkevidde på 500 km. I den mest hidsige version får L7 op til 577 hk og 725 Nm, hvilket skubber den fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. IM LS7 er, som navnet antyder, SUV-versionen, som får samme batteri og kan vælges i en mindre hidsig udgave med 340 hk og 530 km i rækkevidde. Præcist som MG9 og S9.
De nyeste modeller på standen er IM L6 og LS6. SUV-versionen LS6 så dagens lys i slutningen af august 2023, mens L6 har verdenspremiere på messen og forventes salgsklar i Europa i 2025.
Den sidstnævnte sedan L6 er mærkets store håb. Den skal være bannerfører for automobil teknologi og får efter planen et såkaldt Solid State-batteri. Her estimeres rækkevidden op til 800 km, mens IM L6 med almindeligt litiumbatteri estimeres til 600 km.
Kabinen i L6 er gemt bag sorte ruder af plastik. Følger den takterne fra LS6, der holder lige ved siden af på messestanden, er det mildt sagt lovende. Ligesom de luksuriøse MG’ere, er her en overflod af skærme og bløde materialer.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.