Nio lancerer billigmærket Firefly
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Alfa Romeo PR
Det hele starter i den lille by Balocco, der må betegnes som Alfa-land. Her tester Alfa Romeo (og Stellantis) nye modeller på testfaciliteter, der breder sig over svimlende 485 hektar.
Midt i det italienske intermezzo af tophemmelige modeller i fuld camouflage bliver jeg præsenteret for modellen, det hele handler om: Alfa Romeo Tonale PHEV. Det er ikke kun for mig, at alt skal handle om den elektrificerede C-SUV. Det skal det også for Alfa Romeo.
En særdeles søvnig start på elektrificeringen betyder, at Alfa Romeo for alvor har travlt. Det italienske passionista-mærke bløder, og som den første elektrificerede model, har Alfa Romeo Tonale fået en bærende rolle i at vende skuden. Kan den det?
Bilbasen var inviteret til Italien af Alfa Romeo Danmark.
Alfa Romeo erkender det blankt: De har været for langsomme! De er et af de sidste store mærker uden skyggen af elektrificering på programmet. Det skal der rettes op på med strategien zero-to-zero.
Alfa Romeo vil være det bilmærke, der hurtigst går fra nul elektrificerede modeller til et modelprogram med nul udledning. Det klares ved at lancere én elektrificeret model om året frem til 2027, og den første er altså Tonale PHEV.
LÆS OGSÅ | Kriseramt Alfa Romeo “moderniserer” Giulia og Stelvio
Den ambitiøse strategi kan kun lade sig gøre med Stellantis-støtte, hvorfor hybridsystemet i Alfa Romeo Tonale PHEV bruges på tværs af koncernen.
I Tonale fås 180 hk fra benzinmotoren på forakslen samt flotte 122 hk fra elmotoren på bagakslen, der fødes af et batteri på 15,5 kWh. Den samlede systemydelse lyder på 280 hk, hvilket er nok til en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder og en topfart på 206 km/t.
Ved ren elektrisk fremdrift kan elmotoren fragte Tonale til 135 km/t, hvilket dog hurtigt dræner batteriet. Nøjes man med rolig kørsel, er den rene elektriske rækkevidde 69 km, mens udledningen holdes på 26 gram CO2 pr. kilometer.
Fem nye modeller på fem år. Den strategi ville være en fjern feberdrøm for et presset Alfa Romeo, hvis ikke det var for Stellantis. Den enorme koncern stiller med både kapital og teknik, hvilket i sig selv er en velsignelse – men der er nogle forbandede ting fra Stellantis’ hybridsystem, som jeg håber udebliver i Tonale.
Det første afkræftes allerede på vejen fra testbanen til Lombardiets landeveje. Alfa Romeo Tonale er heldigvis sluppet for den svampede bremsepedal, der præger adskillige hybridmodeller fra Stellantis.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hvad skal du egentlig, Renault Austral?
Italieneren har sit eget brake-by-wire system, der giver en stram bremsepedal med en sømløs overgang mellem regenerering og almindelig nedbremsning.
Helt fri for Stellantis-spidsfindigheder er Alfa Romeo Tonale dog ikke, og hybridsystemet mangler noget finesse. Når man vil lave en kvik overhaling det i elektriske modus, springer benzinmotoren ofte klodset i gang. Jeg formår også at fange den 7-trins automatgearkasse på det forkerte ben flere gange.
Derudover er de 280 hk gemt godt væk. 6,2 sekunder fra 0 til 100 km/t lyder kvikt, men det er ikke sådan, det føles. Benzinmotoren er rimelig lavmælt, og man mærker da også, når elmotoren på bagakslen giver et nap med. Det mærkes bare mere som 200 hk, end det mærkes som 280 hk.
Hybridsystemet er dog i sig selv ret nemt at håndtere med overskuelige indsigter i bilens køremodi på den 10,25” store skærm, samt en utvetydig DNA-knap, hvor systemet justeres ens behov med et drej på en lækker knap. Og dét bringer mig videre til kabinen!
Alfa Romeo Tonale produceres på den opdaterede fabrik i Pomigliano hvilket, ifølge Alfa selv, tager byggekvaliteten til nye højder. Det synes et par timer bag rattet at bekræfte, da kabinen er gavmildt pakket med velvalgte materialer og den helt rigtige grad af italiensk Alfa-flamboyance. Her er ingen knirken, ingen knasen, men i stedet kølige alu-detaljer og knapper med det rigtige klik.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde
Der er også skærme. Helt nøjagtigt er der 12,3” skærm til instrumentering og 10,25” til infotaintment. Bag skærmene er ting som Amazon Alexa-stemmeassistent og 4G-internetopkobling, der blandt andet gør det muligt at foretage diverse systemopdateringer uden at skulle besøge et værksted.
Det er tydeligt, at Alfa Romeo har jagtet drømmen om at lave en bil til det überpopulære C-SUV segment, der også tiltaler den ægte Alfist. En bil, som både en uinteresseret velhaver kan vælge over en BMW X1 og en Audi Q3, men som stadigvæk kan tiltale en entusiast.
En svær mellemvej, som Alfa Romeo har satset stort på. Måske lidt for stort. I bedste Alfa-stil har man udstyret Tonale med et meget friskt styretøj, som gør, at bilen lystrer ivrigt på ethvert input. Styretøjet er tilmed sat op til en ret kontant undervogn, og på Lombardiets bjergveje føles Tonale rimeligt agil.
LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari
Efter testkørslen på bjergvejene bekræftes agiliteten på Alfa Romeos testbane, hvor en testkører, lad os kalde ham Fabrizio, iklædt turtleneck og hornbriller inviterer mig til en omgang katten efter musen. Ham i en hårdtprøvet Alfa Romeo Giulia Pacecar, mig i Tonale.
Med hvinende dæk gør jeg et bravt forsøg på at følge med, og i processen udviser den højbenede hybrid hverken nævneværdig krængning eller understyring.
Med en næsten perfekt vægtfordeling maskerer Tonale PHEV sine 1.835 kg pænt. Der er en naturlig lethed i hvordan, den følger med ind i testbanens snævre sving, hvor man i et svagt øjeblik glemmer alt om elektrificering og dens højbenede statur.
… alfist-orienteringen kommer med en pris. Tilbage på de mere lineære landeveje i det maleriske, norditalienske landskab er styretøjet ganske enkelt for friskt, og bilen reagerer konsekvent på selv de bittesmå inputs, der kræves, for at holde bilen på ret kurs.
Dertil kommer, at styretøjet ikke giver den fjerneste fornemmelse af, hvad forhjulene laver. Det føles påtaget friskt og er svært at læse. Ved normal kørsel kommer Tonale ofte til at fremstå nervøs med sin konstante lystren.
LÆS OGSÅ | Test: GT 63 S E Performance er det stærkeste monster fra Mercedes-AMG
Undervognen er kontant, og de 20” store fælge lader mig mærke enhver helligdag fra det italienske vejdirektorat – dem er der mange af. Den skramler og bumler sig fra ujævnhed til ujævnhed, og falder først rigtigt til ro, når man rammer motorvejshastigheder.
Nok er Alfa Romeos strategi om elektrificering ambitiøs; men det elektriske element i Alfa Romeo Tonale er ganske gennemsnitligt. På hybridfronten gør Alfa Romeo Tonale intet radikalt anderledes end konkurrenterne, hvilket selvfølgelig hænger sammen med, at det er et velprøvet Stellantis-system.
Priserne er ikke klar endnu, men sikkert er det, at den ikke bliver en prisbasker. De offentliggjorte priser på dieselvarianterne indikerer nærmest det modsatte med startpriser fra 500.000 kr.
LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT
Så er der dynamikken, hvor Alfa Romeo Tonale PHEV klart har noget at byde på – men det skinner også igennem, at det er her, de har sat alt ind. Måske for at bevare lidt af den sjæl, der altid nævnes, når Alfa Romeo er på tale. Desværre kammer det lidt over, da det både føles påtaget og koster på komforten.
Prisen kommer naturligvis til at afgøre hvor mange Tonale PHEV, Alfa Romeo kan sælge herhjemme. Jeg tror dog desværre ikke, at Tonale PHEV bliver den elektriske revolution, der vender skuden egenhændigt. Her ser jeg med længsel frem til den elektriske model, der lanceres i 2024.
Alfa Romeo Tonale PHEV kommer til Danmark til foråret.
Motor: R4, 1.332 cm3 + elmotor
Ydelse: 280 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 90 km/l
CO2-udledning: 26 gram/km
Mål (L/B/H): 452/184/160 cm
Køreklar vægt: 1.835 kilo
Bagagerumsvolumen: 385-1.430 liter
Prisgæt: 500-550.000 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.