Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Simon Hallenslev FOTO BMW PR
Bilbasen var inviteret til Lissabon af BMW Danmark.
Siden lanceringen i 1972 har hver generation af BMW 5-Serie bragt noget nyt med sig, der har fået folk til at tvivle. Hvad skal man med en sportsversion af en luksusbil? Hvorfor skal den nu have firehjulstræk? Er den ikke pænere som sedan? Bør BMW virkelig skifte til turbomotorer?
Til syvende og sidst har BMW dog haft fat i den lange ende. Hver gang. De har i hvert fald solgt over 10 mio. eksemplarer af deres 5-Serie til hele verden.
Selvom de mange nye påfund og tilpasninger er blevet bredt accepteret af de mange kunder i over 50 år, er den nye ottende generation mødt med hidtil uset skepsis. Den tager nemlig et kvantespring og præsenteres for første gang i en fuldelektrisk variant kaldet i5.
BMW vil bevise, hvad de er gjort af, og stiller derfor både en i5 eDrive40 med 340 hk og en i5 M60 med 601 hk klar til test. Jeg har fornøjelsen af at køre den første tur i dem begge lige her.
Selv hvis du ikke ynder at ride den elektriske bølge, er der grund til at blive hængende. Der er nemlig en ny BMW 5-Serie til næsten alle, da den lanceres med tre niveauer af elektrificering.
Først er der en version med mild hybrid til dem, der dyrker det mere traditionelle. Her er elektrificeringen begrænset til 48V, hvor en elmotor med 200 Nm er monteret på automatgearkassen og bidrager en smule til økonomien. Herhjemme er det dog kun dieselversionen med 197 hk, der bliver udbudt til salg. Benzinbanditten må vi undvære.
Dertil kommer to plug-in hybridversioner med enten en 4- eller 6-cylindret benzinmotor samt en elmotor med 197 hk. I 530e får man en samlet systemydelse på op til 299 hk, mens den store 550e får 489 hk. Batteriet har en kapacitet på 19,4 kWh, kan oplades med 7,4 kW og har en rækkevidde på op til 103 km.
Sidst er der selvfølgelig den fuldelektriske i5, der står klar til denne indledende test. Den lanceres i to forskellige varianter til at starte med:
Her er BMW i5 eDrive40 med baghjulstræk og en ydelse på 340 hk samt 430 Nm. Batteriet på 81,2 kWh giver her en rækkevidde på op til 582 km og kan oplades med 11 kW AC standard eller 22 kW for en merpris på 15.000 kr.
Der er også den mere sportslige BMW i5 M60 xDrive med 601 hk og 820 Nm fra elmotorer på både for- og bagaksel. Her er rækkevidden 516 km, mens opladning med 22 kW AC her er standard. På DC lader begge varianter med 205 kW som standard.
På testens første dag er det husmandsversionen BMW i5 eDrive40, der køres. Det er den billigste og derfor også den, som BMW Danmark forventer at sælge flest af herhjemme. Den indlagte rute byder på lidt af hvert fra byzoner og motorveje til kringlede landeveje.
LÆS OGSÅ | Stortest: Alderen er afgørende når Mercedes GLC PHEV møder BMW X3 PHEV og Volvo XC60 PHEV
Ud af byen går det let, selvom BMW er vovede, og stiller bilerne til test med M Sport-pakke og 21” fælge. Alligevel er i5 medgørlig, dels fordi undervognen absorberer ujævnhederne flot, men også fordi styretøjet er let og ikke udpræget M-agtigt. Bilen opleves både let og smidig.
På motorvejen går det tilsvarende let, og komforten er, som en 5-Serie foreskriver. BMW har været flittige med aerodynamikken, så bilens underside er glattere og luften smyger sig bedre om grillen. Det giver ikke kun en drastisk forbedret luftmodstandskoefficient på 0,23 cd, men også en kabine, der er blottet for vindstøj på motorvejen.
Af motorvejen går det ind i landet på de kringlede veje, hvor i5 forvandles. I Portugal, hvor testen finder sted, må man køre 90 km/t på landevejene nærmest uanset asfaltens forfatning. Her bliver jeg overhalet af en Porsche 911, og beslutter mig hovedkulds for at hægte mig på. For videnskabens skyld, du ved…
Jeg siger ikke, at i5 følger med, men for en komfortorienteret sedan på strøm, der vejer mere end to tons, er forsøget mere end hæderligt. Styretøjet er let efter BMW-standard men også nøjagtigt. I eDrive40 kan jeg arbejde med baghjulstrækket på en måde, der får den gumpetunge i5 til at føles legesyg.
Jeg tager mig selv i at tænke, at den føles som en vaskeægte 5-Serie. En 5-Serie, der tilfældigvis drives af strøm i stedet for benzin.
Ved første øjekast er det let at blive overrasket over, præcist hvor meget af kabineopsætningen, BMW i5 har lånt af ministerøsen BMW i7.
Det store ‘BMW Curved Display’ med 12,3” instrumentering og 14,9” infotainment, der ligger i forlængelse af hinanden, samt den pianolakerede midterkonsol med gearskiftetap og transparent iDrive-drejehjul. Alt dette ses også i i7.
Det er en god ting at ligne sin dyre storesøster. Enkelte materialer er ikke af helt samme skuffe, men bygge- og materialekvaliteten er klassisk BMWsk’.
Der er heller ikke samme sofalignende sæder som i7, men de er optimeret en hel del fra forgængeren. Man sidder rent ud sagt så godt, at BMW her snuser til de svenske sædekonger fra Volvo.
Den nye 5-Serie fås med BMWs nye ‘Veganza’’ kunstlæder, der er dyrefrit og vegansk. Den i5 eDrive40, jeg tester, er udstyret med dette pseudolæder, der er så veludført, at jeg gætter forkert og tror, det er ægte læder. BMW 5-Serie kan stadig bestilles med læder for en merpris.
Infotainmentsystemet er den seneste aftapning af BMWs system, iDrive 8,5, der er intuitivt, som det plejer, med nye moderne funktioner. De sommetider tech-forskrækkede tyskere har inviteret ‘ze apps’ ind, så man nu kan både streame og spille spil ved et ladestop.
Her er tilgængelige apps som BundesligaTV og Spotify samt en spilportal med adskillige spil. Her kan op til syv spillere deltage i multiplayer spil på skærmen fra egen smartphone, hvilket fungerer fint, når først den har loadet færdig…
Den forhøjede modernitet, der i i5 også inkluderer avanceret connectivity, over-the-air systemopdateringer og jeg skal komme efter dig, skyldes et nyt såkaldt joint venture. BMW samarbejder med den portugisiske virksomhed Critical TechWorks, så BMW, efter eget udsagn, kan fokusere på at bygge biler, og overlade nymodens tech til eksperter på området.
Enten har BMW hørt efter, eller så er de bare reddet af en platform, der både skal tilgodese fossile og elektriske drivlinjer. Man mærker i hvert fald ikke til det 81,2 kWh store batteri i bilens bund.
Som bagsædepassager finder man god støtte under lårene, hvilket ellers er det første, der går af fløjten i en elbil. Pladsen til fødderne under forsæderne er lige det mindste, men ellers er her virkelig god plads.
Det har selvfølgelig at gøre med, at i5 er vokset. Her er næsten 10 cm mere i længden, så totallængden sniger sig forbi 5 meter. Man får også 3 cm mere i bredden samt 3,5 cm i højden sammenlignet med forgængeren. Her vil selv de vertikalt velsignede finde plads til både hoved og knæ.
Det er ikke tilfældigt, at den sportslige BMW i5 M60 bliver lidt en sluttelig fodnote. Ikke fordi den ikke er fed eller afsindigt hurtig, men mere fordi den er betragteligt dyrere, og derfor mindre relevant, samt fordi det ikke er en fuldfed M-model. Og det sidste kan mærkes.
BMW i5 M60 kører med en elmotor på forakslen, der yder 261 hk og en på bagakslen, der yder 346 hk. Testbilen er desuden udstyret med den ypperste undervogn af fire mulige. Den hedder ‘Adaptive M Suspension Professional’ til 51.249 kr. i merpris.
Det er en undervogn med andre bøsninger, strammere opsætning, elektronisk anti-krængningsstabilisator og en 8 mm lavere kørehøjde end den næstypperste ‘Adaptive Suspension Professional’-undervogn. Begge disse er, som navnet antyder, adaptive og har medstyrende bagaksel.
Ikke alene betyder prisskiltet på kr. 1.080.500 kr., at den sportslige M60 per definition bliver mindre relevant, men der skal også mere til end en kringlet bjergvej for at mærke den store forskel.
BMW i5 M60 er mere stram og kontant, samt absurd meget hurtigere med vilde kontrollerede småudskridninger – men man skal bruge et baneanlæg for at udnytte det.
På testruten har jeg i hvert fald ikke for 462.500 kr. mere sjov i M60, end jeg har i eDrive40 M Sport med konventionel sportsundervogn, der koster fra 618.000 kr. Den sidste tilgængelige undervogn er helt konventionel uden M-fikumdik, og den medfølger i indgangsvarianten Sportline til 583.000 kr.
Tænk sig, BMW kan igen lukke munden på de tvivlende. BMW i5 er en 5-Serie mere, end den er en elbil, og det var præcist, som alle havde håbet på. BMW beviser, at batteriteknologi ikke behøver være styrende for kabineopsætning, bagsædeplads eller køreegenskaber.
LÆS OGSÅ | BMW i5 til under 6.000 kr. på privatleasing
Selv de mest konservative BMW-kunder vil efter min mening kunne finde sig til rette i i5, selv hvis de kommer fra en 530d. De skylder i hvert fald sig selv at give den en chance, når den lander hos de danske BMW-forhandlere i 2024.
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 340 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 193 km/t
Batterikapacitet: 81,2 kWh
Forbrug: 15,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 581 km
Ladekapcitet: 205 kW
Mål (L/B/H): 506/190/151 cm
Køreklar vægt: 2.205 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter
Startpris: 618.000 kr. (i5 Sportline fås fra 583.000 kr.)
Privatleasing(engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000 kr. / 6.695 kr. (i5 Sportline fås fra 5.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 552.378 kr. (i5 Sportline fås fra 519.830 kr.kr.)
Motor: Elmotor (for og bag)
Ydelse: 601 hk / 795 Nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Batterikapacitet: 81,2 kWh
Forbrug: 18,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 515 km
Ladekapcitet: 205 kW
Mål (L/B/H): 506/190/151 cm
Køreklar vægt: 2.380 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter
Startpris: 1.080.500 kr.
Privatleasing(engangsydelse/mnd. ydelse): 70.000 kr. / 15.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 981.892 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.