Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den er lille, men den er langt mere end bare basal transport. Med faceliftet er nye udstyrsmuligheder kommet til i Hyundai i10 – og så er priserne desværre steget.
TEKST OG FOTO Morten Bek
I foråret havde vi tre af de mindste biler på markedet til stortest. Hyundai i10, Kia Picanto og Toyota Aygo X. Tre mikrobiler, som hører til en uddøende race. Men som vinderen af stortesten på alle måder viser, så er det en bundærgerlig tendens, at de mindste biler forsvinder: Hyundai i10 er intet mindre end en fremragende lille bil.
Nu har Hyundai gjort sin mindste endnu finere og endnu bedre. Men de har også gjort den dyrere. I marts startede den nu udgåede model på 132.995 kr., og på privatleasing kunne den fås til 1.695 kr. om måneden.
Den faceliftede i10, som jeg tager ud på første tur i, fås fra 145.995 kr. og på privatleasing fra 2.195 kr. om måneden. Næsten 10 procent dyrere i mikroklassen er ikke en god start for en frisk model, så kan i10 stadig løfte opgaven og stå som den bedste mikrobil?
Tusindvis af danskere kan sagtens tage fejl, når de køber bil, men de danskere skal få fred for nu. Jeg vil hellere tale om dem, som ikke tager fejl. Det er folk, som køber Hyundai i10. De køber så mange, at den sælger meget bedre end de øvrige Hyundai-modeller, så heldigvis for danskerne og Hyundai-importøren går i10 ingen steder.
Den kun 367 cm lange bil med fem døre er bedre end de andre mikrobiler på markedet på nok så væsentlige punkter. Den er mere rummelig end de andre. Den har langt mere sikkerhedsudstyr end VW Up (ja, den kan man stadig købe), og i modsætning til Toyota Aygo X kan motoren i i10 trække bilen fornuftigt. Den har også 5 års fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning.
Der var ikke meget, der skulle fikses. Hyundai har ikke engang været fristet af at lufte nye designidéer, så i10-faceliftet leger næsten gemmeleg: LED-kørelysene består i hver side af fire aflange dioder, hvor de før var en enkelt rund.
Grillen har fået nyt gitter-mønster, og det er en fin detalje, at mønstret er det samme, som LED-kørelyset danner. Hyundai-logoet på motorhjelm og bagklap er nu fladt og mat, som på Ioniq 6, men der er, så vidt jeg kan sammenligne mig til, er intet andet ændret på bilens afslutning.
Trådløs Apple CarPlay/Android Auto, varme i rattet og infotainmentsystem med 8” touchscreen kender de tusindvis af danskere, som kører i10. De kender ikke el-klapbare sidespejle, trådløs smartphoneopladning, 4,2” digital instrumentering, stemningsbelysning og skiltegenkendelse, som er nye med faceliftet. Forbedringer af automatisk nødbremsesystem og påmindelsessystem for børn eller dyr på bagsædet er også nye tiltag.
LED-forlygter er den eneste reelle mangel, som jeg ser det, og så er det ærgerligt, at sædevarme hører til i den dyreste variant, Advanced, til 162.995 kr. Det er til gengæld fint, at meget ekstraudstyr kan købes til både mellemvarianten Essential, som jeg kører i, og Advanced, og at det hele ikke ligger i pakker. Elruder bagtil? 2.495 kr. Trådløs mobilopladning? Også 2.495 kr.
Den lille farveskærm til den digitale instrumentering er flankeret af omdrejningstæller og speedometer, som står med tal som på et Seiko-digitalur. Det er friskt ud, fungerer helt fint ved at give klare oplystninger. Sæderne og siddestillingen er fortsat så gode, at det her kunne være en bil i næste klasse.
I en Up eller Aygo X bliver det meget, meget trangt på bagsædet, hvis nogen skal have plads til at køre bilen. I i10 kan fire voksne finde mere plads end i Mazda 2, og hvis personen bag rattet er høj, vil der stadig være god plads i passagersiden og på bagsædet bag forsædepassageren.
Standardudstyr i enhver mikrobil er en trecylindret motor på 1 liter. En prisbillig, solid konstruktion uden turbolader og uden fordyrrende, komplicerede hybrid-sager. Man kan virkelig flotte sig hos Hyundai, sætte turbo på og få 100 hk og 172 Nm i den fine N Line til 199.995 kr., men meget få danskere flotter sig – de holder sig til den fornuftige basismotor med 67 hk og, meget præcist, 96,1 Nm som maksimalt drejningsmoment.
Hvis det lyder som om, verden farer forbi, når i10 skal op i fart, så er virkeligheden en anden. Et styk koreansk mikrobil vejer 999 kilo (plus et styk motorjournalist, som ikke er klar til at tale om sin vægt), og i10 overrasker mig ved at kunne mere end bare følge med i trafikken.
Gearvælgeren har en let, præcis og tydelig følelse af mekanik – meget bedre end i Aygo X. Den trecylindrede vibrerer let, tager fint omdrejninger, selv om prøveeksemplaret bare har rullet 20 kilometer, før jeg hentede det.
Styretøjet har lidt løs gang ved lav fart, men det er helt snorlige på landevejen og på motorvejen, hvor i10 ligger komfortabelt og afslappet, omend med ret meget støj i kabinen, ved 130 km/t.
Den lille Hyundai i10 var i forvejen den bedste i sin klasse. Det er en lille klasse med få biler, men alligevel en præstation. Det meste er ikke ændret, men der er flere velkomne udstyrsmuligheder, hvis man vil bruge ekstra penge.
En prisstigning på 15.000 kr. er og bliver ærgerlig, når udgangspunktet er en lav pris. Man får mere udstyr for pengene hos Toyota, hvor selv Aygo X Essential til 137.990 kr. har aircondition og sædevarme. Aircondition er ikke standard i i10 Pure til 145.995 kr., og det burde det være i forhold til prisen.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Hyundai Kona
Hvis jeg selv skulle købe en ny mikrobil lige nu, ville jeg vælge i10 – den bedste i klassen. På trods af højere priser og det faktum, at sædevarme og aircondition kræver, at man går direkte til Advanced-versionen til 162.995 kr. Den faceliftede i10 er pengene værd, og som det absolut er værd at huske, holder mikrobiler virkelig meget af værdien hjemme, selv når de har 3-6 år på bagen.
SPECIFIKATIONER
Hyundai i10 1,0 Essential
Motor: R3, 998 cm3
Ydelse: 67 hk/96,1 Nm
0-100 km/t: 14,8 sekunder
Tophastighed: 147 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2-udledning: 110 gram/km
Mål (L/B/H): 367/168/148 cm
Køreklar vægt: 999 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 252-1.050 liter
Pris: 155.995 kr. (i10 fås fra 145.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/2.395 kr. (i10 fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*Privatleasing med 15.000 kilometer årligt. Med 10.000 kilometer årligt er den månedlige ydelse 2.195 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.