Kategorier
Test og anmeldelser

FØRSTE TUR: Kia Sportage tager endelig del i løjerne

På kort tid er plug-in-hybriderne blevet big business i Danmark – og især de mellemstore SUV’er brager derudad. Kia kommer nu endelig med på bølgen med 5. generation Sportage

Click bait. En snedig måde at få dig til at klikke på en nyhed eller noget andet på nettet, som så viser sig at være så spændende som vådt bølgepap. Noget i stil med: “Se billederne! Her gik fodboldstjerne amok!” Klik på den vilde nyhed… og det viser sig, at fodboldstjernen dansede stille og roligt på en bar på Ibiza i 90’erne.

Det er også click bait, du har været udsat for, da du så artiklen her om den nye Kia Sportage. Den kommer som plug-in-hybrid! Det betyder, at Bilbasen har prøvet den! Nej, det har ingen her på Bilbasen eller nogen som helst anden dansk journalist. Jeg har fået lov at køre i den nye Sportage, det er korrekt, men elektrificeringen i lige præcis den bil er meget mild – og der er intet sted at sætte et ladekabel ind.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai Tucson som PHEV er svær at slå

Den nye Sportage, jeg kører i, er en benzinmodel med 1,6-liters motor med 150 hk. Dertil en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Plug-in-hybriden kommer senere, for den går først i produktion i februar på fabrikken i Zilina i Slovenien. Det er bare blevet sådan, at selv om en ny bil findes i alle mulige varianter, så er det kun plug-in-hybriden, der får opmærksomhed.

Eftersom der går nogen tid, før jeg sætter mig bag rattet af Sportage PHEV, så er jeg altså nødt til at snyde lidt for at trække opmærksomhed til den nye Sportage i ikke-PHEV-form. Det bliver sikkert 80-90 procent af kunderne til den nye Sportage, der vælger plug-in-hybriden. Men lige nu er det bedste jeg kan gøre, at fortælle om, hvordan bilen er “kun” med benzinmotor.

Den nye Kia Sportage i levende billeder – hør mere om den koreanske SUV og kom med bag rattet.

Hvor mange hestekræfter har Sportage PHEV?

Kan vi tale om noget andet? Nej? Så lad mig da fortælle om den koreanske SUV som plug-in-hybrid. Der har ikke tidligere været en Sportage plug-in-hybrid, og den har Kia manglet i de seneste år. På basis af den 5. generation Sportage er den endelig opstået, og Kia bruger den samme drivlinje som i den store Sorento Plug-in Hybrid.

Sportage Plug-in Hybrid har derfor en 1,6-liters turbobenzinmotor, som faktisk er den samme type motor, som sidder i de to benzinudgaver med 150 og 180 hk. Så lidt af plug-in-hybridens oplevelse får jeg da i dag… Men plug-in-hybriden har en elektrisk motor, som i samspil med benzinmotoren også trækker baghjulene, og det hele resulterer ikke bare i 265 hk, men også i firehjulstræk. Sportage Plug-in Hybrid bliver, umiddelbart, den eneste Sportage med firehjulstræk på det danske marked.

LÆS OGSÅ | 2. generation Kia Niro kommer som hybrid, PHEV og elbil

Batteriet er på 13,8 kWh, og den elektriske rækkevidde er noget i retning af 62 kilometer på en opladning. Og fordi Kia springer basisudstyret over på plug-in-hybriden, er den lidt dyrere end konkurrenterne. Fra 364.900 kr. Til gengæld har selv den version så rigtig, rigtig meget standardudstyr.

SÅ går vi videre til alt andet end plug-in-hybriden. Den er meget vigtig. Jeg forstår det, og den kommer i løbet af få måneder – og så vender jeg tilbage til den.

Store skærme er dagens standard. Nogle imponerer mere end andre. De to skærme på hver 12,3″ bag den buede indramning fungerer virkelig godt, men de er kun standard i de dyreste udgaver af Sportage

Kan jeg sige mit abonnement op?

Nej, det her er ikke et gammeldags bilmagasin eller en avis, hvor du betaler for noget. Det hele er gratis. Hvis bare du vender tilbage om to-tre måneder, så råder vi bod på det med Sportage Plug-in Hybrid. Der er masser af ting, som vil være som i den Sportage, jeg skriver om her – så det giver mening at læse videre.

Hvad er den nye Sportage så for en bil?

Den nye Sportage er helt ny, for den har fået ny platform og et ganske andet design. Sportage har en søstermodel hos Hyundai, og det er Tucson. Den nye platform gør, at Sportage er vokset lidt til stadig fornuftige 452 cm i længden, men ikke så meget som den kunne have vokset. På markeder udenfor Europa får de nemlig en længere Sportage, fordi de åbenbart skal bruge endnu mere plads. Eller har mere plads til at køre på.

Men mere plads end i den europæiske Sportage er der ikke brug for. Den har taget et fornuftigt skridt til mere benplads på bagsædet og et noget større bagagerum. Jeg har rigtig god plads på bagsædet, når jeg har indstillet førersædet foran mig til min egen kørestilling. Og som bagsædepassager har USB-C-ladestik i siden af ryglænene på forsæderne. Det er en lille, men smart detalje. Når ladekablet sidder så højt, kommer man ikke til at sparke til det, som når det sidder dybt nede i bagsiden af det forreste armlæn.

LÆS OGSÅ | Ford Kuga blev den mest solgte bil i 2021 i Danmark

Jeg har flere gange tidligere lovprist den samle- og materialekvalitet, Kia nu er i stand til at levere. Hver eneste ny Kia virker som en bil på et højere niveau end den foregående. Jeg vil påstå, at Sportage-interiøret er mere lækkert end det, man finder i den store og meget dyrere Sorento. Den er ikke meget ældre, men Kia er bare flyvende.

Sportage fås med de samme kurvede, sammenhængende skærme som EV6. Det vil sige et let bøjet panel, hvor der sidder en digital instrumentering på 12,3” og en touchscreen ved siden af i samme størrelse. Sportage har en mindre futuristisk, mere klassisk instrumentvisning end EV6, men ikke desto mindre er det flot at se på.

Desværre kommer ikke alle Sportage-kunder til at se på den imponerende skærmopsætning. Først i de dyre versioner, Upgrade og GT-Line, er det standard, og det er ikke tilkøb på de to lavere udstyrsniveauer, Sportage og Prestige. Billigste måde at få det på er plug-in-hybriden med Upgrade-udstyr til 399.900 kr.

Hvordan kører den?

Det her er basismodellen, så forvent et lille fyrværkeri og ikke det store fra Tivoli. Der er 150 hk og 250 Nm til den forholdsvis store bil. Men fordi den kun er elektrificeret med mild-hybrid-drift, som giver hurtigt aktiveret start-stop og lavere forbrug, så vejer denne Sportage ikke noget nær det, en elbil gør.

Med 1.580 kilo er den ikke let, og hvis jeg skulle lytte alene til 0-100-tiden på 9,6 sekunder, så ville jeg tro, Sportage 1,6 T-GDI ville være decideret langsom. En VW Polo med 110 hk kan være med her. I virkeligheden klarer 1,6’eren det rigtig fint, så længe den ikke presses til hurtige motorvejsoverhalinger med 120 km/t. Så føles den bare tilstrækkelig. Testbilen har endnu ikke kørt 600 kilometer, og det kan være en grund til, at motoren virker “lukket”.

LÆS OGSÅ | DUEL: Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6 – hvilken er bedst?

Køreegenskaberne giver indtrykket af en SUV i en anden klasse end den gamle. Som om Kia er gået fra economy til business. Fordi hele bilen føles utrolig godt afstivet, robust og solid, så arbejder karrosseri og chassis godt sammen. Styretøjet har lidt af et dødt punkt ved kørsel lige ud, men det – og undervognen – liver gevaldigt op, når svingene melder sig.

GT-Line-udstyr, som testbilen fejlagtigt er leveret med (det fås i Danmark kun med alle andre motorer end benzinmotoren med 150 hk), står med 19” hjul. Som konsekvens af, at Sportage så ikke vejer så meget, er de hjul for store. De forstyrrer affjedringskomforten, som jeg tror må være ret fin i versioner med 17 eller 18” hjul. Det ser jeg i hvert fald frem til at prøve, for Sportage har grundlæggende virkelig tiltalende køreegenskaber.

Hvad er prisen?

Med et enkelt klik får du overblikket over priserne på alle Sportage-modellerne i Danmark. Det er ikke click bait. Hvis du trykker på linket herunder, så er det lige præcis det overblik – inklusive indhold i de forskellige udstyrsvarianter – du får.

LÆS OGSÅ | Priser klar på ny Kia Sportage – også på den vigtige PHEV

Jeg vil lige fortælle, at den billigste nye Sportage er en 1,6 T-GDI med benzinmotor, manuel gearkasse og 150 hk. Den koster 334.900 kr., og den kommer med bl.a. 17” alufælge, LED-forlygter, tagræling, læderrat med varme, 8” touchscreen, aut. klimaanlæg med tre zoner og meget, meget mere.

Med automatisk gearkasse og Upgrade-udstyr, hvor de to store skærme på 12,3” under fælles buet display er med, koster Sportage med 150 hk heftige 459.900 kr. Men det er næsten ligegyldigt, for det er plug-in-hybriden, de fleste interesserer sig for. Med buede skærme bliver det 399.900 kr., og det er virkelig ikke galt. Hvis altså den også kører godt…

Specifikationer

Kia Sportage 1,6 T-GDI DCT Upgrade *

Motor: 1,6-liters benzinmotor

Ydelse: 150 hk/250 Nm 

0-100 km/t: 9,6 sekunder

Tophastighed: 189 km/t

Forbrug: 15,1 km/l

Mål (L/B/H): 452/187/165 cm

Bagagerumsvolumen:
561-1.751 liter

Pris: 459.900 kr. (Sportage fås fra 334.900 kr.)

*Den testede variant er en GT-Line med 150 hk, som ikke fås i Danmark. Data er for versionen med Upgrade-udstyr og 150 hk

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DKia%2520Sportage

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.