Nu sælger Porsche flere biler end Citroën i Danmark
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Det er en rigtig, rigtig kedelig tid at være bilkøber i. I løbet af et halvt år er der skruet så meget på priserne, og de er skruet op, ikke ned, at mange må sidde og drømme sig tilbage til tiden før. Havde man da bare købt ny bil for et år siden.
Selv en fornuftig lille elbil som Peugeot e-208 koster nu 289.990 kr. Men e-208 er en lille bil med 136 hk, stålfælge, halogenforlygter og ingen plads til hele familien.
LÆS OGSÅ: Se prisen på MG4 Electric – og på konkurrenterne
Timingen er derfor intet mindre end perfekt, når kinesiske MG nu introducerer sin hatchback i VW ID.3-størrelse. På et tidspunkt, hvor det er svært at føle, man får ret meget for sine penge, rammer MG4 det danske marked til 284.999 kr.
For 284.999 kr., altså 5.000 surt tjente kroner færre end for e-208, er MG4 en hatchback i en perfekt størrelse, hvor fire voksne eller to voksne plus to barnesæder kan passe ind. Med 204 hk har den langt flere kræfter end e-208, og prisen gælder ikke en fedtet basismodel uden komfort og sikkerhed.
LÆS OGSÅ: MG sætter jagten ind på VW ID.3
MG starter nemlig helt oppe og introducerer først i 2023 MG4 med færre hestekræfter, et mindre batteri (51 kWh) og lavere udstyrsniveau. 284.999 kr. er for MG4 Luxury med det hele.
Med et batteri på 64 kWh løber den 435 kilometer på en opladning, og den må lade langt hurtigere end både e-208 og de andre elektriske MG-modeller, som pludselig virker forældede. 135 kW ladekapacitet er rigtig solidt for en elbil til dén pris.
Varmepumpe, LED-lygter, 17” alufælge, el-foldbare sidespejle, automatisk klimaanlæg, ratvarme, sædevarme, regnsensor, trådløs smartphoneopladning, adaptiv fartpilot, navigation, el-betjent førersæde, nøglefri betjening, digital instrumentering og touchscreen i bredformat.
Det udstyrsniveau er skræmmende – for konkurrenterne. For kunderne er det bare vildt.
Jeg gennemgår den kinesiske hatchback, lakeret i farven Fizzy Orange, på kryds og tværs, før jeg starter køreturen. Bagagerummet er ikke rigtig stort, men det viser sig, at man kan sænke pladen og få et noget større rum.
Når man betjener klimaanlægget går det gennem infotainmentsystemet, og man skal ramme et lille felt øverst i skærmen. Men faktisk kan man nemt trække menuen ned, og som Mazda engang løste det, kan man ændre temperaturen med en knap i rattet; det er bare at lægge klimaanlæg ind som favorit på knappen med stjernen – så kører det.
LÆS OGSÅ: Test: MG ZS EV Standard Range er billig – og hvad mere?
MG4 har ikke materialer som en Audi, og der er ikke brugt mange farver og spændende materialer. Men igen, bilen koster 284.999 kr., og alt er sat sammen uden skiftende spaltestørrelser og skævheder, og på min køretur viser det sig, at der ikke er den mindste mislyd fra noget sted i bilen.
Der er MG før MG4, og der er MG efter MG4. Fra den ene dag til den anden har MG rykket sig, hvad der føles som 10 år. MG ZS EV og MG5 er da okay biler, men det er biler, man køber, fordi de er billige.
MG4 er en bil, man køber, fordi den er billig – men også fordi den har fremragende, sjove og komfortable køreegenskaber. MG4 er første model på en ny platform, som kun er til elbiler, hvor både ZS EV og MG5 er født som benzinbiler.
LÆS OGSÅ: BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023
Jeg forstår ikke, at MG4 kommer fra samme producent som ZS EV og MG5. Den har en meget mere soliditet og lethed bygget ind i karrosseri og chassis, og baghjulstrækket og elmotorens placering er med til at give en fin balance og stabilitet i svingene. MG4-styretøjet indbyder til at køre sjovt, for jeg kan placere bilen lige der, hvor jeg vil have den, og undervognen følger lydigt med.
Affjedringskomforten er som i en god tysk bil. Fast, men med gode reserver, når hullerne og bumpene slår igen. Den her platform kan MG være meget stolt af. Og jeg vil nu se frem til, at MG monterer en elmotor foran, som skulle give den op mod 450 hk. Det er jeg sikker på, undervognen sagtens kan klare.
Der er ting, men i lyset af pris, udstyr, ydelse og rækkevidde erklærer jeg hermed de ting for småting.
Jeg er eksempelvis ikke imponeret over menustrukturen i infotainmentsystemet, som på værste MG-vis stadig er meget rodet. Der går også et øjeblik fra, at jeg trykker på skærmen, til der sker noget. På samme skærm kommer der et virkelig grynet og utydeligt 360 graders kamerabillede op, når man bakker. Men for at sætte perspektiv på, så er kameraet i den dobbelt så dyre Toyota BZ4X ikke det mindste bedre.
LÆS OGSÅ: Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det
Kanten af sæderne virker blød, så sætter man sig på kanten, når man stiger ind eller ud, kan man ramme sæderammen. Det er ikke ubehageligt, men jeg kan ikke se, hvordan det vil være godt for sæderne i det lange løb.
Jeg synes ikke, designet rammer plet. For at være mere præcis, så er det egentlig kun bagenden på MG4, som jeg ikke er med på. Den delte tagspoiler er en torn i øjet på mig, og set fra siden ser den store kant, som baglygterne danner, ud som en kaminhylde. Fronten? Den er frisk og skarp, som jeg savner det på en ID.3. Måske bare ikke i Fizzy Orange…
Du får en garanti, som er meget længere end hos flertallet af bilproducenterne. MG sender sine biler ud med 7 års fabriksgaranti med op til 150.000 kilometer i perioden. De samme forhold gælder for højspændingsbatteriet i MG4, så på det punkt har MG faktisk lidt kortere garanti på batteriet end eksempelvis VW, som giver 8 år og 160.000 kilometer i perioden.
LÆS OGSÅ: Test: Gode ting kommer til den, der venter
MG4 har ikke et så indbydende interiør som Renault Megane Electric, og VW ID.3 har lidt mere plads på bagsædet. Den kører ikke helt så langt på en opladning som Kia Niro EV. Men det er ligegyldigheder i det samlede billede, for prisen på 284.999 kr. trumfer alt. En lige så veludstyret Megane eller Niro koster i omegnen af 100.000 kr. mere.
MG4 er det, man kalder en game changer. Den ændrer hele billedet af, hvad man kan forvente af en elbil, som ikke kommer med en høj pris. MG4 kommer på et perfekt tidspunkt – og det bedste er, at prisen ikke dækker over en dårlig bil.
SPECIFIKATIONER
MG4 64 kWh Luxury
Motor: En elmotor (bag)
Ydelse: 204 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 16,6 kWh/100 km
Batterikapacitet: 64 kWh
Rækkevidde: 435 kilometer
Maksimal ladekapacitet: 135 kW
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 1.760 kilo
Bagagerumsvolumen: 350-1.165 liter
Pris: 284.999 kr. (MG4 fås fra denne pris)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
*MG4-versioner med lavere udstyrsniveau, færre hestekræfter og mindre batterikapacitet forventes introduceret i 2023
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.