Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Simon Hallenslev / d. 16. janunar 2022
Med villavejen proppet af forkølede crossovers er der noget fedt ved at rulle hjem i en fuldfed SUV. Problemet er bare, at man med en fuldfed SUV risikerer at fremprovokere lynchstemning i et speltspisende parcelhuskvarter.
Koreanske Kia og spanske Seat har dog hver et forslag til hvordan, man kan blive stort kørende og samtidigt bibeholde det gode naboskab. Det ene forslag hedder Kia Sorento PHEV. Det andet hedder Seat Tarraco eHybrid.
Som navnene antyder er der tale om to biler, der er kompatible med både benzinpistol og opladningsstik. Derudover er de ganske voluminøse målt på højde, drøjde og bagageplads, men spørgsmålet er selvfølgelig hvilken af de to, der er bedst?
Motor: R4 benzin, 1.395 ccm + elmotor
Ydelse: 245 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tophastighed: 205 km/t
Batteristørrelse: 12,8 kWh
Rækkevidde på el: 48 km
Startpris: 469.990 kr
Motor: R4, 1.591 ccm + elmotor
Ydelse: 265 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 8,7 sek.
Tophastighed: 193 km/t
CO2-udledning: 38 gram/km
Rækkevidde på el: 57 km
Startpris: 469.990 kr.
Seat Tarraco deler platform med Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace, mens eHybrid-versionen også deler hybridteknik med en bred vifte af andre modeller fra VAG-koncernen. Hybridteknikken er et all-round produkt for Skoda, VW, Audi og Seat.
Seat Tarraco eHybrid er udstyret med en 4-cylindret 1,4-liters benzinmotor, der er koblet op på et 12,8 kWh batteri og en elmotor med 116 hk. Den samlede systemydelse er 245 hk og 400 Nm, mens rækkevidden på strøm er opgivet til 48 km. Seat Tarraco fås kun i FR-variant, der starter i 469.990 kr.
LÆS OGSÅ | DUEL: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge
Meget tilsvarende er Kia Sorento PHEV udstyret med en 4-cylindret 1,6-liters benzinmotor, der er koblet op på et 13,8 kWh batteri og en elmotor med 120 hk. Den samlede systemydelse er 265 hk og 350 Nm, mens rækkevidden på strøm er opgivet til 57 km. Kia Sorento har en startpris på 464.900 kr. i indgangsvarianten Prestige.
I Upgrade- og Premium-varianterne starter Sorento i hhv. 509.900 kr. og 579.900 kr.
Det kan godt være, at specifikationerne syner ret ens, men Kia og Seat har løst opgaven med en stor, elektrificeret SUV ret anderledes over hele linjen.
Graves lidt dybere i specifikationerne kan man også se, at Kia Sorento PHEV kommer med firehjulstræk som standard og en mulighed for syv sæder. Seat Tarraco eHybrid fås ikke med hverken firehjulstræk eller syv sæder.
Til gengæld har det velprøvede VAG-hybridsystem i Tarraco en fordel over det, Sorento er udstyret med. En fordel der er særligt brugbar i kolde Danmark – nemlig en varmepumpe. Selvom den elektriske rækkevidde ganske vist ikke sniger sig meget over 30 km i Tarraco, når det er koldt, kan Sorento dårligt holdes i EV-mode.
LÆS OGSÅ | DUEL: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?
Kias hybridsystem bruger forbrændingsmotoren til kabineopvarmning, hvilket fungerer fint, når temperaturen er til det, og Sorento har da også en længere elektrisk rækkevidde. Men kun om sommeren. Minusgraderne gør nemlig, at benzinmotoren i Sorento hurtigt springer i gang selv ved forsigtig kørsel.
Hvis ingen af de ovennævnte forskelle endnu har afgjort hvilken af de to, du vil vælge, kan du trygt læse videre. Forskellene fortsætter nemlig.
Det eneste, de to duellanter har til fælles i kabinen, er siddeforholdene. I begge biler opnås en solid køreposition let, hvor man sidder højt hævet over medtrafikanterne. På bagsæderne er der rig mulighed for at strække ben selv for langlemmede passagerer, ligesom de store vinduespartier gør hele kabinen til et lyst og luftigt sted at opholde sig.
I selve oplevelsen af kabinerne adskiller Tarraco og Sorento sig ret markant. I Seat Tarraco er kabinen tydeligvis opbygget med funktion og en no-bullshit-tilgang. Alt er, hvor man forventer det, hvilket er fint – men også dødkedeligt.
Kabinen er meget plastpræget og blottet for den solide kvalitetsfølelse, man oplever i Sorento. Kabinen er bygget op af mestendels sort plast, og der er intet, øjnene kan hvile på. Har man set én VAG-kabine af denne kaliber, har man også set kabinen i Tarraco.
Anderledes lækker er kabinen i Sorento. Her er der kælet for nogle designmæssige detaljer, hvor et mønstret aluminiums-lignende panel strækker sig fra dørsider til instrumentbord. Luftdyserne har et mønster og er monteret horisontalt med aluminiumsknapper til betjening. Det er små detaljer, der gør en stor forskel for øjet.
LÆS OGSÅ | DUEL: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E
Som nævnt er Sorento også Tarraco overlegen på kvalitetsfølelsen. Plastmaterialerne er blødere og lækrere at røde ved, ligesom de også føles mere solide. Det er ikke fordi, kvaliteten er decideret horribel i Tarraco – den er bare ikke på niveau med Sorento.
Om end opsætningen af de to kabiner adskiller sig, er der ikke en finger at sætte på selve funktionaliteten. Både Seat og Kia har set sig for gode til at rykke klimabetjeningen op på skærmen, hvorfor begge duellanter er udstyret med et separat klimapanel.
Begge duellanter er udstyret med udmærket digital instrumentering på 10,25-tommer i Tarraco og 12,3-tommer i Sorento, mens Tarraco trækker det længste strå, når det kommer til infotainmentskærmene.
Selvom Sorento testbilen er udstyret med den store 10,25-tommer infotainmentskærm, der medfølger på Upgrade udstyrsniveau, er den 9,25-tommer infotainmentskærm i Tarraco en kende bedre. Det er ikke med stor margen, men skærmen i Tarraco er lidt mere som din iPad målt på trykfølsomhed og opløsning. Systemerne bag skærmene er begge fint intuitive.
Bag rattet af de to duellanter er der også stor forskel på, hvordan de opfører sig. Her står Seat Tarraco som den mest spændende og velkørende variant. Altså, så spændende som en kolos af en SUV nu kan være.
Hos Seat er FR-varianterne de mest sportslige, og som nævnt kan Tarraco kun købes som FR-variant i dag. Derfor kommer man ikke udenom adaptiv undervogn og progressivt styretøj – og det er ikke noget at være ked af.
Seat Tarraco er som humlebien, der ikke selv ved, at den er for tung til at flyve. Højden og drøjden mærkes nærmest ikke, når man rammer de kringlede bagveje. Undervognen er kontant og med betydeligt mindre krængning end den, Sorento er bygget på. Styretøjet er let og direkte, hvilket får Tarraco til at håndtere retningsskift som en langt mindre bil.
LÆS OGSÅ | DUEL: Familieraketterne Cupra Formentor VZ og VW Tiguan R tordner sammen i duel
Dermed også sagt at undervognen er stivere ved hverdagskørsel end Sorento. Det er dog ikke til en grad, hvor man kan kalde den ukomfortabel.
En stor bil med friskt styretøj kan blive en kedelig kombi på motorvejen – men ikke i Tarraco. Den adaptive undervogn udglatter motorvejsasfalten glimrende, mens det ellers friske styretøj også tager sig en slapper ved højere hastigheder. Selvom Tarraco rager i vejret, virker den ikke synderligt vindfølsom, og motorvejskørslen er overordnet set en fryd.
I den helt modsatte boldgade finder vi Kia Sorento, der på alle måder er en blød og komfortabel cruiser. Det er ikke en bil, man har lyst til at skynde sig i, og det eneste sammenlignelige punkt bag rattet er motorvejskørslen, der er så retningsstabil og behagelig som i Tarraco.
Undervognen i Sorento glatter ujævnhederne bedre ud end Tarraco, og selv bump af den skarpe slags forhindres i at finde vej til kabinen. Styretøjet er let og hverdagsvenligt uden den store respons med, hvad forhjulene laver.
LÆS OGSÅ | DUEL: Den billigste vej til Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA går af den elektriske rute
Det lidt døde styretøj er ikke det eneste, der bliver en hæmsko for Sorento på en snoet landevej. Det gør de 150 kg, som Sorento vejer mere end Tarraco, også.
Bag rattet af Kia Sorento er man derfor også mere opmærksom på, at man kører en skrumlet SUV, end man er i Tarraco. Den gennemsyrende komfort kan også gøre sving og kupering til en kvalmeinducerende affære for passagerer, hvis man kører friskt. På alle andre parametre er komforten et stort plus for Sorento, og spørger du mig, passer komfort bedre til en fuldfed SUV, end køredynamik gør.
Når en bil rager i vejret, som en SUV gør det, er der mere vindstøj end i en lav bil. Det er der også i duellanterne, men når alt kommer til alt, er det Tarraco, der administrerer vindstøjen bedst ved høje hastigheder. Begge er fint forskånet for vejstøj.
LÆS OGSÅ | TEST: Seat Tarraco eHybrid er meget bil for pengene
Tarraco kryber sig også foran Sorento, når det kommer til støj fra forbrændingsmotoren. Den 1,4 liter store Seat-motor er mere afdæmpet og mindre hysterisk end 1,6-liters motoren, der ligger i Kia. Den koreanske forbrændingsmotor bliver lidt mere skinger og forpustet, når den tvinges på arbejde, hvilket den jo gør ganske tit, når det er koldt.
Her er to store elektrificerede SUVer, der hver især kan noget meget forskelligt. Den ene trumfer på hybridsystem, den anden på kabine. Den ene er dynamisk, den anden er komfortabel. Skulle jeg vælge blindt og instinktivt, ville jeg vælge Kia Sorento.
Kia Sorento føles lækrere, men det er der også en grund til. Til denne dueltest stiller Kia Sorento med Premium-udstyr, og for at duellen er fair, er der derfor en del udstyr, der skal trækkes fra ligningen. Alt fra de ventilerede lædersæder til BOSE-lydanlægget og ambientebelysningen, du ser på billederne, fås ikke i indgangsvarianten Prestige.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia Sorento plug-in hybrid giver fuld tilfredshed for få penge
Når man sammenligner de to som indgangsvarianter, hvor Sorento Prestige starter i 464.900 kr. og Tarraco FR i 469.990 kr., er det den spanske duellant, der er bedst udstyret. Her får man i Tarraco elektrisk justerbart førersæde, nøgleløs betjening, elektrisk bagklap, 3-zonet klimaanlæg og full-LED forlygter. Vil man have dét i Sorento, skal man op og slippe de 509.900 kr., som Upgrade-varianten koster.
Flere penge køber dig mere bil. Det er intet nyt. Så selvom jeg mener, at det er Kia Sorento, der er bedst, er det også en titel, der skal betales for. Men det er ikke en titel, der tager noget fra Tarraco, der stadig vil kunne tiltrække sig den ønskede respekt på villavejen, parkeret i carporten med opladestik.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.