Sidst vi fik en ny Opel Astra var i 2016. Dengang sparkede Astra døren ind og blev Årets Bil i Danmark foran konkurrenter som Audi A4 og Mazda CX-3.
Nu får vi endelig en ny Opel Astra, der i sin sjette generation byder på et mere markant design og moderne kabine, og som i dag deler platform såvel drivlinjer med en anden danskerfavorit; Peugeot 308.
Jeg kører første tur i den nye Opel Astra og forsøger at finde ud af, om den har potentialet til at gøre samme entré, som forgængeren gjorde i 2016.
Bilbasen var inviteret til præsentation i Portugal af Opel Danmark.
Opel Astra PHEV 180
Motor: 1.598 ccm benzin + el Ydelse: 180 hk / 320 Nm 0-100 km/t: 7,9 sek. Tophastighed: 225 km/t Forbrug: ca. 90 km/l (WLTP) Batteri: 12,4 kWh Rækkevidde på el: 60 km Mål (L/B/H): 437/186/144 cm Bagagerumsvolumen: 352 liter Startpris: 289.990 kr.
Lidt til enhver smag
Den nye Opel Astra kommer i to plug-in hybridvarianter med en samlet systemydelse på enten 180 hk eller 225 hk. De kører begge med 12,4 kWh batteri, der lades med 7,4 kW, og som giver op til 60 km elektrisk rækkevidde. Elmotoren yder 110 hk og kan sørge for al fremdrift helt op til 135 km/t.
Den eneste forskel på de to plug-in hybridvarianter er, hvor meget benzinmotorerne yder: Den ene yder 150 hk og den anden 180 hk. Det er varianten med en samlet systemydelse på 180 hk, som Opel spår størst succes i Danmark. Den starter i 289.990 kr. med Edition-udstyr.
Hvis du endnu ikke er overbevist om elektrificering, har Opel fortsat din ryg. Den nye Opel Astra kommer i to 3-cylindrede benzinvarianter: En med 110 hk og en med 130 hk samt en 4-cylindret dieselvariant med 130 hk.
Opel Astra med 1,2-liters benzinmotor og 110 hk, manuelt gear og Edition-udstyr bliver den billigste variant med en startpris på 239.990 kr. De danske priser på de øvrige forbrændingsmotoriserede varianter er ikke klar endnu.
Hvis du omvendt ikke kan få elektrificering nok, har Opel også en fuldelektrisk variant af Opel Astra på trapperne, der lander i 2023.
Veludstyret
Selv fra indgangsvarianten Edition bliver Opel Astra ganske veludstyret. Af standardudstyr kan nævnes varme i rattet og forsæderne, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, adaptiv fartpilot med vejbaneassistent samt AGR-forsæder.
Sidstnævnte er unikt for Danmark, da Opels AGR-sæder på andre markeder enten er ekstraudstyr eller forbeholdt de højere udstyrsniveauer. Det er Opel Danmark, der har besluttet, at bestille Astra til Danmark kun med AGR-sæder, og det bør man være dem taknemmelig for. Siddekomforten er nemlig helt i top.
Med undtagelse af Edition-udstyrsvarianten leveres den nye Opel Astra med et digitalt widescreen panel kaldet Pure Panel Pro, der samler to skærme á 10-tommer i et glaspanel, og som giver en cool cockpit-fornemmelse.
Alle Opel Astra leveres med LED-lygter for og bag, mens udstyrsniveauerne GS-Line og Ultimate udstyres med Opels Intelli-Lux LED matrix forlygter. Disse har til sammen 168 individuelle LED-enheder og adaptiv funktion, der justerer, skærer og tilpasser lyskeglen efter både vejens forløb og modkørende billister.
Friskt fjæs
Opels nye designsprog er kantet og måske endda lidt retro-agtigt. Det er særligt den nye front, der bærer Opels nye look, og som de selv kalder for ‘Vizor’-fronten. Vi så den for første gang på den nye Opel Mokka, der blev lanceret i 2020 med stort ståhej og ros for netop det modige design.
Der er også andre, skarpe smådetaljer at hvile øjnene på; den vertikale linje, der ligner en pressefold på kølerhjelmen, mødes i et lille LED-spot som bremselys på bagsmækken.
Personligt synes jeg, det ser drøngodt ud, som du nok kan høre. Følgerne på Bilbasens Instagram er heldigvis overvejende enige med mig i, at Opels nye designsprog passer godt til den Astra.
Autobahn-klar
Som nævnt deler den nye Opel Astra platform og drivlinjer med Peugeot 308. Det har dog ikke afholdt Opel fra at lave deres egne fiksfakserier med chassis og undervogn for at gøre Astra Autobahn-klar, eller ‘Autobahnproof’, som de slev kalder det.
Foruden et 14 procent stivere chassis sammenlignet med forgængeren, har Opels ingeniører pillet ved styretøj, ophæng og den bagerste torsion-bar for at sikre maksimal retningsstabilitet samt for at stramme indstyringen op. Og Opel det er lykkedes med.
Sammenlignet med Peugeot 308 opleves den nye Opel Astra mere kontant og dynamisk. Jeg oplever det især, når de portugisiske motorveje slår sine lange, bløde knæk, hvor Astra virker både plantet og stabil ved 130 km/t.
Som led i Autobahn-forberedelserne har Opel også mestret støjisoleringen. Den aerodynamiske forende og den laminerede forrudes hældning holder vindstøjen på et absolut minimum, hvilket sammen med retningsstabiliteten gør den nye Astra til en habil motorvejskriger.
Længere oppe i landskabet på kringlede bjergveje opleves stabiliteten fortsat. Styretøjet er godt afvejet, og selvom man måske ikke har en telepatisk fornemmelse med forhjulenes pegen, er snuden let at placere.
I plug-in hybridvarianten har Astra arvet et sæt lidt for bløde pedaler fra andre elektrificerede modeller fra PSA-koncernen. Særligt bremsepedalen er svampet, hvilket kan gøre elegante nedbremsninger svært opnåelige.
De 18-tommer alufælge, der følger med den højeste udstyrsvariant Ultimate, giver et lille hak i tuden på de portugisiske bagveje. Skarpe bump kan sende stød gennem Astra-kabinen, og smider også lidt vejstøj af sig på rug vejbelægninger. Det administrerer de 17-tommer alufælge, der følger med i GS-Line og Elegance, bedre.
Cool cockpit
Det blanksorte glaspanel med to skærme, der kurver sig bag rattet, giver som nævnt en cool cockpit-fornemmelse. Instrumenteringen og infotainmentskærmen ligger i forlængelse og er begge rettet mod føreren. Begge skærme er af seneste Opel-aftapning og fremstår krystalklare såvel nydelige i designet.
Instrumenteringen har et væld af opstillingsmuligheder og mange detaljer, der kræver læsebriller for at aflæse. Det bliver let lidt overskueligt.
Anderledes intuitiv fremstår infotainmentskærmen til gengæld. Den er nem at finde rundt i og uden for mange rodede undermenuer. De mest gængse funktioner som navigation og assistentsystemer tilgås via store ikoner.
Opel har bibeholdt fysiske knapper. Du læste rigtigt. Fysiske knapper. Stik mod VWs korstog for bøvlede touchknapper og undermenuer har Opel Astra to rækker af trykknapper under skærmen til klimaanlæg og sædevarme. De er tilmed velintegrerede og lækre at trykke på.
Det taler perfekt ind i Opels no-bullshit snusfornuft – og de stopper ikke der. I Ultimate udstyrsniveau med head-up display, justeres dette på samme knap som sidespejlene i førerdøren. En lille men gennemtænkt detalje der sikrer, at det let kan indstilles til ens køreposition under kørsel.
Plast- og samlekvalitetsmæssigt virker Astra solid med instrumentbord og dørsider pakket ind i blød plast. Den eneste bøvs jeg har hertil skyldes midterkonsollen, der er pakket ind i hård plast med pianolak. Selvom testbilerne kun har kørt et par tusind kilometer, fremstår det allerede ridset.
Ikke kun til Opel-kunder
Selvom det fortsat er fornuft, der præger den nye Opel Astra, så rykker den i sjette generation en liga op og bliver relevant for flere end bare Opel-kunder.
Udseendemæssigt rykker den ud af camping-segmentet, mens kabinen nu virker lige så moderne, som den virker velbygget. Køreoplevelsen er gennemsyret stabil og samtidigt mere dynamisk end den nært beslægtede Peugeot 308.
Jeg spår den nye Opel Astra gode muligheder hos Hr. og Fru Danmark, og jeg glæder mig til at se det friske fjæs på de danske landeveje. Opel Astra lander hos de danske forhandlere i juni mens vi må vente lidt længere på stationcarvarianten Sportstourer.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Trods den fornemme titel som Årets Bil er Hyundai Ioniq 5 aldrig rigtig slået igennem herhjemme, og koreaneren er blevet løbet over ende af billigere konkurrenter. Kan et omfattende facelift ændre på det?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.