Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Salget af nye personbiler løb i 2022 ind i så store problemer, at der ikke siden katastrofeåret 2009 er indregistreret så få nye biler. Under 150.000 nye biler er godt nok mange biler, men når 2021 udløste et samlet leveringstal på mere end 185.000, så er det tegn på sorte tider.
Nogle bilmodeller er gået helt i sort, så der er indregistreret mange færre af dem i 2022 i forhold til året før. En evergreen som BMW 3-serie gik cirka 55 procent tilbage i 2022.
LÆS OGSÅ | Nytår bringer besparelser på nye biler
Men det er ikke alle bilmodeller, forhandlerne sidste år skulle kæmpe for at komme af med – eller, i mange tilfælde, kæmpe for at få nok hjem af. Nogle helt nye bilmodeller er kommet ind og er startet godt ud, mens andre, som allerede har været på markedet længere tid, har fået medvind.
Jeg starter ved A, for Audi er det største bilmærke i toppen af alfabetet. Audi havde både et godt og et mindre år i 2022. To klassiske modeller kan forhandlerne ikke rigtig komme af med.
Den kompakte A3 er på katastrofekurs. Kun 223 indregistreret i 2022 – 813 i 2021 (konkurrenten A-Klasse stormer af sted). A4 gik fra 774 biler i 2021 til 407 i 2022. Det er muligt, det er leveringsvanskeligheder, der holder A3 nede, men det er, uanset, ikke rart at se på. Så gik det meget bedre med luksus-elbilen E-Tron: Ikke færre end 538 styk i 2022 mod 260 styk i 2021.
LÆS OGSÅ | 2022 gav laveste salg af nye biler siden 2009
BMW lider af samme problemer. Elbilerne iX og iX3 klarer sig rigtig godt. IX3 blev der indregistreret 277 eksemplarer af i 2021, mens det i 2022 fløj op på 1.168 styk. Men de klassiske, 1-serie, 3-serie og 7-serie lå underdrejet. 1-serien er gået cirka 60 procent ned (fra 1.510 til 586 eksemplarer), 3-serie fra 3.480 styk til 1.608 styk – og den store 7-serie fra 29 styk til bare 1 eksemplar. En helt ny model med el-versionen i7 hjælper sikker på det her i 2023.
Citroën har haft en udmærket start med den store C5 X PHEV, som vi på Bilbasen er store fans af. Den kom på gaden i 2022 og blev indregistreret i 273 eksemplarer. Men udmærket er det ikke gået for den billigste Citroën, C3. Den blev, næsten, skåret over på midten. Fra hele 5.226 nye på plader i 2021 til “kun” 3.111 i 2022. C5 Aircross led også, og der måtte Citroën indkassere en nedgang fra 1.698 styk i 2021 til kun 717 i 2022.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder
Spanske Cupra er en af de store vindere i 2022. Næsten halvering af Leon-salget (338 i 2021, 180 i 2022) er ikke nogen større skam, når man ser, at elbilen Born vinder en masse nye kunder: 1.258 fik en ny i 2022 mod 285 tilbage i 2021. Men mere imponerende er tallet faktisk for den fine Formentor: PHEV-udgaver hjalp den fra helt respektable 650 eksemplarer i 2021 til virkelig respektable 1.389 i 2022.
LÆS OGSÅ | Dacia Jogger Hybrid er økonomikørsel for 7
Dacia var også velkørende i 2022. Som et af de eneste bilmærker er der plus for alle modeller. Jogger kom ind som helt ny med 362 styk, men der er også små til mellemstore stigninger for Sandero og Duster, som begge ligger omkring 600 styk i 2022. Det er godt gået af rumænerne.
Der er tidspunkter, hvor det har været sjovere at være Ford-forhandler, end det er lige nu. Det mest positive, der er at sige om 2022 er, at Mustang Mach-E var en stabil model: 1.247 nye fik plader på, og det er endda noget højere end de 1.066 i 2021.
Men det går virkelig ikke godt med den storsælgende Kuga, den fine Fiesta og den dyre Puma. Kuga PHEV falder fra 5.889 eksemplarer i 2021 til et langt lavere salg i 2022: 3.761 eksemplarer. Et højt antal, men så er der heller ikke mere pænt at sige. Fiesta er på vej helt ud af produktion, og den gik fra 1.063 i 2021 til 737 i 2022. Den kommer, uanset hvad, til at mangle.
LÆS OGSÅ | Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld
Puma er på vej i en elektrisk udgave, og den er der hårdt brug for. Puma er gået fra ikke imponerende 896 styk i 2021 til kun 379 styk i 2022. Den billigste koster næsten 290.000 kr., og det er alt for dyrt.
Honda HR-V er dyrere endnu, men den er også langt mere lækker, mere rummelig og mere brændstoføkonomisk. Den nye hybrid sikrede, at Honda kunne udlevere 118 styk i 2022. Ja, et meget lille tal, men i 2021 var det bare 16 styk. Den lille Jazz klarer sig fint, men til kun cirka 200.000 kr. burde flere danskere købe den fine hybrid. 192 fik en i 2022 – 168 fik en i 2021.
Kia har flere rigtig gode historier og nogle mindre gode. Den nye Sportage er et hit – den gamle lå underdrejet i 2021 med 135 eksemplarer, men den nye udgave og en PHEV har fået den op på 1.319 styk. Også minien Rio, som nu udgår, kom ud med en stigning. En mindre en fra 206 til 261 eksemplarer.
Xceed er, selv med faceliftet, i krise, med en halvering i 2022. Den gik fra 972 styk i 2021 til 507 i 2022. Den store Sorento havde et stærkt 2021 med PHEV til lavpris – 293 styk – men i 2022 var den meget dyrere og nede på 81. Den lille Picanto blev halveret fra 1.627 til 894. Men importøren fortæller, at salget kunne være langt større – de kan simpelthen ikke få biler.
LÆS OGSÅ | Test: Mazda 2 Hybrid er en fin Toyota
Mazda har fået sparket godt gang i sin mindste bil, 2’eren. Fra kun 184 i 2021 til 842 i 2022. Og det er ikke Toyota Yaris Hybrid i Mazda-forklædning, der får æren – den stod nemlig “kun” for 325 af de 842 biler. Men den må have skabt fornyet interesse for den almindelige 2’er. Stort plus også for den nye CX-60 og den fine CX-5.
Hos Mercedes-Benz går det godt. Stjernemærket fyrer elbiler af sted, og det blev til ikke færre end 144 styk af den store EQS. Det er altså en bil til nu mindst 1,2 millioner. Selv den klassiske S-Klasse gik det fantastisk for: Fra helt fornemme 20 styk i 2021 til hele 53 i 2022. Det er intet imod C-Klassen, som med 2.460 styk i 2022 kun gik et styk ned fra 2021-tallet.
Corsa er med god afstand den mest populære Opel, men i 2022 var den slet ikke så populær, som den var i 2021. De 3.237 eksemplarer fra 2021 står overfor kun 1.780 styk i 2022. Til gengæld gik det godt for Crossland (fra 513 til 1.330 eksemplarer), som klarer sig rigtig godt på privatleasing.
Som samme importør finder vi Peugeot, som går ud af et hårdt 2022. Stor nedgang på næsten alle vigtige modeller. 2008, 3008, 508 og den nye 308 gjorde det bare ikke godt. 208 er stadig en topsælger, og den holdt fast med 3.918 eksemplarer, som er cirka halvandet hundrede færre end i 2021.
Men 3008 røg fra 3.172 eksemplarer til kun 1.680, og den nye og meget dyrere 308 solgte kun tre eksemplarer flere i 2022, end den gamle gjorde i 2021.
LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs 3008 – stationcar eller SUV?
Der er stor spekulation omkring spanske Seat. Her på Bilbasen vurderer vi, at Seat som regulært bilmærke er under afvikling, og at VW-koncernen satser hårdt på Cupra i stedet. Salget er lavt, og i 2022 blev det til kun 216 Leon mod 1.352 styk i 2022, og Tarraco gik fra højtflyvende 659 i 2021 til bare 21 i 2022. Tarraco sælges faktisk ikke længere i Danmark.
Skoda kan ikke få alle de Fabia til landet, som de gerne vil have, så selv om den er helt ny, gik den ned i 2022 i forhold til 2021, hvor den gamle stadig kunne fås. Den blev barberet ned fra 2.182 eksemplarer i 2021 til 1.215 styk i 2022. Også Octavia gik det hårdt ud over, mens gik overraskende godt for den store Kodiaq. Den kan hverken fås som elbil eller plug-in hybrid, men alligevel gik det rigtig godt i 2022: 766 eksemplarer, mens det i 2021 var 498 styk.
Suzuki så både op- og nedture i 2022. Swift ligger underdrejet og gik fra 2.011 styk i 2021 til kun 1.173 i 2022. Godt for Suzuki, at der kom en ny SX4/S-Cross: Den kom op på 962 styk mod den gamles 613 styk i 2021.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe
Det er nok de færreste, der tænkte, at Toyota Camry ville blive en stor spiller i Danmark. Det er den bestemt ikke blevet. I 2021 blev det til kun 57 styk, og i 2022 blev det til bare 24. Modellerne Yaris og RAV4 så også tilsvarende store nedgange – en halvering for RAV4 – mens den nye Yaris Cross er en vinder: Toyota nåede at få 229 på plader i 2021, og det steg til 2.104 styk i 2022.
Aygo X, mikrobilen, viser tydeligt, at der stadig er behov for små biler. Den er blevet et øjeblikkeligt hit med 3.109 styk i 2022, men den gamle Aygo solgte dog flere i 2021: 3.542.
Gynger og karuseller hos Volkswagen. Det største bilmærke i Danmark i mere end et årti måtte se nedgang til blandt andet Polo, Passat, Touran og T-Cross, mens der var optur for den nye ID.5, den faceliftede T-Roc og den nye Taigo.
Enhver tvivl i forhold til, at nogen ville vælge en Taigo i stedet for en T-Cross, er fejet af bordet. Taigo kom der 1.765 af på plader i 2022 (VW nåede at få 8 på plader i 2021), mens T-Cross gik fra 2.396 styk i 2021 til 1.760 i 2022 (den får et facelift i løbet af 2023. Rigtig godt gik det med den nye ID.5, som 2.023 danskere kom ud at køre i i 2022. Store nedgange for Touran og Passat, mens T-Roc sikrede et plus på 357 biler til 2.703 styk i 2022.
LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT
Hos Volvo er der stor nedgang i salget af stationcars, så V60 og V90, fik begge halveret indregistreringerne i 2022. V60 fra cirka 2.000 til 1.000 styk, V90 fra 556 styk til 277 styk.
SUV’erne er hotte hos Volvo. Selv den store og nu 8 år gamle XC90 klarede sig rigtig fint. Den steg fra 130 eksemplarer i 2021 til 312 i 2022 – mere end en fordobling. XC60 gik lidt frem fra 1.062 styk til 1.375, og den kompakte XC40 runder fint af med fremgang: Fra 1.715 styk i 2021 til 2.014 i 2022.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.