Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
En af de bedste minibiler bliver lidt bedre. Renault Clio er lækker, velkørende, stærk – men den mangler god plads, og vi kender ikke priserne.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Den Dolomit-grå Renault er en af de nyeste Clio’er blandt flere end 16 millioner sendt fra fabrikkerne siden 1990. Om Clio-produktionen nogensinde når at ramme 17 millioner eksemplarer, skal man ikke satse for mange penge på. Elektriske modeller med klenodienavne som R4 og R5 er stillet verden i udsigt, og så er en Clio med benzinmotor dømt til at træde til side.
LÆS OGSÅ | En sidste krampetrækning fra Renault Clio
Det behøver ikke være lige med det samme, den træder til side. Den grå Clio vækker det sted i min hjerne, som lidt har glemt, hvor meget godt der er at finde i sådan en moderne minibil.
Tusindvis af Clio’er i Danmark er grå og grålige, så du har set mange af dem, om du har lagt mærke til dem eller ej. Men du har aldrig set en Clio som den her, for det er den allernyeste med ny front og andre forfinelser, som sandsynligvis først kan købes i Danmark fra omkring nytår.
De danske nummerplader skyldes, at importøren har fået nogle få Clio fra forserie-produktion. Jeg kan ikke finde noget, der skriger op om, at den grå Clio ikke bare er kommet fra normal serieproduktion. Solid, godt skruet sammen og med præcise kanter og paneler over det hele.
Clio har fået en omgang bling, som svarer til et mobilcover med juveler på. Det er fronten, der i meget højere grad lyser op med små krombrikker, det nye Renault-logo og en hel stak dioder, der danner kørelys formet som pile. Jeg har ikke juveler på mit mobilcover, men det ekstra bling passer mig virkelig godt.
LÆS OGSÅ | Renault 5 tager form som prisbillig elbil
Den ser ud som om, den sagtens kunne rulle af sted med 200 hk. Så meget power i Clio hører fortiden til. Der er 91 hk fra en trecylindret turbomotor på 999 cm3, og Clio giver er på den måde lidt speciel – Peugeot 208, Opel Corsa og VW Polo har trecylindrede motorer uden turbo som standardmotorer.
Renault i Danmark holder modelprogrammet helt stramt, selv om det ikke er helt så stramt som Austral-modelprogrammet. Den fås kun i en motor-/udstyrsvariant, mens Clio kommer i to udstyrsvarianter. Begge får den 91 hestes motor og manuel gearkasse. Der bliver ikke mulighed for automatgear (det ville være en trinløs CVT), og E-Tech Hybrid bliver for dyr.
Den grå Clio er sendt fra fabrikken med det højeste af de to udstyrsniveauer, Techno, og Renault har taget ekstraudstyr som adaptiv fartpilot, Bose-lyd og knivskarp digital instrumentering med 10” skærm ned fra hylderne til denne forserie-bil. 7” digital instrumentering er nok den størrelse, der bliver standard i Danmark.
Clio er, hvis man går de udvendige mål efter med et målebånd, så stor som VW Polo, men den er underligt nok mere trang flere steder i kabinen. Det lækre udstyr og Bose-anlægget er bedst kun til to personer, for jeg kan umuligt sidde bag min egen sædeindstilling på bagsædet. Pladsen, som den føles i førersædet, er også snæver, fordi paneler og midterkonsol trænger sig på.
Ikke et uoverstigeligt problem, og i løbet af par timers kørsel lægger jeg mere mærke til, at jeg sidder godt bag rattet og sæderne med 60 procent bio-baseret TENCEL-stof er faste og store nok. Bio-baserede og genbrugte materialer er kommet til i Clio flere steder i kabinen, og læder er nu helt bandlyst.
Det grålige stof på panelerne langs instrumentbordet og det gråstribede TENCEL på sæder og dørsider er det pæneste, jeg har set i en minibil, og indretningen som sådan – med runde drejeknapper til klimaanlægget og nemme knapper på rattet – er funktionel og endda lidt lækker, selv om hård plast er nem at få øje på.
Renaults infotainmentsystem i Clio, Easy Link, kommer med touchscreen på 7 eller 9,3”, og mens det ikke er den helt store Google-version som i Megane E-Tech og Austral, er der ikke meget at klage over. Trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, navigationsinfo leveret af Google – og i det hele taget et system, som arbejder hurtigt nok.
Den “store” 1,5-liters motor i Mazda 2 med 90 hk har kræfterne, men det kræver opbygning med omdrejninger og gearskift. Det er egentlig bizart, at en meget mindre motor på 1 liter med færre cylindre og stort set samme ydelse – 91 hk – kan føles som noget helt andet i Clio.
De seks trin i gearkassen skiftes med en præcision, jeg faktisk ikke havde ventet. Let og præcist, ikke stramt som i en Mazda. I Clio skiftes der mindre, for TCe-motoren med turbo løber meget nemt op i omdrejninger, men kræfterne folder sig perfekt ud fra bunden.
Motoren har langt færre vibrationer og støjer mindre end Stellantis-motoren på 1,2 liter i Peugeot 208, Opel Corsa og mange andre modeller. Renault-motoren er eksemplarisk. Simpelthen. Jeg ville skyde den til at have 110 hk og ikke 91 hk, og kun hvis man ønsker sig automatgear, vil motoren ikke dække bredt og fornemt.
Det er nok tre år siden, jeg senest har kørt Clio. Jeg skal ikke mange kilometer ud af en landevej for at mærke gennem affjedring og rat, at Clio ligger i toppen af klassen målt på køreegenskaber. Den har mere gejst i styretøjet end Polo, og så er undervognen alt andet end klassisk fransk; den er akkurat, stabil og fast-komfortabel.
Clio er langt fra, på nogen måde, færdig som popsanger. De nye små elbiler er på vej fra Renault, og de bliver sikkert fede og rigtig gode elbiler. Clio er her nu som gennemarbejdet, virkelig velkørende benzinbil med omkring 18-20 kilometer på en liter benzin, og den får forhåbentlig lov at køre 3-4 år endnu.
Det ville være nemmere at sige, om Clio er pengene værd, hvis jeg havde priser at gå ud fra. Med introduktion nogle måneder ude i fremtiden, er der ingen priser, og jeg kan kun håbe, at Renault kan holde niveauet fra den nuværende udgave: fra 170.000 kr.
Gerne lidt billigere, også selv om den har turbomotoren med 91 hk som en stor fordel, hvor en Peugeot 208 til 160.000 kr. tøffer rundt med en kun tilstrækkelig sugemotor med 75 hk.
SPECIFIKATIONER
Renault Clio 1,0 TCe Techno
Motor: R3, 999 cm3
Ydelse: 91 hk/160 Nm
0-100 km/t: 12,2 sekunder
Tophastighed: 174 km/t
Forbrug: 19,2 km/l
CO2-udledning: 118 gram/km
Mål (L/B/H): 405/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.172 kilo
Trækvægt: 900 kilo
Bagagerumsvolumen: 391-1.069 liter
Prisgæt: 190.000 kr. (prisgæt for billigste Clio 165.000 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.