Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur: Toyota Aygo X tager titlen som lillebror seriøst

Det er mere end et diskret navneskifte, når Toyota Aygo skifter navn til Toyota Aygo X. Det er en helt ny bil, der nu er en crossover i mikrobilformat.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: PR

Toyota Aygo er død. Længe leve Toyota Aygo! Den lille mikrobil, der så dagens lys i 2005, har været en vigtig model for Toyota. For Toyota i Danmark har Aygo konsekvent været en topsællert og har bestridt titlen som den bedst sælgende model i flere år.

Så sent som sidste år var Aygo den anden bedst sælgende Toyota og den femte mest solgte model af alle i Danmark. Men nu er det altså slut. Sådan da.

Toyota Aygo hedder nu Toyota Aygo X, hvilket udtales ‘cross’ og naturligvis er et udtryk for, at den lille mikrobil nu er en crossover. Højner det potentialet, eller hæmmer det titlen som danskerdarling?

Bilbasen var inviteret til Spanien af Toyota Danmark.


Toyota Aygo X

Motor: R3 benzin, 998 cm3
Ydelse: 72 hk / 93 Nm
0-100 km/t: 14,8 sekunder
Tophastighed: 158 km/t
Forbrug: 20 km/l
Vægt: 940 kg
Mål (L/B/H): 370/174/152 cm
Bagagerumsvolumen: 
231 liter
Startpris: 124.990 kr.


Låner af storebror

Man kan spørge sig selv, om navngivningen er fejlslået. Til præsentationen mødte jeg flere, som indledningsvist troede, at Toyota Aygo X ‘bare’ var en højbenet udgave af Aygo. Det er den ikke. Det er en helt ny bil, der erstatter den udgående 2. generation Aygo. Fra nu af er Aygo kun en crossover, og den hedder altså Toyota Aygo X.

Der er intet af den ‘gamle’ Aygo tilbage i Aygo X. Faktisk snobber den i stedet opad og låner af storebror Toyota Yaris. Foruden at være bygget på den samme GA-B platform, deler den også omkring 50 procent af sine komponenter med den populære minibil.

LÆS OGSÅ : Duel: Toyota Yaris vs. VW Polo – hvilken mestrer minibilskunsten bedst?

En platform fra en større bil betyder selvfølgelig, at Toyota Aygo X er vokset sammenlignet med den Aygo, den erstatter. Den er 23,5 cm længere med 9 cm mere akselafstand, mens højden er 6,5 cm større og bredden 12,5 cm. Bredden giver 4,5 cm mere skulderplads til passagererne på forreste række.

Frihøjden er kun 1 cm større end den, som den almindelige Aygo har kørt med. Crossover-kvaliteterne findes i stedet i kørepositionen, der er 5,5 cm højere og giver lidt af det udsyn, som bilkøbere i Danmark efterspørger i stor stil.

Ingen Vingegaard

De indlagte ruter på testturen i bjergene bag Barcelona kunne snildt indgå i Vuelta España, når det kommer til både hårnålesving og skrappe stigninger. Og det undrer mig faktisk lidt, at Toyota har valgt sådan en rute. De store stigninger afslører nemlig ganske tydeligt manglen på kræfter.

Den lille 1-liters motor uden turbo yder 72 hk og 93 Nm, og det betyder, at man skal finde både lavt gear og høje omdrejninger frem, når man vil op af en stejl stigning. Og nej, det er som udgangspunkt ikke kritisk, at Aygo X ikke kan klatre som Jonas Vingegaard, når man bor i et pandekagefladt land som Danmark. 

LÆS OGSÅ : Test: Fem plusser, fem minusser ved Toyota Yaris Cross Hybrid

Alligevel argumenterer jeg for, at Toyota Aygo X er undermotoriseret. Selvom kampvægten kun er 940 kg tager accelerationen fra 0 til 100 km/t næsten 15 sekunder, hvilket gør enhver motorvejstilkørsel til en prekær affære.

CVT-gearkassen, der er udviklet til Aygo X, gør sit for at klemme kræfterne ud af den lille motor. Og den gør det uden at blive enerverende som den, man finder i Yaris Cross. Den kører med indlagte trin, og virker generelt godt parret med den lille motor, herunder særligt i byen, der klart er mikrobilens hjemmebane. Hjemmebanefordelen er, foruden CVT-gearet, en venderadius på bare 4,7 meter.

CVT-gearkassen koster 20.000 kr. og Toyota Danmark forventer selv, at 20 procent af køberne vælger at tilkøbe den. Det burde være mere, fordi den manuelle gearkasse med fem trin er ret intetsigende.

Mikrobilskomfort

Vuelta-ruten i bjergene virker som en sandhedseleksir på den lille Toyota Aygo X. Foruden at afsløre manglen på kræfter, opdager jeg i hårnålesvingene også mere krængning, end man finder i andre mikrobiler. Det irriterer mig dog ikke, som undermotoriseringen gør det. Nærmest tværtimod.

For igen skal man huske på, at en Toyota Aygo X solgt i Danmark næppe kommer til at opleve cykelløbsruter i Sydeuropa. Den kommer til at opleve bumlede byveje og lappede landeveje, og her gør crossover-undervognen op for sin krængning med et flot komfortniveau.

LÆS OGSÅ : Duel: Taigo og Yaris Cross er trendy crossovers – men er de pengene værd?

Toyota Aygo X tager godt imod brønddæksler og skarpe vejhuller. De får ikke lov til at forplante sig som stød i kabinen, ligesom man heller ikke bliver rumlet og rystet over dem. På den måde virker undervognen bedre sat op end det, man kan finde i andre mikrobilskonkurrenter.

Et andet komfortelement, som Aygo X gør bedre end flere konkurrenter, er støjisolering. Der er mange mikrobiler, som giver følelsen af at sidde i en tørretumbler, når man kører motor- og landevej. Sådan er det ikke i Aygo X, trods den kører på forholdsvist store 17- og 18-tommer hjul. 

Der er lidt vindstøj fra sidespejlene på motorvejen, ligesom den forpustede motor også kan give larm af sig, hvis man kører 130 km/t.

Varianter, du skal undgå

Når Toyota Aygo X rammer de danske forhandlere d. 7. og 8. maj, bliver det uden store valgmuligheder i drivlinjen. Motoren er den lille 1-liters benziner med 72 hk, som kan vælges med enten CVT-gear eller 5-trins manuelt gear. Og det er dét.

Den kommer til at starte i 124.990 kr. i Essential-variant, som du for Guds skyld ikke må vælge. Den er skrabet som en skive rugbrød i et kollegiekøkken og kommer uden radio, den gode lydisolering og touchskærm. Den næste udstyrsvariant, der hedder Play, starter i 139.990 kr. og kommer blandt andet med med 7-tommer infotainment – men den må du heller ikke vælge. 

Af uvisse årsager koster Play nemlig det samme som Active-varianten, der til gengæld kommer med 8-tommer infotainmentskærm, læderrat, bakkamera, klimaanlæg, alufælge og LED-forlygter. Altså, til samme 139.990 kr. Toyota Danmark forventer selv, at Active kommer til at stå for 74 procent af det samlede Aygo X-salg. 

LÆS OGSÅ : Første test: Skoda Fabia går ind i de voksnes rækker

Vil man flotte sig, kan man købe Pulse-varianten til 159.990 kr., der kommer med metallak i bi-tone med sort tag, ambientebelysning i kabinen, specielt kabineindtræk, nøgleløs betjening samt trådløs Apple CarPlay og Android Auto på en infotainmentskærm, der her vokser til 9-tommer.

Helt oppe på de højeste, japanske tinder finder vi Envy-varianten med 18-tommer alufælge, velspillende JBL-anlæg og kunstlæder til 169.990 kr. En endnu dyrere og begrænset Limited-variant, der starter i 179.990 kr., kommer med pyntepakker både inde og ude samt dellædersæder.

Fælles for alle varianterne er, at stoffoldetag og CVT-gear kan tilkøbes for henholdsvis 12.000 kr. og 20.000 kr.

Finansiering og fremtid

Hvis ikke man har de 139.990 kr. som en Toyota Aygo X Active koster, er der hjælp at hente. Sådan én kan nemlig privatleases fra 2.295 kr. om måneden i 36 måneder med 7.995 kr. i førstegangsydelse. En Aygo X kan også finansieres hos Toyota for 1.308 kr. om måneden med 27.998 kr. I udbetaling.

Al den snak om varianter, priser og finansieringsaftaler skyldes naturligvis, at den nye Toyota Aygo X er en prisbasker i en klasse af meget budgetvenlige biler Den skal være billig, og det er den, men den er det på en måde, hvor den stadig er opgaven voksen som lillebror i Toyotas modelprogram.

LÆS OGSÅ : Test: Turbo gør Hyundai i10 til et lille muskelbundt

Aygo har historisk været en vigtig og velsælgende bil, og det kommer et X ikke til at ændre på. Tværtimod. Den lille mikrobil har fået crossover-tendenser, og som vi efterhånden har fået slået fast med syvtommer søm, er højbenede biler bare populære i Danmark såvel Europa.

Min vurdering efter den første tur er derfor, at tilføjet af X’et til Aygo-navnet og de dertilhørende crossover-tendenser kun højner potentialet i fremtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.