Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO/VIDEO Morten Bek
Det gør ondt at se på. Ford skærer de fleste af sine velkendte biler væk i Europa, og efter Mondeo og C-Max er forsvundet, er der også sat udløbsdato på både Fiesta og Focus. Minibilen forsvinder allerede midt i 2023, og Focus skal vi tage afsked med i 2025.
Hvad sker der for Ford? Prøver de F-150-glade slipsetyper i det amerikanske hovedkontor i Dearborn, Michigan, at fortælle os, at vi ikke længere skal regne med Ford.
LÆS OGSÅ | Ford fyrer i Europa: Elbiler er mere simple at lave
Det vi skal forstå, som amerikanerne prøver at fortælle os, er at Ford i Europa skal tjene penge igen. Hvis europæerne havde købt flere biler fra Ford, ville klassikere som Fiesta og Mondeo måske overleve, men det har europæerne bare ikke været gode nok til. Måske fordi modellerne ikke helt er fulgt med tiden?
Jeg er sikker på, at Ford er på vej frem. Jeg står i et fotostudie i et industrikvarter udenfor Düsseldorf, og jeg er en af de første udenfor Ford til at se starten på fremtiden. Det nye Ford i Europa.
LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år
I studiet står en helt ny elbil. Den første blandt flere elbiler, som nok er inspireret af amerikansk bildesign og attitude, men som er skabt til, designet i og produceret i Europa. Den nye Ford Explorer.
Hvis du har rejst i USA, måske på langtur på Vestkysten, er der stor chance for, at du har kørt på de brede amerikanske veje i en Explorer. – Hvis du da ikke har taget turen i en Mustang Convertible. Så måske du kender navnet Explorer.
Det er også muligt, at du kender den store amerikansk producerede Explorer, fordi Ford har prøvet at sælge den til os i Europa i et par år. Det er alt andet end den Explorer, jeg står overfor i Düsseldorf.
LÆS OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang
Glem den amerikanske Explorer, for den er yt. Den nye Explorer er europæisk, klar til at blive produceret i Köln, og den er meget mindre end den amerikanske Explorer.
Jeg havde forventet, at den nye elbil, som Ford har lovet i mange måneder, ville være større end den nye Explorers 446 cm. Men Ford har aldrig helt sagt, at den ville være større, så det er min egen fejl.
Med sit kompakte karrosseri kommer Explorer til at ligge tæt på Kia Niro EV og den nye Hyundai Kona – en klasse hvor, som jeg ser det, der mangler elbiler. Langt de fleste elektriske crossovers er større, som Fords egen Mustang Mach-E og Volkswagens ID.4, men mit første indtryk er, at Explorer næsten er så rummelig som de større modeller.
Det er meget lidt tilfældigt, at jeg nævner Mustang Mach-E. Den nye Explorer skal være langt billigere end Mustang Mach-E, som i dag starter på skyhøje 450.000 kr. Billigere udgaver af den amerikansk producerede elbil skulle være på vej, fordi Ford laver udgaver med en billigere batteritype.
Men ned i omegnen af de 340.000 kr. i startpris, som Ford i Danmark regner med, at Explorer skal starte ved, kommer Mustang Mach-E aldrig.
LÆS OGSÅ | Facelift: Her er den stærkt forskønnede Ford Kuga
Det er til gengæld præcis den startpris, VW har på ID.4, og igen er det ikke tilfældigt, at jeg hiver fat i den bil. Explorer er nemlig nært beslægtet med ID.4 (og mange af de andre elbiler fra VW-koncernen). Ford og VW har et stort samarbejde, og en del af det går ud på, at VW supplerer Ford med elbilsteknologi.
Explorer kører på MEB-platformen, og da Ford holder helt mund med alt omkring ydelse og batterier, så er det meget nærliggende at hente hjælp hos Volkswagen. Hvis Explorer følger eksempelvis ID.4, vil den kunne fås med baghjulstræk eller firehjulstræk, og når det gælder ydelse, vil Fords elbil komme med op til 335 hk (samme ydelse forventes i ID.3 GTX og ID. Buzz GTX, som afsløres senere i år).
LÆS OGSÅ | Ford Puma ST får ny motor – og kan skifte selv
Mulige batteristørrelser er 52, 58 og 77 kWh, og opladning med i bedste fald op til 170 kW. Ford-folkene, som mandsopdækker mig i Düsseldorf, fortæller at der vil være en Explorer med rækkevidde over 500 kilometer. Mere vil de ikke sige.
Jeg hopper ind og ud af kabinen, hiver i ting, trykker på knapper og paneler. Men ikke voldsomt, og jeg smækker heller ikke med dørene. Bilen er nemlig en håndlavet prototype, og den skal behandles med forsigtighed.
At jeg står med en Explorer, som er ret fjernt fra bilerne, der skal produceres fra omkring slutningen af året, gør det umuligt at vurdere samlekvalitet og materialer. Men ikke helt, for de fine og bløde store paneler omkring infotainmentsystemet og i dørene bliver produceret, som de er.
LÆS OGSÅ | Duel: VW Polo GTI og Ford Puma ST er et spørgsmål om temperament
Jeg har ikke siddet i den faceliftede VW ID.3, men jeg kan sige så meget, som at Ford har indrettet Explorer med mere inspirerende materialer end VW har brugt i ID.4 og ID. Buzz. Desværre har Ford valgt at overtage touch-panelet til tågeforlygter mv. ved døren og det tåbelige panel til sideruderne, hvor man i førersiden skal skifte mellem for- og bagdøre på et lille touch-panel.
Men det infotainmentsystem… Det er Fords eget SYNC-system, og skærmen er kæmpe. 15″ og i portrætformat. Umiddelbart skarp og klar. Et trick, jeg ikke har set andre steder, er muligheden for at justere skærmens hældning – som lukker op for et hemmeligt rum under skærmen, hvor man kan gemme sine værdigenstande, når bilen er låst (se i videoen længere oppe, hvordan det fungerer).
Jeg er imponeret af det, jeg ser. Det kan meget vel være, at de færreste vil tænke “Ford!”, når de ser den nye Explorer på gaden. Men der er noget i formen, der minder mig om den amerikanske Bronco Sport (linket herunder), og det her er jo det nye Ford til Europa, så et sted skulle designerne jo starte.
Explorer kommer til Europa i starten af 2024, og mens Ford ikke taler om de fleste af de vigtige tal (hestekræfter, batteristørrelse og meget andet), så er der den forventede startpris på 340.000 kr.
LÆS OGSÅ | 10 nye biler vi IKKE må få fingrene i
Det er meget svært at forudse en pris, der ligger så langt ude i fremtiden, så den kan ændre sig. De 340.000 kr. er også startprisen på Kia Niro EV (204 hk, rækkevidde 460 kilometer), og mens Explorer kommer med bedre pladsforhold og imponerende infotainment, har jeg ingen idé om rækkevidde, hestekræfter og udstyr (Explorer kommer i udstyrsvarianterne Select og Premium) – så det er et åbent spørgsmål, om 340.000 kr. er en god pris.
Ford præsenterer, formentlig senere i 2023, endnu en elbil på VW-platformen, og det kan være en coupé-crossover. I 2024 begynder produktionen af den elektriske Puma.
Brugte Ford Mustang Mach-E til salg på Bilbasen
Se flere brugte Ford Mustang Mach-E til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.