Ford i Europa er reduceret fra storhed til det rene ingenting. Fiesta udgik i 2023, og for nylig udgik Focus. De Volkswagen-baserede elbiler Capri og Explorer sælger så dårligt, at fabrikken i Køln kører på lave omdrejninger, og Ford har været nødt til at fyre omkring 1.000 ansatte.
Der er brug for gode nyheder, hvis troen på at den europæiske del af Ford overlever - og de kommer her. Endelig. Ford har indgået et "strategisk partnerskab" med Renault, som betyder, at Ford overtager platformen fra den lille elbil Renault 5 E-Tech til brug i to små elbiler.
Et muligt samarbejde med Volkswagen om at bruge MEB+, der introduceres i blandt andet ID. Polo og Skoda Epiq, er på den måde lagt i skuffen.
Den første af de to nye elbiler, som meget vel kan blive en elektrisk afløser til Fiesta, vil i følge Ford stå hos forhandlerne i starten af 2028. Det betyder, at der endnu går mere end to år, før Ford er klar med det første Renault-baserede produkt, men til gengæld lover Ford, at der ikke bliver tale om badge engineering som fra Renault 5 E-Tech til Nissan Micra, altså hvor det meste er direkte genbrug - med undtagelse af logoerne.
Jim Farley, præsident og CEO for Ford Motor Company fortæller: "Vi vil kombinere Renault-gruppens industrielle kræfter og aktiver omkring elbiler med Fords ikoniske design og køredynamik til at skabe biler, der er sjove, kompetente og udpræget Ford."

Fiesta ST kan genopstå
De kommende små elbiler kommer ikke til at ligne eller føles som Renault-produkter, selv om det er Renault-gruppens Ampere-virksomhed, der kommer til at producere bilerne på ElectriCity-fabrikken i Nordfrankrig - side om side med Renault-modellerne 4 E-Tech, 5 E-Tech og Twingo E-Tech, Alpine A290 og Nissan Micra og den kommende Twingo E-Tech-aflægger fra Nissan.
Med Fiesta som den ene potentielle elbil er der god grund til at tro på, at Ford vil overveje at genskabe en af de sjoveste biler i nyere tid, nemlig Fiesta ST. Det er mere lige til, end man skulle tro, for mellem bilerne på AmpR Small-platformen finder man den efter sigende virkelig underholdende Alpine A290 - Renault 5 E-Tech i løbesko, om man vil. Den lille Alpine har op til 218 hestekræfter.
Den anden elbil fra Ford på AmpR Small-platformen kan meget vel være en afløser for Puma Gen-E, da det vil give Ford muligheden for at frigøre plads på produktionsfaciliteterne i Rumænien til andre opgaver.
AmpR Small-platformen er skabt med fokus på lave produktionsomkostninger, og lige nu kører platformen med to batteristørrelser på henholdsvis 40 og 52 kWh. De batterier vil imidlertid blive skiftet ud frem mod 2028, hvor platformen går over til billigere LFP-batterier fra de nuværende LFP-batterier.
Når det kommer til motorydelse går ydelsen for nuværende fra 82 til 218 hestekræfter - og alle modeller har forhjulstræk. Men også det vil formentlig ændre sig, da Renault arbejder på at introducere 4 E-Tech med firehjulstræk.
En del af det strategiske partnerskab mellem Renault og Ford er et muligt samarbejde om udvikling af varevogne. Da Ford har et meget tæt bånd til Volkswagen, hvor Ford blandt andet står for Amarok på Ranger-basis og den nye Transporter på Transit-basis, kan det betyde, at Volkswagen skal finde sig en ny partner at lege med.



