Bilens cowboybuks. Det var det, Renault 4 skulle være, da den blev præsenteret første gang i 1961. Den skulle forene praktik, robusthed og prisvenlighed uden at blive hverken skrabet eller spartansk: en bil, der kunne bruges af alle, til alt og overalt.
Det er en lidt mere beskeden målsætning, Renault 4 E-Tech kommer med i dag. Her er ingen forkromet plan om at mobilisere middelklassen og sælge over otte millioner eksemplarer til alt fra landmænd til post- og politienheder. Renault 4 E-Tech skal først og fremmest følge med.
Konkurrencen i klassen er nemlig tårnhøj, og selv fra egne rækker er der modstand i form af Renault Scenic E-Tech, der kan alt det samme og mere til uden merpris. Der er også Renault 5 E-Tech, der stjæler rampelyset som den frække lillesøster.

Den fornuftige storesøster?
Den frække Renault 5 er braget på markedet for fuld gas uden bremser. Der er potentiale for at skabe en skygge, som Renault 4 kan stå i – og særligt, når den altid omtales som den fornuftige storesøster. Ordet fornuft er svært foreneligt med fræk.
Heldigvis er Renault 4 mere finurlig, end den er fræk, og det kombineres fint med fornuftig. Den er længere, bredere og højere end lillesøster, hvor særligt bagagerummet udmærker sig. Kapaciteten på 420 liter virker måske kun lige rimelig nok, men åbningen og rummet i sig selv er så kvadratisk og praktisk, som det overhovedet kan blive.
Det eneste, jeg kunne have tænkt mig, var, at man havde ofret måske fem centimeter af bagagerummets dybde til ekstra benplads. For selvom det høje tag sikrer rigeligt med hovedplads, vil lange ben hurtigt komme i karambolage med forsædernes bagbeklædning.




Det er synd, fordi bagsædet ellers er lyst, luftigt og komfortabelt. Her er store sideruder, bløde sæder og god mulighed for at stikke fødderne under forsæderne. Selve forsæderne er som i Renault 5 med en god kombination af komfort og støtte, blot med en højere siddeposition og bedre udsyn.
Finurligheder
Med fornuften afdækket, kan finurlighederne pakkes ud. Renault 4 har fået hug for ikke at være lige så retro-cool som lillesøster, men det synes jeg er misforstået.
Om man kender den originale R4 fra 1961 eller ej, er der finurlige detaljer nok at dvæle ved. Den korte, kantede front gemmer på LED-forlygter bag et glaspanel med et oplyst Renault-logo i midten. I profil aner man også et kantet udtryk, både i silhuet og gennem hjulkasserne, mens rillerne på dørene giver former uden at få en bismag af Citroën C4 Cactus.





Bagenden synes først simpel, men gemmer, som nævnt, en enorm lågelignende bagklap, der flankeres af vertikale LED-baglygter. Det store firtal lader alle vide, hvilken bil det er, ligesom et mærkat ved ladeporten fortæller som et vaskemærke, hvor bilen er bygget. I Frankrig, selvfølgelig.
Kabinen er som snydt ud af næsen på Renault 5 i forhold til opsætning og materialevalg – og det er bestemt en god ting. Her er stof i dørsiderne, imiteret læder på instrumentbordet og et udvalg af fysiske knapper, der overskueliggør betjeningen af klimaanlægget.
Det, som knapperne ikke dækker, klares på en infotainmentskærm, der er lidt klejn med sine 10”. Heldigvis er systemet udviklet af Google og giver nær klasseledende brugervenlighed. Her skal man ikke være en tech-haj for at fatte, hvad der foregår.




Antallet af stilke kan til gengæld give anledning til forvirring. Renault har en separat stilk til gearvælger, lydanlæg, vinduesvisker og blinklys. Det bliver lidt meget, og når gearvælgeren så oven i købet er alt for langsomt reagerende, er en parkeringsskade altid nært forestående, ligesom gearstilken ikke, som i Scenic, har en p-funktion indbygget for enden. Bakkameraet har desuden opløsning som en vandskadet Nokia.
Let på tå
Når først man grejer, at bilen er i D og klar til afgang, går alt heldigvis meget nemt i Renault 4, der bedst beskrives som letkørt. Her er man tro mod ønsket fra 1961 om at bygge en bil, der kan bruges af alle, til alt og overalt.
Styretøjet er meget let, men uden at tabe føling eller præcision. Det giver fornemmelsen af en bil, der er nem at få rundt om såvel skarpe hjørner i parkeringskælderen som bløde kurver på landevejen. Med det store udsyn oven i hatten er det en bil, der giver ro selv i myldretiden.







Undervognen er, sammenlignet med den rappe lillesøster, sat op med mere komfort for øje. Den er blød, og ondulerer ujævnheder, store som små. Med en forholdsvis voksen frihøjde på 18 cm (som i en Toyota RAV4) giver den bløde opsætning en del krængning i bløde kurver, men det er uden at sætte stabiliteten over styr.
Stabiliteten forbliver også på motorvejen, hvor det lette styretøj strammer op. Trods sine beskedne 150 hestekræfter er turen til motorvejshastighed klaret i rimeligt tempo, mens støjniveauet er meget begrænset.
Rækkevidden på 400 kilometer med det store batteri på 52 kWh oversættes i min testuge til omkring 350 kilometer med blandet kørsel. Det svarer til et forbrug i omegnen af 15 kWh pr. 100 kilometer, hvilket er aldeles udmærket.


Det samme kan ikke siges om den maksimale ladehastighed på 100 kW, der i bedste fald er middelmådig. Ved almindelig 'langsom' opladning ville man normalt ikke kunne brokke sig over de 11 kW, som Renault 4 er opgivet til. Det er industristandarden. Alligevel skæmmer det lidt, når man ved, at Renault Scenic fås med 22 kW opladning.
Passer prisen?
Min dygtige kollega Morten Bek har allerede afdækket den største udfordring ved prissætningen af Renault 4: den er for tæt på Renault Scenic.
Renault 4 E-Tech 52 kWh Techno koster fra 239.990 kr., og det er sølle 10.000 kr. mindre end Scenic E-Tech 60 kWh Techno med mere plads, 20 kilometer længere rækkevidde og mere udstyr.

Det kan dog gøres billigere med Renault 4, og spørgsmålet er, om det er her, prisen passer. Indgangsvarianten af Renault 4 med det "store" af batterierne, kaldet Evolution, kan nemlig fås fra 221.990 kr., og det er fortsat uden, at oplevelsen bliver spartansk – præcist som historien foreskriver.
Her får man LED-lygter, varme i rat og forsæder, infotainmentskærmen på 10", klimaanlæg, nøglefri betjening og bakkamera. Men alufælge, det herlige Google-system, adaptiv fartpilot, trådløs opladning af smartphones og lækre tekstiler på panelerne, må man undvære. Maps og Spotify fås fortsat gennem Apple CarPlay.
Man kan også gå billigere endnu og vælge Renault 4 E-Tech 40 kWh Evolution. Her er 120 hestekræfter, 300 kilometer rækkevidde og opladning på 80 kW. Til gengæld er man også nede i 206.990 kr., hvilket er en oprigtigt skarp pris, der ikke kun underbyder Scenic drastisk, men som stadig repræsenterer meget praktik, køreglæde og charme for pengene.

DEN ENDELIGE DOM
Cowboybukser er en stangvare. Der er mange modeller, der kan give den samme praktik, robusthed og prisvenlighed som Renault 4 E-Tech – endda fra egne rækker hos Renault. Alligevel er der noget, der gør, at Renault 4 E-Tech stiller sig sit helt eget sted i markedet.
Renault 4 E-Tech er den perfekte mellemvej mellem Renault 5 E-Tech og Renault Scenic E-Tech. Den har charmen, finurligheden og historien som R5, men komforten, udstyret og praktikken som Scenic (altså, næsten). Det er en bil, man bliver glad af, uden at skulle gå på kompromis med fornuften.
Den bliver aldrig skrabet eller spartansk, er let at køre, har pæn frihøjde og et stort bagagerum. På den måde bliver den næsten, som opskriften var i 1961, og hvis det virkede dengang, kan det måske også virke i dag. Jeg synes i hvert fald, at Renault 4 fortjener det: En god plads i markedet, omtale og – måske – en titel som Årets Bil 2026.
Renault 4 E-Tech 52 Iconic
Motor: Elmotor (foran) Ydelse: 150 hk/245 Nm 0-100 km/t: 8,2 sekunder Tophastighed: 150 km/t Forbrug: 15,1 kWh/100 km Rækkevidde: 409 kilometer Batteristørrelse: 52 kWh Ladekapacitet: 100 kW Mål (L/B/H): 414/181/157 cm Køreklar vægt: 1.462 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 420-1.405 liter Prisgæt: 249.990 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst



